Bergheggenmus nu in te voeren

Gestart door Vincent Hart, oktober 13, 2016, 08:33:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Gisteren 7(!) nieuwe gevallen in NW-Europa, daarom maar eens gezorgd dat we de soort in Nederland ook kunnen invoeren  B)
Voor de ObsMapp- en iObs-gebruikers: even de soortenlijst bijwerken om de soort in je app beschikbaar te krijgen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Oenanthe

Fantastisch. Maar vergeet niet om de soort eerst even waar te nemen voordat je hem invoert!  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wumizusume

Ik zou maar gelijk ook Zwartkeelheggenmus toevoegen. Er zijn nog heftiger soorten die wèl in de lijst staan.
Trouwens: waarom zijn Grauwe en Grote Pijlstormvogel in ObsMapp in de lijst voorzien van de wetenschappelijke naam (en de rest niet)?
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Vincent Hart

Je bedoelt dat als je 'weergeven wetenschappelijke naam' hebt aanstaan, die alleen bij grauwe en grote pijl getoond wordt?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Herman van der Meer

August

Misschien wat tips waar te zoeken? Wat voor habitat dus!. Maasvlakte langs de dijk misschien? :blink:
August van Rijn

Predator

#7
Op Shetland schijnt de vogel rondom een steengroeve te hebben gezeten en uitsluitend in de schaduw te hebben gefoerageerd.
Ik ben vanaf dit weekend op Vlieland te vinden en zal zeker Vuurboetsduin en het industrieterreintje op de Oostpunt in de gaten houden.
Op Texal zal de Jan Ayersslag een interessant punt zijn en verder inderdaad Maasvlakte.
Groet, Maarten

Predator

Kaartje van Vincent uit het topic Zedzaamheden in WP ook hier even toegevoegd:
Groet, Maarten

BramtK

#9
Citaat van: Predator op oktober 13, 2016, 12:16:55 PM
Op Shetland schijnt de vogel rondom een steengroeve te hebben gezeten en uitsluitend in de schaduw te hebben gefoerageerd.
Ik ben vanaf dit weekend op Vlieland te vinden en zal zeker Vuurboetsduin en het industrieterreintje op de Oostpunt in de gaten houden.
Op Texal zal de Jan Ayersslag een interessant punt zijn en verder inderdaad Maasvlakte.

Redeneren we nu niet iets te gemakkelijk naar een bepaald habitat toe?

Edit: Met die opname van Lars Buckx vind ik dit ineens ook een intrigerende waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/124367337

Best een vroege Pestvogel, is de vogel ook gezien? En is er een opname?
Groeten,

Bram ter Keurs

migratorius

De Bergheggenmus van Luxemburg werd geringd in Schifflinger Brill, een moerasgebied met riet en wilgenbosjes, grenzend aan een ooibos ("ein 5 ha großes, stark mit Schilf und Weidenbüschen bewachsenes Feuchtgebiet mit angrenzendem Auwald)"
http://www.luxnatur.lu/publi/wb23001072.pdf (p. 64)

JanHein

wumizusume

Citaat van: Vincent Hart op oktober 13, 2016, 11:01:19 AM
Je bedoelt dat als je 'weergeven wetenschappelijke naam' hebt aanstaan, die alleen bij grauwe en grote pijl getoond wordt?
Nee, meer andersom: als taal staat "ingestelde taal", niet de wetenschappelijke naam. Toch staan die laatste tussen haakjes achter Grauwe en Grote Pijl genoemd.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Tukkerbird

Citaat van: BramtK op oktober 13, 2016, 13:10:15 PM
Citaat van: Predator op oktober 13, 2016, 12:16:55 PM
Op Shetland schijnt de vogel rondom een steengroeve te hebben gezeten en uitsluitend in de schaduw te hebben gefoerageerd.
Ik ben vanaf dit weekend op Vlieland te vinden en zal zeker Vuurboetsduin en het industrieterreintje op de Oostpunt in de gaten houden.
Op Texal zal de Jan Ayersslag een interessant punt zijn en verder inderdaad Maasvlakte.

Redeneren we nu niet iets te gemakkelijk naar een bepaald habitat toe?

Edit: Met die opname van Lars Buckx vind ik dit ineens ook een intrigerende waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/124367337

Best een vroege Pestvogel, is de vogel ook gezien? En is er een opname?
[/b]

Ik heb een opname gemaakt (wel kort) van de pestvogel.
Geluid lijkt me pestvogel maar naar het horen van dit geluid twijfel je toch. Sonogram heeft wel de zelfde hoogte van een Bergheggenmus maar komt niet helemaal  overeen. Ik zal er na de vakantie nog eens naar kijken.


Dutchbird

Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Gerben Mensink

Ik ben wel benieuwd of er ergens nog een actuele kaart met waarnemingen staat. Het kaartje hierboven is inmiddels al erg achterhaald.
groet,
Gerben Mensink

Jaap Denee

Citaat van: Gerben Mensink op oktober 24, 2016, 19:01:22 PM
Ik ben wel benieuwd of er ergens nog een actuele kaart met waarnemingen staat. Het kaartje hierboven is inmiddels al erg achterhaald.

Zie de hyperlink in de laatste regel van het artikeltje op Dutch Birding, Gerben: https://www.dutchbirding.nl/wpbirding/1318/update_unprecedented_influx_of_siberian_accentors_in_europe_-_and_finally_the_first_for_the_netherlands
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)