Welke roofvogel?

Gestart door willemxd, oktober 16, 2016, 12:54:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

willemxd

Hoii

Zojuist deze vogel gezien maar ik kom er niet uit welke soort het is. Kan iemand helpen?
Ik heb de foto met mijn telefoon gemaakt

http://waarneming.nl/waarneming/view/124574767

Mvg Willem Hendriks

frankneijts

Doet aan een Velduil denken Willem ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willemxd

Daar had ik ook al aan gedacht want alle andere opties die er waren kwamen niet overeen met die vleugels maar een velduil  leek me best onwaarschijnlijk.
Ik maakte even een rondje buiten. Direct vielen 3 cirkelende buizerds op. Even later kwam uit het noorden deze vogel aanvliegen. Ik kon de vogel totaal niet thuisbrengen, hij vloog  (voor mij) vreemd en ook de bouw van de vogel was best apart. Toen vloog de vogel bijna recht over mijn hoofd en vloog even rond in de omgeving om vervolgens weer te kunnen vertrekken naar het noorden.
Wat jammer dat ik alleen mijn telefoon bij me had.
Kan ik de waarneming op zekere velduil zetten,  Frank?

mvg Willem Hendriks

frankneijts

Citaat van: willemxd op oktober 16, 2016, 16:02:38 PM
Daar had ik ook al aan gedacht want alle andere opties die er waren kwamen niet overeen met die vleugels maar een velduil  leek me best onwaarschijnlijk.
Ik maakte even een rondje buiten. Direct vielen 3 cirkelende buizerds op. Even later kwam uit het noorden deze vogel aanvliegen. Ik kon de vogel totaal niet thuisbrengen, hij vloog  (voor mij) vreemd en ook de bouw van de vogel was best apart. Toen vloog de vogel bijna recht over mijn hoofd en vloog even rond in de omgeving om vervolgens weer te kunnen vertrekken naar het noorden.
Wat jammer dat ik alleen mijn telefoon bij me had.
Kan ik de waarneming op zekere velduil zetten,  Frank?

mvg Willem Hendriks
Laten we no maar even wachten op eventuele andere suggesties Willem maar de combinatie van lange slanke vleugels en dikke kop past goed op Velduil. Dat is in de Kempen best wel een schaarse soort maar in de trektijden (mei, oktober) maak je toch wel een kansje. Meestal is dat op de telposten op de heideterreinen (Strabrecht, Loozerheide bijv) maar in principe kun je ze ook op allerlei andere plaatsen aantreffen. Zelfs heb ik er op een fraaie meimorgen wel eens 1 boven mijn huis gehad, notabene op een steenworp van het centrum van Eindhoven..😎
Groeten,

Frank

lesley van loo

Toen ik de foto zag dacht ik ook meteen Velduil en toen had ik het commentaar van Frank nog niet gelezen maar ik vraag me af of je met zo een foto een waarneming op zeker kunt zetten.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

BramtK

Onder de juiste hoek ziet een Torenvalk er ook zo uit.
Groeten,

Bram ter Keurs

willemxd

Ik dacht al wel dat het lastig zou worden met de matige foto. Ik houd hem op onzeker. Toch bedankt voor de hulp

Groetjes Willem

willemxd

Hallo,

Ik keek nogmaals de foto's door en ik zie op mijn telefoon wel wat contouren die op de foto bij de waarneming niet te zien zijn. Het lijkt alsof de veren tegen de vleugelpunt zwart zijn en daarna een stukje wit en daarna weer een soort zwarte streep. Ik heb een uitsnede bijgevoegd waarop te zien is wat ik bedoel. Het is allemaal erg minimaal maar ik kon het toch niet laten rusten :rolleye:

frankneijts

Tja, ik had geloof ik al gezegd dat-ie het meest op een Velduil leek ...?! B)
Groeten,

Frank

willemxd

Citaat van: frankneijts op oktober 20, 2016, 16:07:27 PM
Tja, ik had geloof ik al gezegd dat-ie het meest op een Velduil leek ...?! B)

Haha dat klopt. Ik dacht dat het misschien nu met nog meer zekerheid te zeggen was. Ook omdat er een torenvalk werd genoemd

BramtK

Ik meen een nogal spitse kop te zien...
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Verder bewerken van de foto lijkt zinloos: ik meen al jpeg-artefacten te zien .. Lijkt me het beste m op ? te llaten staan Willem.. Een volgende keer beter!😎
Groeten,

Frank

willemxd

Citaat van: frankneijts op oktober 20, 2016, 21:00:51 PM
Verder bewerken van de foto lijkt zinloos: ik meen al jpeg-artefacten te zien .. Lijkt me het beste m op ? te llaten staan Willem.. Een volgende keer beter!😎

Doe ik, Frank. Ik ben benieuwd wat ik nog ga tegenkomen nu ik weer meer tijd en zin heb om er op uit te trekken.. Als het goed is heb ik binnen nu en 2 weken mijn ***SPAM*** dus kan ik ook eens wat verder dan fietsafstand op pad zonder mijn ouders hiervoor nodig te hebben.. ;D

OJGoreng

Citaat van: frankneijts op oktober 20, 2016, 21:00:51 PM

Wel grappig hoe de algehele aanblik verandert als je de foto ook nog een halve slag draait; daar wordt het toch wel heel erg een ondubbelzinnige uil van. Is er een ander beest te bedenken dat die geïsoleerde dikke subterminale band op de buitenste paar handpennen heeft dan een velduil? Dat lijkt me in elk geval geen artefact... Met die kopvorm kan ik alleen ook niet zoveel, behalve als het zou kunnen dat 'ie omhoog kijkt of hem sneller beweegt dan de sluitertijd ofzo.

Met vriendelijke groet, Zainal