Zijn dit reuzendikhoeden?

Gestart door rikbak, oktober 17, 2016, 18:22:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

rikbak

Ik dacht een groep reuzendikhoedden gevonden te hebben, maar ook de populierenmelkzwam is voorgesteld.
Alleen kan ik geen roze vlekken herkennen op de paddestoelen en heb bij beschadigde en aangeraakte exemplaren ook geen melksap waargenomen.
Zou iemand hier meer duidelijkheid kunnen scheppen?

Dit is de link naar mijn waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/124465231


wimperzwam

Dat laatste voorstel zou ik maar volgen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rikbak

Dat wil ik graag doen, maar kunt u dit ook toelichten Henk, dan kan ik er iets van leren?

Aan de hand van de grootte, geen direct waarneembaar melksap en het missen van rozige vlekken leek het mij te gaan om de reuzendikhoed.
Daarom zou ik graag willen weten hoe ik het verschil zo snel zou kunnen zien tussen deze en de populierenmelkzwam.

wimperzwam

Melk bij deze soort is niet altijd even overvloedig, roze vlekken zijn ook niet altijd aanwezig, bovendien zijn het vaak meer violette vlekken. E.e.a hangt sterk van de weersomstandigheden tijdens de gehele levensfase. Het meeste leer je altijd door steeds weer de ontdekte vindplaatsen van de diverse soorten te bezoeken om deze dan in alle fasen en onder steeds andere uiterlijke omstandigheden te bestuderen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rikbak