welke soort ligt er in het net?

Gestart door ruudcosters, oktober 14, 2016, 14:25:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudcosters

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124517575
Vis onbekend - Pisces indet. gezien op 2016-10-13 Hondsbossche Zeewering - Noordzee
Foto's:


Toelichting:
lengte 35 cm
bij voorbaat dank Ruud Costers

ronris

Ondanks het feit dat een groot deel van het schubbenpatroon verdwenen is lijkt het mij gezien de tekening en de lichtgevorkte staart en de duidelijk aanwezige vetvin een zeeforel (salmo trutta trutta) 

tekenaar

Eens met zeeforel, alweer de tweede foto die we in een paar dagen hebben zien langskomen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

hans parlevliet

#3
en dus een soort op de rode lijst..maar niet voor staand want vissers!
mvg
Hans

ruudcosters

Nu ik in korte tijd twee zeeforellen in de visnetten heb gefotografeerd (voorheen besteedde ik geen aandacht aan gevangen vissen) lees ik in de opmerkingen op forum over deze rode lijst-soort.
Toevallig kwam ik een van de betrokken vissers tegen en vroeg hem naar zijn vangsten van de op de rode lijst staande zeeforel.
Naar zijn mening is de zeeforel al jaren niet zeldzaam meer en zou de soort van de rode lijst afgehaald moeten worden.
Voor wat het waard is.

Ruud Costers

evertdirks

Citaat van: ruudcosters op oktober 15, 2016, 09:56:12 AM
Nu ik in korte tijd twee zeeforellen in de visnetten heb gefotografeerd (voorheen besteedde ik geen aandacht aan gevangen vissen) lees ik in de opmerkingen op forum over deze rode lijst-soort.
Toevallig kwam ik een van de betrokken vissers tegen en vroeg hem naar zijn vangsten van de op de rode lijst staande zeeforel.
Naar zijn mening is de zeeforel al jaren niet zeldzaam meer en zou de soort van de rode lijst afgehaald moeten worden.
Voor wat het waard is.

Ruud Costers

Hoewel ik zelf een sportvisser ben , is dit de typische reactie van een beroepsvisser.
Ze zijn mede verantwoordelijk voor de bedoevende palingstand en hebben in de paar jaar dat ze witvisrechten hadden op het IJselmeer de visstand gedecimeerd.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

grunsven

Je kunt redeneren dat hij er veel vangt en het dus goed gaat met zeeforel. Maar je kunt ook redeneren dat hij j er veel vangt en het dus slecht gaat met zeeforel.
Als je ziet hoeveel er geïnvesteerd wordt om dat soort vissen terug te krijgen vangt hij heel dure vissen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ronris

Er wordt hier steeds gesproken over de zeeforel als Rode lijst soort, volgens mij is de zeeforel dit niet meer en wordt ook in de flora en faunawet niet meer als zodanig aangemerkt. het criterium hiervoor is dat de zeeforel net als bijvoorbeeld zalm een trekvis is en zich in Nederlandse water niet (meer) voortplant en daadwerkelijk van de meest recente rode lijst is verwijderd. Een van de argumenten zou zijn dat veel van de zeeforel voor onze kust afkomstig is van andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Denemarken enz waar de zeeforel zich nog wel voortplant.

Gr Ronald.   

hans parlevliet

Volgens de wet zit het zo:
De vangst van de zeeforel is krachtens de Visserijwet gesloten, zowel in de zoete wateren als in de 12 mijlszone langs de Nederlandse kust.De zeeforel staat niet op de rode lijst, omdat de paaigebieden waarschijnlijk buiten Nederland liggen.

