Hoofdmenu

Boom vol rupsen

Gestart door Floppy, november 20, 2005, 21:21:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Deze fotos stonden nog in m'n flinke reeks Unidentified.
Deze spinselrupsen kan ik vooralsnog niet op naam brengen.
Ik zag ze eind mei in Middelburg (Ter Hooghe).
Iemand ?




met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Elachista

Een Yponomeuta (stippelmot), Y.evonymella zou opzich kunnen - maar er zijn meer vertegenwoordigers..
Groet,
Tymo

Floppy

Ach, de rupsen van een stippelmot.
Nou, ik houd het dan vooralsnog op Yponomeuta sp.
Hartelijk dank ! :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

elmar prins

Het blad lijkt wel op dat van een kardinaalsmuts. Ook de groene twijgen die ik meen te zien wijzen daar op.

Is het misschien de  kardinaalsmutsstippelmot ?

Groet,

Elmar

Elachista

Y.cagnagella zou prima kunnen, alhoewel zijn soorten als Y.evonymella ook uiterst polyfaag dus kardinaalsmuts zullen ze ook wel eten.
Pas bij de vlinders is het wel te zien tot welke soort ze behoren, waarvan Y.cagnagella en Y.padella het beste te onderscheiden via genitaal.
Groet,
Tymo

han.endt

#5
Helaas, ook door middel van het genitaal is het trio padella/cagnagella/malinellus uiterst moeilijk uit elkaar te houden.
Er zijn drie soorten op kardinaalmuts: cagnagella, irrorella en plumbella. Ik heb niets kunnen vinden van evonymella op kardinaalsmuts, maar de rupsen zijn in ieder geval iets anders (zwarte vlekjes gedeeld). Plumbella is bruiner.
Blijft over Yponomeuta cagnagella of Y. irrorella. Helaas zijn de rupsen van die twee soorten niet uit elkaar te houden. De rupsen van cagnagella overwinteren en zijn in mei nog aanwezig. Terwijl die van irrorella gewoonlijk pas in juni te voorschijn komen.
Dit maakt het dus aannemelijk dat het hier om de Kardinaalsmutsstippelmot, Y. cagnagella gaat.

Bron: The Moths of Great Britain and Ireland, Volume 3. Yponomeutidae - Elachistidae. Ed. A. maitland Emmet.

Floppy

Na deze vervolgdiscussie, de uitgebreide uitleg en vergelijking van de foto met foto's van de rupsen onder het soortenoverzicht, neig ik inmiddels erg sterk naar de Kardinaalsmutsstippelmot (Yponomeuta cagnagella). :)
Wat een boel soorten trouwens. Ook de motten lijken sterk op elkaar. Het is echt detailwerk om ze te onderscheiden. :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland