onbekend lieveheersbeestje?

Gestart door Mario Renden, oktober 14, 2016, 22:47:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124532908
onzeker Moeraskapoentje - Nephus redtenbacheri gezien op 2016-07-03 Hatertse Vennen oost
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

jan cuppen

Hoi Mario,

Hoe groot was deze kever?

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Mario Renden

Ik heb de kever niet gemeten, maar naar aanleiding van de naden op het doek schat ik zo'n 0,5 cm of iets meer.

arpwifi

Beschadigd en onuitgekleurd 10-stipje kleurvorm bipustulata  :blink:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jan cuppen

Beschadigd ben ik mee eens, onuitgekleurd niet en idd Adalia decempunctata.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Mario Renden


arpwifi

Ha Jan,

Weet je zeker dat zulke niet/nooit meer uitkleuren, of is zo'n exemplaar na de winter niet toch zwart(er) met rood/geel ?

Tot nu toe heeft zich in mijn hoofd het idee vastgezet dat dergelijke 10-stipjes, maar ook Har.qua. en een aantal andere gewoon heeeeeeeeeeeeeel langzaam verder uitkleuren. Ik heb verse exemplaren wel eens een maand ofzo bij me gehouden om te kijken hoe lang het duurde, maar dan werd de kleur wel langzaam wat donkerder (zoeits als hierboven), maar zelfs dan nog niet helemaal zwart...

Ook heb ik sterk het idee dat oranje/gele Har.axy. succinea "verse" beesten zijn en doorgaans pas na een winter diep rood worden.

Voor Sos.vig. is zo'n volledige uitkeluring/kleurovergang pas na de winter goed gedocumenteerd

Ken jij publicaties waaruit het tegendeel blijkt, c.q. waarin dit überhaupt voor Ada.dec. wordt uitgeplozen?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

Even voor het idee:

Sos.vig. erg duidelijke scheiding voorjaar/najaar: Mei / Augustus

Bij deze minder hard (meer individueel bepaald? of andere omgevingsfactoren) maar ik zie in het voorjaar relatief minder "bleekscheten" en meer volle kleuren (en vice-versa) ...
Ada.dec. helaas niet naar kleurvorm opgesplitst beschikbaar: April / Augustus

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]