Bruine Paddenstoeltjes

Gestart door A. Soeting, oktober 20, 2016, 13:55:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/125724594
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2016-10-15 Grevelingen - Stampersplaat
Foto's:




Toelichting:
Deze paddenstoelen stonden op paardemest. Ongeveer 2 1/2 cm groot.  Plaatjes grijs en aangehecht.
bij voorbaat dank Lida Soeting

Melchior van Tweel

Kijk eens bij Psilocybe en Deconica
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

A. Soeting

Deconica staat in geen van mijn paddenstoelen boeken. Ik heb het boek van Gerrit Keizer en het boek van Ewald Gerhardt.

Ik vind daarin 2 mogelijkheden.(Gerhardt)  De Dadelfranjehoed Psathyrelia spadicea maar dat is geen psilocybe en staat aan de voet van bomen, paardenkastanje, iep en eik. De kleur van de hoed klopt, maar de steel vind ik te licht, dat is hem dus niet.
Bij (KEIZER) Het mestkaalkopje. Op het plaatje staat een veel lichtere, maar in de beschrijving staat ook bleek rossig bruin. Bleek is hij zeker niet. Ik vind de paddenstoel de kleur van kastanjes hebben. Maar hij staat wel op het goede substraat.  Het was regenachtig dus misschien zijn ze droog lichter. De lamellen worden, wittig grijs tot lilabruin genoemd. De kleur zou je inderdaad grijs tot lilabruin kunnen noemen. Ik denk niet dat het het mestkaalkopje is.

Met Deconica op het web gaan zoeken en ik denk het gevonden te hebben. Zie foto's en beschrijvingen van Deconica coprophila. Alles klopt voor mij. De kleur steel lamellen witte randje en de paardenmest. Ik vond geen nederlandse naam.

Graag antwoord of dit de goede is.

Lida Soeting




rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

A. Soeting

 Ja daar kwam ik ook achter, maar de mijne zijn kastanjebruin en de plaatjes in de Keizer en Gerhardt zijn ze beige. Ik kende de donkerbruine vorm (nat) niet. Dus ik dacht dat het wat anders was.

Lida

grietaf

Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 20, 2016, 15:45:02 PM
Kijk eens bij Psilocybe en Deconica
Waarom niet (ook) de Nederlandse naam genoemd?
Grieta.

wimperzwam

Mensen met niet de nieuwste literatuur moeten zoeken bij Psilocybe. Een deel van de soorten uit dit geslacht zit nu in het geslacht Deconica. Vaak staan dit soort paddenstoeltjes toch niet in de populaire veldgidsen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Melchior van Tweel

Citaat van: grietaf op oktober 21, 2016, 16:19:07 PM
Citaat van: Melchior van Tweel op oktober 20, 2016, 15:45:02 PM
Kijk eens bij Psilocybe en Deconica
Waarom niet (ook) de Nederlandse naam genoemd?
Grieta.
Dat had in dit geval weinig toegevoegde waarde (beide kaalkopje).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grietaf

Altijd gedacht dat het forum van waarneming laagdrempelig zou blijven, maar de drempel wordt alleen maar hoger..........
Als je nou zowel de namen Psilocybe als Deconica niet kent, dan is de vermelding dat het om een Kaalkopje gaat wel zo eenvoudig. In Coolia staan toch ook altijd zowel Nederlandse als wetenschappelijke namen bij een soort?
Grieta.

wimperzwam

Altijd beide namen noemen. De lateinse naam maakt het zelfs laagdrempeliger omdat met behulp van deze naam op het internet veel meer informatie toegankelijk wordt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Melchior van Tweel

Citaat van: grietaf op oktober 21, 2016, 20:01:29 PM
Altijd gedacht dat het forum van waarneming laagdrempelig zou blijven, maar de drempel wordt alleen maar hoger..........
Als je nou zowel de namen Psilocybe als Deconica niet kent, dan is de vermelding dat het om een Kaalkopje gaat wel zo eenvoudig. In Coolia staan toch ook altijd zowel Nederlandse als wetenschappelijke namen bij een soort?
Grieta.
Zal ik doen...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl