Vlamhoed of gordijnzwam met roodbruine sporen op kameelachtige structuur?

Gestart door Harm digitaal, oktober 18, 2016, 19:40:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/125106607
onzeker Vlamhoed - Gymnopilus spec. gezien op 2016-10-17 Beuningen - Roodslag
Foto's:
















bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

wimperzwam


Harm digitaal

#2
Dag Henk,
Deze paddenstoelen staan in een broekbos met slechts loofbomen, dus kun je de dennenvlamhoed uitsluiten.
Zou het dan toch de Vezelige vlamhoed - Gymnopilus sapineus kunnen zijn, ook gezien de witvlokkige steelbands?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

wimperzwam

Dat heb je zo met die Nederlandse namen. Gymnopilus penetrans groeit ook op loofhout.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Harm digitaal

Het is niet zo ver van mijn huis, dus kan makkelijk een keer terug gaan om versere vruchtlichamen te fotograferen en evt. een paddenstoel meebrengen om op te sturen voor sporen onderzoek. Ik kan ook een foto maken van een gedroogde hoed om de vezelige (drogende)hoedhuid te laten zien.
Lijkt veel op deze soort die geverifieerd is bij de waarneming van Loes en Wim Timmer op 04-11-2015 in het Amsterdamse bos.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Harm digitaal

Denk dat het toch een andere soort betreft, namelijk Gymnopilus junonius omdat de steel zo compact dikvlezig en breder aan de basis is, het sporenpoeder roestbruin van kleur, de ring is door ouderdom denk ik al vergaan.
Geur kan ik nog controleren, moet radijsachtig zijn.
Met vriendelijke groet Harm Alberts

wimperzwam

Je mag denken wat je wilt maar ik heb geen ring (velumresten) om de steel kunnen ontdekken op de foto's. Het geheel maakt een aangetaste indruk. Voor mij ziet dit er ook vanwege de groeiwijze niet uit als G. junonius. Hoe groot zijn die hoeden?

Mvgr.,
Henk Huijser.

Harm digitaal

#7
Varieert van 1 tot 4 cm schat ik.
Zal er binnenkort nog eens naar toe gaan. Hopelijk zijn door de regen de nieuwe vruchtlichamen wat duidelijker en met ring aan de steel.
De grootte van de hoed spreekt weer tegen G. junonius inderdaad.
Dus misschien meest waarschijnlijk gezien biotoop is de Vezelige vlamhoed - Gymnopilus sapineus.
Voer hem nu dan maar in als onzekere G. sapineus.

Bedankt Henk voor jouw tips en meedenken. :duim:
Met vriendelijke groet Harm Alberts