Zeldzaam geluid. Hulp gevraagd.

Gestart door Johan Koenen, oktober 05, 2016, 22:51:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Koenen

Dag,

Vandaag deze call gehoord. Lijkt op goudlijster. Iets hoger en korter. 5 keer gehoord met tussenpozen van 8sec. Laatste call op kunnen nemen en achter elkaar geplaatst om exacte weergave te geven van waarneming. Wie het weet mag het zeggen.

https://bacteria.home.xs4all.nl/2016-10-05.mp4

Adri Clements

Hoi Johan,

Heb je wat meer info over de opname-omstandigheden?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Johan Koenen

In tuin. Tijdstip 13:21 uur. Helder weer. Tuin, park, bos..woningbouw met veel stroken groen, bosjes, eikenbomen..verder op bos met grove dennen, berken en eikenbomen..

HPM

Vijf keer hetzelfde roepje is geen exacte weergave van een serie roepjes, want roepjes zijn zelden identiek.

Herman van der Meer

Johan Koenen

#4
Dat roepjes zeer zelden identiek zijn klopt. Deze leken identiek. Het gaat hier ook niet om een gangbare soort. Sonogram wordt bekeken door kenners op basis van 1 call. Hoewel calls identiek kunnen lijken voor het gehoor bied een sonogram duidelijkheid. Maar waarschijnlijk is dit u bekend en kom ik met overbodige info. Mocht dat zo zijn, mijn excuus. Laat het weten als er meer duidelijkheid is. Tot dan is meedenken nog steeds gewenst.

frankneijts

#5
Effe voor mijn duidelijkheid Johan:
- De waarneming staat al onder 'Determinatie' wat me een betere locatie lijkt dan deze tenzij je vanuit die tuin aan trektellen doet
- Op beide locaties benadruk je de zeldzaamheid van de vogel terwijl je (nog) niet weet wat t is
- Waar kunnen we het sonagram vinden waar je hierboven over spreekt?
- Who the hell zijn toch die "experts" c.q. "Kenners" waar je het steeds over hebt en waar kunnen wij hun reacties zien?
- Waarom is t geen Goudvink?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johan Koenen

Frank,

Wat betreft locatie van deze vraag  hoort deze idd thuis bij determinatie. Dat was ook het doel. Knopjes zitten dicht bij elkaar en dat is perongeluk gebeurd. Sonogram vind je hier. Je hebt gelijk dat het beter is om niet te spreken van zeldzaamheid als determinatie niet officieel is vastgelegd. Wordt aangegeven dat het een 'spannende' call is. Je snapt dan vast wel dat het niet om een goudvink gaat. Snap overigens wel dat goudvink genoemd wordt. Het sonogram komt tot nu toe het  meest in de buurt van een goudlijster. Dat je aangeeft: who THE hell zijn toch...snap ik wel..hoop dat jij snapt dat ik niet zomaar namen noem. In ieder geval niet op openbare sites.

Guus Peterse

Wat ik niet snap is dat je zegt dat het geen goudvink is want het is een spannende call. Het zou natuurlijk ook omgekeerd kunnen: het is geen spannende call want het is een goudvink. Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd van goudvink, maar het lijkt er best op.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Johan Koenen

Guus,

Bedankt voor het meedenken. Er is een sonogram van het geluid. Dot komt tot nu toe het meest overeen met goudlijster. Klank van goudvink is lager en doffer..op xenocanto kan je geluid (calls) vinden van goudvink. Ook sonogram is te vinden. Goed dat je in ieder geval goudvink noemt want dat maakt dat mensen scherper gaan vergelijken.

