Van foto af naam te geven? Geen speciale geur.

Gestart door Josee, oktober 13, 2016, 13:07:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124494075
onzeker Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2016-10-12 Rotterdam - Kralingsche Bos
Foto's:




bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wimperzwam

Moet op hout gestaan hebben. Lijken mij jonge verse vruchtlichamen van Pluteus salicinus (Grauwgroene hertenzwam).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Josee

Ja ze stonden op hout en ik heb bij de juiste familie gezocht - dat is een troost - maar toch niet goed genoeg :-\ Dankjewel Henk  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wimperzwam

Hallo Josee. Kijk eens of je het verschil tussen een "familie" en een "geslacht" kunt vinden. Mij valt op dat meer gebruikmakers van dit forum het verschil niet weten. Bij plaatjeszwammen in de goede familie zoeken is niet zo moeilijk.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Josee

Ha voor mij is dat al een hele kunst hoor :) En bij die familie worden 4 geslachten onderscheiden: Amanita, Limacella, Pluteus en Volvariella. Mag ik nu door voor de volgende ronde  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wimperzwam

Als we zelf vinden dat we iets bijgeleerd hebben, mag van mij op het gebied van paddenstoelen alles. Alleen zijn er geen prijzen aan verbonden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

JW_2all

Citaat van: Josee op oktober 13, 2016, 21:45:07 PM
Ha voor mij is dat al een hele kunst hoor :) En bij die familie worden 4 geslachten onderscheiden: Amanita, Limacella, Pluteus en Volvariella. Mag ik nu door voor de volgende ronde  ;D
Vooruit dan maar:
een extra leermomentje: Welk van die geslachten groeit op hout?
Groet,
Jan

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wimperzwam


Josee

Dat vermoedde ik al ;D

maar was net druk met scrollen in: [Macrofungi in conservation management. Part 2: Mycoflora per habitat type. OBN report. Ministry of Economic Affairs, Den Haag, The Netherlands] en via dat boekwerk kwam ik bij de http://www.mycologen.nl/ Er gaan hele werelden voor me open :o

Mooi zwammetje waarvan je de naam gebruikt, ook de wetenschappelijke naam is prachtig: Scutellinia scutellata groeit ook op hout  ;D maar van een andere familie  B)

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wimperzwam

Je hebt het er maar druk mee. Ik bedoelde dat ook soorten uit het genus Volvariella op hout kunnen groeien. Je weet nu dat verwante soorten ondergebracht worden in een geslacht en dat verwante geslachten een familie vormen. Ben je ook al tegengekomen hoe we een groep verwante families noemen? Wimperzwammen zien inderdaad prachtige zwammetjes behoren tot een totaal andere "groep" van zwammen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Josee

Goedemorgen henk. Doel je hier op de term paddestoelengezelschappen?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wimperzwam

Nee, dat heeft met de indeling van paddenstoelen niets te maken. De hierarchie is als volgt: soort--geslacht--familie--orde--klasse--stam--rijk--domein. Voorbeeld: Soort vliegenzwam, geslacht Amanita, familie Amanitaceae, orde Agaricales, klasse Agaricomycetes, stam Basidiomycota, rijk Fungi, domein Eucarya.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Josee

Aha aan de hand van een voorbeeld is het goed te volgen :duim: Dankjewel voor je vriendelijke bereidheid je kennis te delen!!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

JW_2all

Ik durf het bijna niet te vragen, maar  ...

Hoe groot is de kans dat je een Pluteus met een Volvariella kunt verwisselen als hij
a. jong is
b. als de sporen rijp zijn
c. als hij een oud lijk is

1. 10% kans
2. 50% kans
3. 90% kans

Hoe schat jij dat in?
Bijvoorbeeld a= 1, b=1,c=1?
Groet,
Jan

wimperzwam

Dat is niet te beantwoorden, want dat hangt van de ervaring van de verzamelaar af. Een ervaren mycoloog zal een eventuele beurs aan de basis nooit ontgaan.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Josee

 ;D Had al zitten puzzelen omdat ik aannam dat JW de vraag aan mij stelde, tja en met mijn ervaring waarbij ik net ontdek dat een beurs=manchet zou het zo maar kunnen dat voor mij geldt: a=b=c=3  ;D ;D

Mooi herfstdag gewenst.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers