Wederom op licht en nog niet kunnen thuisbrengen. Te determineren?

Gestart door Josee, oktober 03, 2016, 13:09:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/124183365
Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2016-08-27 Haren (Gr) - Hortus Botanicus & De Biotoop
Foto's:


bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Piramidevlinder of zijn schijnbroertje... IK durf zo niets met zekerheid te zeggen verder
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jfbouwmeester

Citaat van: r.majoor op oktober 03, 2016, 16:41:43 PM
Piramidevlinder of zijn schijnbroertje... IK durf zo niets met zekerheid te zeggen verder

Wat het is weet ik niet maar ik zie hier geen piramidevlinder in.
Ik ga vanavond wel eens zoeken.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Rayan Majoor

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt... ik snap namelijk niet hoe je er niét een (schijn-)piramidevlinder in kan zien...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jfbouwmeester

Citaat van: r.majoor op oktober 03, 2016, 17:15:00 PM
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt... ik snap namelijk niet hoe je er niét een (schijn-)piramidevlinder in kan zien...

Ik ben gaan kijken in mijn gids en ik vind de tekening bij de piramidevlinder scherper, zeg maar puntiger dan bij de foto foto van het bovenstaande exemplaar.

Bij de schijn piramidevlinder ziet de tekening er inderdaad wat minder puntig uit. Maar ik vind de foto niet duidelijk genoeg om hier uitsluitsel over te geven.

Wie weet lukt het een ander wel.

Bovendien ga ik nu nog even zoeken of er andere opties mogelijk zijn.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

Citaat van: r.majoor op oktober 03, 2016, 17:15:00 PM
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt... ik snap namelijk niet hoe je er niét een (schijn-)piramidevlinder in kan zien...

Rayan,

ik ben alles eens na gaan kijken en ik geloof dat je gelijk hebt. Geen andere vlinder komt dichter in de buurt dan de schijn piramide vlinder.
Het enige wat dit tegen kan houden is de zeldzaamheid. Ik ben benieuwd of er een admin is die genoeg kenmerkende verschillen ziet ten opzichte van de piramide vlinder.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

caliprobola

Citaat van: jfbouwmeester op oktober 03, 2016, 20:56:04 PM
Citaat van: r.majoor op oktober 03, 2016, 17:15:00 PM
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt... ik snap namelijk niet hoe je er niét een (schijn-)piramidevlinder in kan zien...

Rayan,

ik ben alles eens na gaan kijken en ik geloof dat je gelijk hebt. Geen andere vlinder komt dichter in de buurt dan de schijn piramide vlinder.
Het enige wat dit tegen kan houden is de zeldzaamheid. Ik ben benieuwd of er een admin is die genoeg kenmerkende verschillen ziet ten opzichte van de piramide vlinder.

Jan Bouwmeester
Rayan geeft geen onderscheid tussen piramidevlinder/schijnpiramidevlinder. Je geeft zeldzaamheid van schijnpiramidevlinder aan wat je tegen houdt, mijn ervaring met de soort is echter dat die niet zo zeldzaam is, in veel gebieden komt ze voor naast piramidevlinder, alleen in veel kleinere aantallen. Zelf denk ik er echter eerder een gewone piramidevlinder in te zien. De donkere middenband versmalt niet echt opvallend naar binnen en de twee binnenste tanden aan de binnenste dwarslijn zijn ongeveer even groot.

Josee

Jeetje wat een uitgebreide hulp! Krijg er een kleur van. Vind ze met kunstlicht echt moeilijk thuis te brengen. Dank jullie hartelijk  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Ben Kruijsen


Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers