Arocatus roeselii ?

Gestart door evanlyn, oktober 15, 2016, 19:43:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

evanlyn

Beste lezers,

Laatst was ik in Maastricht en liep ik tegen deze boom met een opvallende rode streep. Bij nader bekijken bleek het om een heleboel wantsen te gaan. Het lijkt in eerste oogopslag heel erg op een Arocatus longiceps/roeselii, maar het halsschild is echt compleet zwart.
Ik hoor graag :blink:
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

evanlyn

De boom was trouwens een Linde, wat dan weer voor A. longiceps zou pleiten.... :rolleye:
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

arpwifi

#2
Geen Arocatus  ;D

Ik zal de soort activeren voor waarneming.nl - op het soortenregister staat'ie als Exoot - incidentele import ... zelf verder zoeken?

P.S.  :right: geactiveerd. Ik heb de soort nu nog even op "incidental import" gezet - in navolging van het soortenregister - maar ik neem zondermeer aan dat het ondertussen "naturalizing" zou moeten zijn.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

evanlyn

Oxycarenus lavaterae !

Hartelijk bedankt !
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

evanlyn

Lindenspitskop is wel een treffende naam voor deze soort :lol:
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

arpwifi

Moest vandaag bij de Unimaas zijn en ben dus ook maar even gaan kijken.

Die ene boom zit helemaal onder. Minstens 100.000 als het er geen half miljoen zijn  :o

Op de bomen er direct naast slechts 3-4 exemplaren op het onderste deel van de stam (tot 2m hoog zegmaar ;) ), maar in beide richtingen 10-50 meter verderop (ook de bocht om) zitten kleine beginnende kolonies verscholen met voornamelijk hele kleine nimfjes en een paar volwassen beesten.

Met de foto's van de "volle" boom heb ik even wat kiekjes aangevuld van imago en diverse stadia nimfjes voor de soortinfo.

De andere bomen vul ik later in.

Verderop in het gebied, vooral richting MECC ook nog een hoop Linden afgestruind, maar daar niks gezien ... behalve een nimf Nezara viridula - ook leuk  :P

Maar het is dus duidelijk een zich vestigende en uitbreidende populatie op bomen die er al jaaaaren staan - geen exemplarische import op een vers geplant boompie.

Leuk om te zien of ze het de komende winter(s) volhouden daar :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

Zulke hoeveelheden zullen toch niet in één jaar ontstaan. Ze moeten dus al minstens een winter overleefd hebben. Goed verslag Arp.  :duim:

rietvanoosten

Wat geweldig mooi vastgelegd Arp!  :duim:
met vriendelijke groet, Riet

IngridA

Wow! Was für eine tolle Bildserie von den Tieren Arp!  :duim: Da könnte man fast neidisch werden!  ;)
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)