Jos Welbedacht

#9
Hey Johan, het geluid van Goudlijster (Zoothera aurea) is hoger en duurt bijna 2x langer dan de vogel van de opname. Wat het wel is weet ik niet (idd wellicht Goudvink), maar een Goudlijster is het niet.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

#10
Het geluid van Goudlijster dat hier bedoeld wordt betreft de, voor een lijster bijzonder eigenaardige zang. Inderdaad vertoont het sonagram daar overeenkomsten mee al zou het, zoals Jos zegt, misschien nog wat langer moeten klinken. Begrijp echter dat het geluid variabel kan zijn, misschien dus ook de lengte? Maar ik dacht dat Goudlijsters op trek eigenlijk nooit geluid maakten, ook geen zang dus.
EDIT: Lees zojuist in 'Thrushes' dat er ook een 'Bullfinch-like contact call" bestaat die tussen de partners van een paarcwordt gebruikt maar die schijnt slechts tot op enkele meters hoorbaar te zijn..
Voor een Goudvink lijkt het sonagram wat te lang en teveel op 1 toon misschien maar ook dat geluid kan iets varieren en in geval van de Trompetters is aangetoond dat ze ons zelfs kunnen verrassen met een compleet 'nieuw' geluid.
Verder blijf ik altijd moeite hebben met discussies die op meerdere fronten worden gevoerd waarvan tenminste 1 'onzichtbaar'. En waarom de namen van andere betrokkenen niet genoemd (kunnen?) worden ontgaat me totaal..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Om de een of andere reden heb ik voortdurend het gevoel dat we in de maling worden genomen.
Hoe dan ook: vergeet niet dat het hier om slechts één roepje gaat, zonder enige context.
Herman van der Meer

Johan Koenen

Frank,

Ik heb je een privebericht gestuurd met namen. Ik ga er maar van uit dat je die nog niet gelezen hebt. Omdat je weer begint over namen verwijs ik je weer naar het persoonlijke bericht dat ik je heb gestuurd. Maar goed, eindeloze discussie levert niks op. Het is te onduidelijk. Sonogram komt het meest overeen met goudlijster maar heb terugkoppeling gehad dat het niet te duiden is om welke vogel het hier gaat. Dus zal doorgaan voor mysterie bird. Kan geen eenduidig oordeel worden gevormd. Voor dr mensen die zich nog steeds afvragen om welke experts zich hierover geworpen hebben kan ik gewoon zeggen dat het geluid rond is gegaan binnen O.a. DBA en dat een aantal mannen van dit team hiernaar hebben gekeken. Kenners/experts vallen bij mij niet onder  huis,tuin en keuken vogelaars. Je mag er vanuit gaan dat er een reden is dat ik niet zomaar namen van deze mannen ga noemen zonder daar eerst toestemming voor te hebben gevraagd. Wordt er ook een beetje raar van dat mensen zeggen: dit kon wel eens een grap zijn, zoals HPM schrijft.  Alsjeblieft zeg..wordt hier echt moedeloos van. Oproep geplaatst om serieuze reacties te krijgen, zoals de laatste van Frank. Als er iemand is die echt geïnteresseerd is stuur me dan maar een privé bericht als je je twijfels hebt of dit wel serieus is en of het wel echt experts zijn. Whats app mag ook.

HPM

Waarom zou ik als jij op dit forum met een vraag komt privéberichen of whatsaps moeten gaan sturen?  Je stelt hier een vraag met allerlei vage verhalen dus dan moet je het ook maar met de antwoorden hier doen. Maar je lijkt helemaal niet gedesinteresseerd in wat we zeggen. Als je die onbekende anderen nodig hebt om je Goudlijster in stand te houden wenst ik je veel geluk. Vergeet hem niet in te dienen bij de CDNA.
Herman van der Meer

Johan Koenen

@HPM ben wel geïnteresseerd in wat mensen zeggen. Wat ik hoor aan reacties is aanleiding om me hierin te verdiepen. Heb je mij horen zeggen dat het een goudlijster is. Nee, als ik dat dacht had ik deze vraag niet geplaatst. Als er aan mij vragen worden gesteld over extra info kan je lezen dat ik daar netjes antwoord op geef. Ik vind je vrij ongenuanceerd met : allerlei vage verhalen blabla..enige wat ik niet heb gedaan(inmiddels frank via privebericht op de hoogte gebracht om welke mensen het gaat) is namen noemen van anderen zonder toestemming van die personen te hebben. Vind ik meer dan netjes.

