Dwerggans wel of geen esc.

Gestart door R.Gjaltema, oktober 19, 2016, 05:05:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

R.Gjaltema

Ik heb de volgende vraag.
Deze week de volgende waarneming gedaan met marco
http://waarneming.nl/waarneming/view/124625953
Dit blijkt na invoering van de afgelezen ringen een dwerggans te zijn afkomstig uit een ringproject uit zweden. Blijft deze vogel nu een esc of kunnen we hem daar vanaf halen? Hieronder de gegevens van de vogel. Ingevoerd door sipke een kennis van me.

Cygnus

Deze vogel is een uitgezet beest, die kun je dus met zekerheid als escape beschouwen. Dat geldt eigenlijk ook voor de nakomelingen van deze uitgezette Dwergganzen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

JohanvantBosch

Citaat van: Cygnus op oktober 19, 2016, 09:52:43 AM
Deze vogel is een uitgezet beest, die kun je dus met zekerheid als escape beschouwen. Dat geldt eigenlijk ook voor de nakomelingen van deze uitgezette Dwergganzen.

Dat geldt voor vrijwel alle Dwergganzen in NL (bv Strijen) en die zetten we ook niet op escape

Oenanthe

Het Zweedse dwergganzenproject is erop gericht om vogels in gevangenschap te fokken en uit te zetten in het wild om de wilde populatie te versterken. Dat is iets volkomen anders dan escape, wat in mijn ogen bedoeld is voor vogels die onbedoeld ontsnappen uit gevangenschap en zonder enig doel in het wild terecht komen. Niks escape dus deze dwerggans.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

Bijgaand een "Newsletter" van okt-2016 over de Dwergganzen, onderop in het Engels
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op oktober 19, 2016, 10:01:55 AM
Het Zweedse dwergganzenproject is erop gericht om vogels in gevangenschap te fokken en uit te zetten in het wild om de wilde populatie te versterken. Dat is iets volkomen anders dan escape, wat in mijn ogen bedoeld is voor vogels die onbedoeld ontsnappen uit gevangenschap en zonder enig doel in het wild terecht komen. Niks escape dus deze dwerggans.

De term escape wordt binnen waarneming.nl gebruikt om vogels aan te duiden waar een luchtje aan zit. Dat kunnen dus dieren zijn die zowel bedoeld als onbedoeld in het wild terecht zijn gekomen. Ook vogels van bijvoorbeeld het Lammergierproject worden als escape beschouwd.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

In dat geval ontbreekt achter alle waarnemingen van de raaf in Nederland ten onrechte de toevoeging escape. Al onze raven zijn namelijk nakomelingen van uitgezette projectvogels. Werk aan de winkel voor de betrokken waarnemers. Of belast een admin zich hiermee?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

R.Gjaltema

Als ik het zo wat lees zijn er blijkbaar geen duidelijke regels omtrend het wel of geen escape zijn van vogelsoorten.
Het is ook een lasige kwestie volgensmij. Als ik onze vogel even als voorbeeld noem. Dit is een geringd exemplaar. Waarvan zeker is dat ie uitgezet is om de dwergganzen populatie in stand te houden. Dan begrijp ik dat deze vogels als esc gemerkt worden. Het zijn natuurlijk niet 100% wilde vogels. Maat wat nu met de ongeringde jongen uit deze vogels. Die zijn nooit meer te onderschijden van de wel echt wilde exemplaren. Je zou dus kunnen zeggen geringd zeker esc. Ongeringd gewoon wild. Dan heb je een duidelijke regel. Maar dan de kwestie raaf. Er word gezegt dat alle inlandse raven uit nakomelingen zijn van kweekprojecten. Ik weet niet of dit waar is of niet. Maar waar het om gaat. Je kunt nooit met zekerheid zeggen als je een raaf ziet dat het geen wild exemplaar is. Zou best mogelijk wezen dat het een vogel betreft dat uit een streek komt waar nog wel wilde exemplaren leven. Dus dan zou je met de regel ongeringd op gewoon wild exemplaar uit komen. Een ontsnapte vogel uit een voliere die ongeringd is en geen beschadigingen heeft wordt toch ook als wild gekenmerkt als je niet kunt bewijzen dat ie uit een voliere komt. Dit is mijn mening over deze kwestie. Dus daarom hou ik deze waarneming op een esc. Ik kom hopelijk wel eens een tegen zonder ring  :duim:
Bedankt voor jullie reacties

Edwin Schuller

#8
Het is ook weer niet zo heel moeilijk toch?
- Geringde inheemse soort: bewezen escape of losgelaten (bewezen uit een kooi): 'ESC'.
Vind ik ook voor Dwergganzen een terechte status, net als voor die uitgezette Korhoenders overigens. Het CDNA volgt ook deze lijn "wanneer een soort in staat wordt geacht hier op eigen kracht te kunnen verschijnen, dan dienen gevallen van deze soort aanvaard te worden, tenzij er indicaties bestaan dat de vogel uit gevangenschap afkomstig is (zie paragraaf 2.7).". Het CDNA aanvaard Lammergieren uit projecten niet, dus waarom dan wel Dwergganzen goedkeuren?
- Ongeringde inheemse soort: geen status 'ESC'. Is een nakomeling van 'ESC' of een echte wilde vogel en in beide gevallen is 'ESC' niet terecht.
- Geringde uitheemse soort: 'ESC' en automatisch 'EXO'.
- Ongeringde uitheemse soort: automatisch 'EXO'.

Edit: ik heb het het alleen over de 'verkeerde' ringen uiteraard.
Edwin Schuller