Gewone steurgarnaal??

Gestart door vanmiddelkoop, oktober 17, 2016, 08:56:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124609331
Gewone Steurgarnaal - Palaemon elegans gezien op 2016-10-15 Kerkwerve - Zeedijk t.h.v. Flaauwers en Wevers Inlagen
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop


Frank van de Putte

Ik weet zeer weinig van garnalen, maar het rostrum schijnt van belang te zijn bij de determinatie.
Zie de bijgevoegde foto, dat is het uitstekende deel tussen de ogen.
Groetjes,

Frank van de Putte

Ton van Haaren

Wat betty voor garnaal gezien heeft weet ik niet. Niet alleen het rostrum is van belang maar ook de antennen. Frank heeft een foto van Palaemonetes varians.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

vanmiddelkoop

Bedankt voor de reacties, ik wacht het nog maar af.
Ik heb totaal geen verstand van garnalen...
Hij zat tussen waterplanten.

Vr.groeten Betty

Frank van de Putte

Citaat van: Ton van Haaren op oktober 23, 2016, 08:41:35 AM
Frank heeft een foto van Palaemonetes varians.

Eehm, Ton, dit is een grote garnaal uit de Oosterschelde; http://waarneming.nl/waarneming/view/124398971
Gezien het aantal tandjes op het rostrum kwam ik eigenlijk op Palaemon elegans, Gewone Steurgarnaal.

groetjes,

Groetjes,

Frank van de Putte

Ton van Haaren

eeehm je hebt gelijk. Ik heb veel te snel geconcludeerd dat het varians was op basis van de antennen. Uit mijn hoofd dacht ik dat als de splitsing van de antennula zich halverwege begon dit typisch is voor varians, maar gewoon even de literatuur erop naslaan leerde me dat mijn hersens wat verouderd raken  :rolleye:
Bij varians is de splitsing veel hoger.....dus je hebt gelijk......elegans
Die tanden op het rostrum vertonen enige overlap, maar niet veel.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Frank van de Putte

Ach kan gebeuren, bedankt voor de toelichting in elk geval, dat plaatje met die antennen is erg duidelijk en handig! :duim:
Ik kom voor de tanden op het rostrum inderdaad afwijkende opgaven tegen, als ik beter ga zoeken, dus is het goed om nog een ander kenmerk te weten.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

David Tempelman

en Betty heeft een P. varians, volgens mij.
binnendijks in zeeland: de enige kandidaat  :police:
met vriendelijke groet,
David

vanmiddelkoop

Fijn, dank je!

Vr.groeten Betty