Daarnaast vind ik je volgende reactie erg opmerkelijk: ....onbekende anderen nodig hebt om je goudlijster in stand te houden...vergeet hem niet in te dienen bij de CDNA..

Je had kunnen lezen dat het waarschijnlijk om een mistery bird gaat omdat er geen eenduidigheid is in het kunnen "plaatsen" van deze vogel. Vind het zelf heel erg jammer. Had graag bevestiging gekregen. Maar als je er last van dit topic krijgt kan je misschien beter andere mensen te woord staan.

Thijs Fijen

Wellicht een late reactie. Maar de opname die in de eerste post is geplaatst is NIET in Nederland gemaakt.
Thijs Fijen

Rob Koelman

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 19, 2016, 12:58:56 PM
Wellicht een late reactie. Maar de opname die in de eerste post is geplaatst is NIET in Nederland gemaakt.

Waar dan wel?
Met vriendelijke groet, Rob

BramtK

Of liever, waar baseer je dat op, Thijs? Ik heb weliswaar hetzelfde gevoel, maar misschien weet Thijs (inmiddels) meer!?
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Je hoort overduidelijk massaal cicades kraken. Iets wat in Nederland echt nergens gebeurt, maar wat in Thailand bijvoorbeeld compleet normaal is.
Thijs Fijen

BramtK

Yep, we worden voor de gek gehouden Johan. Raar.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Ik heb hem via een PM uitgenodigd hier de beschuldigingen te weerleggen. Ik ga ervan uit dat hij snel met een plausibele verklaring komt.


Johan Koenen

dit is toch niet te geloven..onvoorstelbaar. Massaal cicades kraken????? Die had ik nog niet gehoord..Ik vind het allemaal prima. Hoe moet ik zon beschuldiging in hemelsnaam weerleggen. Sterker nog, ik ga niet eens moeite doen..Thijs succes met je glazenbol. Komen jullie echt zulke mensen tegen die bijvoorbeeld misleidende info verstrekken. We zijn allemaal volwassen mannen toch..

HPM

Citaat van: Johan Koenen op oktober 28, 2016, 18:54:07 PM
...
Komen jullie echt zulke mensen tegen die bijvoorbeeld misleidende info verstrekken. ...


Ja, met volledig frauduleuze waarnemingen.
Je lokt dit toch echt zelf uit en je hebt er kennelijk geen antwoord op.
Herman van der Meer

Johan Koenen

Dat is heel vervelend dat zulke mensen dat doen. Ik ben een gepassioneerde vogelaar met veel liefde voor vogels. Is er met de paplepel ingegoten. Als je zon geluid hoort giert de adrenaline door je lijf. Je kan het niet plaatsen en vraagt medevogelaars om hulp. Dan krijg je zulke berichten terug. Als er iemand is die me 1,2,3 kan vertellen hoe ik dit topic kan sluiten dan verneem ik dat graag.

En dat klopt Henk. Heb geen antwoorden en  uitleg wanneer iemand aangeeft massaal cicaden te horen.

Maar mannen, laten we dit topic maar sluiten. Succes met vogelen.

BramtK

Er zit een nogal specifieke hoge ruisband in je opname die ook mij sterk doet denken aan cicaden, Johan...
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: Johan Koenen op oktober 28, 2016, 20:10:32 PM
...
En dat klopt Henk. Heb geen antwoorden en  uitleg wanneer iemand aangeeft massaal cicaden te horen.
...

Herman is de naam, zoals je kan zien. En er zijn al een heleboel vragen gesteld voor er iemand over cicaden begon, maar je kan alleen maar geheimzinnig doen en om de pot heen draaien.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

Eerlijk gezegd hoor ik ook vooral een enorme ruis die ik zelf niet direct associeer met cicades hoor.. Op dit moment vind ik beide 'kampen' (Johan vs de rest) niet echt overtuigend in hun argumenten. Als Johan de boel niet beduveld is een verontschuldiging op z'n plaats. Als hij de boel wel beduveld... tja, daarmee zou hij op zich al meelijwekkend genoeg zijn.

