Hoofdmenu

Wat was het nou?

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 10, 2007, 00:28:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag vogelforum,

Misschien ken je dat wel, sta je net ergens een foto van te maken.., vliegt er in je ooghoek iets anders voorbij. Tijd om je kijker te pakken heb je niet en je maakt een kiekje van deze 'mysterie'.

Iemand een idee?
Volgens mij een soort steltloper.., oeverloper?

Rinie van Reenen

Oeverloper zou vrij goed kunnen:
- postuur (snavellengte etc.)
- donker boven op staart
- lichte banden over vleugels
- witte wig langs zijhals
Nog geluid gehoord? Oeverloper heeft een tamelijk kenmerkende piep.
Groet, Rinie van Reenen

Bram Rijksen

kanoet lijkt me een aardige kanshebber.

henkjanvdkolk

#3
Het is denk ik een onmogelijke opgave om dit als zeker te determineren  :unsure: ,
maar als ik er een naamkaartje bij zou moeten plakken ga ik inderdaad met Rinie mee, oeverloper

Waar heb je deze steltloper gezien?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Robert Heemskerk

Ik denk het ook Henk.

Toch is Kanoet of Oeverloper niet slecht gedacht.

Er zaten die dag ook redelijk wat Kanoeten op de zuid-pier van Ijmuiden.
bedankt allen voor jullie reacties.
Ik heb zowieso nog eens gekeken naar de vlucht en vleugelkenmerken van Kanoeten en Oeverlopers.

Wat mij deze dag verder opviel was een Winterkoning op de zuid-pier.., trekt deze ook?
En ook Bonte Zandoogjes (dagvlinders), ik wist niet dat die ook de zee op trokken?

Bram Rijksen

toch valt er wel wat te determineren: langvleugelige steltloper met middellange snavel, lichtere bovenstaartdekveren, zeer donkere/zwarte grote vleugeldekveren en een forse lichte vleugelstreep gevormd door lichte handpenbases.
Vleugeltekening en bovenstaartdekveren sluit Oeverloper uit, evenals de relatief lange staart. Nog steeds lijkt Kanoet een aardige optie, zonder direkt te zeggen dat dit ook zeker een kanoet ís.

En de pier kan zeker een goede plek zijn voor trekkende zangertjes, soms zelfs best wel zeldzame (of héél zeldzame...).