EO-censuur

Gestart door Hortulana, oktober 09, 2007, 20:40:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hortulana

.

klaas van haeringen

Ben het helemaal met de petitie eens! Misschien ook iets om op het forum van www.nederpix.nl te plaatsen...

vuurvlinder

Uiteraard ook mee eens! Wat ik mij wel afvraag is waarom mensen die documentaires bij de EO bekijken. Ze zijn meestal al eerder (op primetime) uitgezonden op de BBC of Animal Planet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

pieternella

Ik snap vooral niet waarom de EO die documentaires uitzendt. Ze zijn het met de evolutionaire strekking niet eens (dat staat ze overigens vrij). Nu heb je helemaal niks; geen evolutoinare documentaire en ook geen bijbels verantwoorde documentaire. Je kunt niet de kool en de geit sparen.
Bovendien is het iid illegaal en dat lijkt me ook niet eerg christelijk.
Kortom, ze doen sir David en zichzelf geen goed.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

redmar_woudstra

De censuur doet af aan de kracht van de documentaire, m.i. een van de allerbeste natuurseries ooit gemaakt (al doet Life of Birds mij nog meer  -_- ). Inderdaad onbegrijpelijk dat de EO een documentaire uitzoekt van een echte Darwinist. Ik ken genoeg documentaires, die rustig door de EO uitgezonden kunnen worden.
Dat zij een andere opvatting hebben, dat mag natuurlijk. Maar ga niet aan iemand anders boodschap tornen. Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Als de VARA nou een creationistische natuurserie om zou toveren tot een Darwinistische, dan staat toch heel christelijk Nederland op zijn achterste benen?
groet,
Redmar

Iolaire

Deze discussie is al eens op de Nederlandse televisie gevoerd, weet niet meer bij welk programma (niet van de EO :D ). Tijdens die discussie werden ook vraagtekens gezet bij de ogenschijnlijke afbreuk van de oorspronkelijke boodschap van een dergelijke docu, nog los van de "verminking" van een artistiek geheel.

Overigens doet de EO dit al heel, heel, heel lang (al ruim 20 jaar, begreep ik), dus deze discussie is enigszins laat op gang gekomen. Desalniettemin staat de EO in zijn recht (het is dus niet "illegaal"). De docu's worden gekocht van de BBC en bij de koop inbegrepen zit het recht om te "snijden" in het beeldmateriaal. Sterker nog, de BBC was en is al die tijd op de hoogte geweest van deze praktijken en heeft er geen actie op gezet (geen aanpassingen in copyright oid). Dat de EO hierin enigszins doorslaat (en in mijn ogen om drogredenen) is jammer, maar volledig geoorloofd.

Gewoon de EO-programmering negeren lijkt mij derhalve het beste in deze... :)
De meeste docu's zijn idd al op andere zenders uitgezonden en zijn vaak al tijdig op DVD verkrijgbaar!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

redmar_woudstra

De serie Life of Mammals en Life of Birds is vaker uitgezonden, maar naar mijn weten niet door de EO. Over andere documentaires kan ik niet oordelen, daar heb het orgineel nooit van gezien. Ik vraag mij ook af, of het in andere gevallen uitmaakt of er censuur in de documentaire zit. Een willekeurige documentaire over het groepsleven van leeuwen in de Masai Mara (daar heb ik er al vele van gezien, o.a. bij de EO) kan rustig uitgezonden worden, zonder dat er aan de boodschap wordt gemorreld. In het geval van de Life of Mammals / Birds serie is de boodschap heel erg duidelijk: evolutie. Kan je daar niet mee leven, prima. Maar verkracht niet de boodschap!
Daarbij moet de EO overigens niet alleen als "zondebok" worden gezien. De handelswijze van de BBC vind ik ook laakbaar. Als ze maar geld kunnen vangen voor het programma, die indruk wekken ze. Er mag gesneden worden in het programma, zolang de boodschap hetzelfde blijft. Wil de BBC het dan niet zien?
groet,
Redmar