Johan Koenen

Beste Bert en anderen,

Ik vind dit echt heel erg..bart, jij schrijft dat beide kampen niet echt overtuigend zijn in hun argumenten. Ik begrijp niet helemaal met welke argumenten ik iemand probeer te overtuigen. Ik heb namelijk niets te overtuigen. Dat is de reden ook dat ik vroeg om hulp bij het determineren van dit geluid. Ik heb nergens gezegd dat het een betreffende soort is. Ik heb enkel en alleen mijn eigen informatie verstrekt. Daarbij heb ik getracht zo zorgvuldig mogelijk uit te leggen wat ik heb waargenomen. Zo heb ik uitgelegd dat het om 1 call gaat en dat deze call achter elkaar gezet is om exacte weergave proberen weer te geven wat ik waargenomen heb. Daarnaast omstandigheden vermeld en teruggegeven welke conclusies anderen geven. Ik heb alleen noet vermeld weke vogelaars het geluid onder de loep genomen hebben. Heb geen namen genoemd maaar geluid is doorgestuurd naar DBA waar de manier van terugkoppeling zeker anders verloopt dan sommige reacties die hier te vinden zijn. Probeer geen mensen te overtuigen. Heb alleen informatie teruggekoppeld. Zoals het plaatsen van een sonogram. Op het moment dat ik geen namen noem van vogelaars wordt er bijvoorbeeld gereageerd met termen : allerlei vage berichten, ALLEEN maar ...etc.:erg ongenuanceerd.. en heb geluid nog eens beluisterd om proberen te snappen hoe men in hemelsnaam op cicades komt. wat je hoort op de achtergrond is ruis van de audio om het geluid terug te halen. . Ik schrik gewoon van de achterdocht, vijandigheid en beladenheid in de reacties op mijn vraag. Ik heb al aangegeven dat ik een enorm verschil merk met de reacties vanuit DBA en van sommige hier. Let op: hier  komt vast een reactie op als: ga dan lekker naar je vriendjes joh, wat doe je hier eigenlijk. Je eigen schuld , moet je maar niet met allerlei vage verhalen komen etc...zijn wij collega vogelaars?? Betreurend gewoon. En als laatste :waarmee beduveld?  Heb alles uitgelegd, hoe het is opgenomen, op welke manier in welke situatie, vraag om hulp niet om afgeschilderd te worden als een grappenmaker die niks te doen heeft en wat vogelaars wil pesten. Waarom zou ik dat in hemelsnaam doen? Dit is gewoon niet leuk meer.
En Herman kerel...Google even op Magnus Robb(1 van de vogelaars die ook naar geluid gekeken heeft en serieuze reactie geeft)zwart--wit denken is een ding van jou of niet. Herman schrijft: er zijn al  een HELEBOEL  vragen gesteld voor iemand over cicaden begon(op vragen heb ik antwoord gegeven) maar je kan ALLEEN maar geheimzinnig doen en om de pot heen draaien. Doe een opsomminng dan van alle geheimzinnige dingen...kan bijna niet anders dan dat jij alleenstaand bent. Kan me niet voorstellen dat jij verrijkt bent met een groot sociaal netwerk. Moet je dit wel doen Johan? Contstant de gedachte: "blijf netjes, reageer volwassen etc..". Lukt even niet meer na constant doorzanniken en prikken. Ben er helemaal klaar mee. Wat een kinderachtige reacties soms. Jah, wordt er zelf ook kinderachtig van(begin persoonlijk te worden)..

Johan Koenen


Jan Borst

#29
Jeroen verteld ook nergens waar het geluid wel is opgenomen.... Verder is het wel opmerkelijk dat Joop nogal moeite heeft met namen (er reageren hier 2 Brammen en dan krijg je dit):
CiteerBeste Bert
CiteerIk vind dit echt heel erg..bart
Het spijt me wel maar ik begin toch steeds meer het idee te krijgen dat Herbert (sorry Herman  ;) ) gelijk heeft gehad met:
CiteerOm de een of andere reden heb ik voortdurend het gevoel dat we in de maling worden genomen.