Hoofdmenu

'Fabriekswilg'

Gestart door Rien Ondersteijn, oktober 17, 2016, 13:16:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124613557
Wilg spec - Salix spec. gezien op 2016-10-17 Afferden (Gld.) - Afferdensche en Deestsche Waarden
Foto's:














Toelichting:Schietwilg?[lijkt hier wel geschoten ja...]
In toevoerpijp van steenfabriek.
bij voorbaat dank Rien Ondersteyn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Tja lastig te zeggen, ik zie geen zilverachtige beharing, mogelijk Salix x rubens.
Groet, Sipke.

Rien Ondersteijn

Ik heb net van Pol Meert [een Belgische wilgenkenner] precies tzelfde te horen gekregen met de mogelijkheid voor var. Basfordiana'[wordt ook wel eens 'bindwilg' genoemd en dat klopt aardig want hij was erg buigzaam].
Dank Sipke.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 17, 2016, 21:25:47 PMdat klopt aardig want hij was erg buigzaam

Ehh, heb je een stuk in handen gehad, maar vervolgens geen detailfoto's gemaakt?
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

hahaha Rob!
Je had s moeten zien hoe ik daar stond te balanceren op de rotsblokken met twee handen vast aan de damwanden en dan even gauw voelen.... :-\
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 17, 2016, 22:20:49 PM
hahaha Rob!
Je had s moeten zien hoe ik daar stond te balanceren op de rotsblokken met twee handen vast aan de damwanden en dan even gauw voelen.... :-\

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Sipke Gonggrijp

Wel is het zo dat die kenmerken van buigzaamheid/makkelijk breken bij hele jonge exemplaren lastiger zijn of zelfs niet gelden.
Groet, Sipke.

Rien Ondersteijn

Das vaak waar Sipke,maar in t geval van deze Bindwilg klopt t wel want éenjarige takken worden gebruikt voor vlechtwerk[zoals in mijn omgeving nog wordt gedaan].
Groene groe[n]tjes.Rien.