Dit is de meest recente wetgeving die ik kon vinden:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003805/2000-06-01#Artikel2

mvg
Hans


HPM

Citaat van: hans parlevliet op oktober 18, 2016, 11:57:46 AM

http://www.sportvisserijnederland.nl/actueel/nieuws/19603/recreatief-staand-want-bestaat-niet.html

Raar dat het eerste bezwaar wat daar wordt genoemd is dat het zo lastig is voor de hengelaars ('sportvissers'). Alsof alleen hengellaars sportvissers zijn.
Herman van der Meer

hans parlevliet

mvg
Hans

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

HPM

Citaat van: evertdirks op oktober 19, 2016, 22:08:49 PM
Citaat van: HPM op oktober 18, 2016, 12:26:22 PM
Citaat van: hans parlevliet op oktober 18, 2016, 11:57:46 AM

http://www.sportvisserijnederland.nl/actueel/nieuws/19603/recreatief-staand-want-bestaat-niet.html

Alsof alleen hengellaars sportvissers zijn.

Je kunt mij vast wel uitleggen wie er dan nog meer sportvisser zijn??

Evert

Iedereen die niet beroepsmatig vist, ongeacht het gebruikte vangmateriaal. Het is niet omdat jij naar de top van een hengel zit te staren dat anderen geen sportvisser zijn.
Herman van der Meer

evertdirks

Citaat van: HPM op oktober 19, 2016, 22:30:10 PM
Iedereen die niet beroepsmatig vist, ongeacht het gebruikte vangmateriaal. Het is niet omdat jij naar de top van een hengel zit te staren dat anderen geen sportvisser zijn.

Daar heb je gelijk in, het is alleen jammer dat de beroepsvisserij recreatief materiaal gebruikt, om zo de vangst beperkingen/reguleringen te omzeilen.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

HPM

Dat begrijp ik niet. Er zijn gewoon allerlei vangmiddelen die zowel beroepsmatig als recreatief zijn te gebruiken. Er zullen wel weinig beroepsvissers zo'n klein kinderschepnetje gebruiken en er zullen ook weinig recreanten zijn die een trawler in de garage hebben staan. Maar in het algemeen hangt het verschil tussen professioneel en recreatief niet af van het gebruikte vangmateriaal, maar van wat met de opbrengst wordt gedaan en of iemand daarmee al dan niet in tenminste een deel van zijn levensonderhoud voorziet.
Herman van der Meer

grunsven

Citaat van: HPM op oktober 20, 2016, 22:22:15 PM
Maar in het algemeen hangt het verschil tussen professioneel en recreatief niet af van het gebruikte vangmateriaal

Daar denkt de visserijwet toch heel anders over volgens mij
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

hans parlevliet

We hebben het over staand want. Dat wordt gebruikt door zowel het beroep als de recreatieve visser (na afgifte vergunning door de plaatselijke overheid). Het beroep voor z'n portemonnee en de recreant voor z'n maag. Voor een vis maakt het niet uit waar ie in terecht komt, in beide netten gaat ie dood en beide netten zijn niet selectief in wat ze vangen en hoe groot. Dus wat is dan de waarde van de visserijwet cq de minimum maat? Onlangs op de markt in Groningen kisten met zeebaarzen van 30 cm..dat is wat je dan krijgt.
mvg
Hans

evertdirks

Citaat van: hans parlevliet op oktober 21, 2016, 12:05:12 PM
We hebben het over staand want. Dat wordt gebruikt door zowel het beroep als de recreatieve visser (na afgifte vergunning door de plaatselijke overheid). Het beroep voor z'n portemonnee en de recreant voor z'n maag. Voor een vis maakt het niet uit waar ie in terecht komt, in beide netten gaat ie dood en beide netten zijn niet selectief in wat ze vangen en hoe groot. Dus wat is dan de waarde van de visserijwet cq de minimum maat? Onlangs op de markt in Groningen kisten met zeebaarzen van 30 cm..dat is wat je dan krijgt.

ik had het niet beter kunnen zeggen.
En ja die kisten met kleine zeebaars op de markt zijn mij laatst ook al opgevallen.

evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.


evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

hans parlevliet

Opmerkelijk dat gebrek aan affiniteit met het aquatisch milieu op deze site. Ernstig beschermde vissen worden verhandeld als eten en ook hier kraait er geen haan naar..Intrinsieke waarde heet dat, als ik me niet vergis....
mvg
Hans