Hoofdmenu

Soort Vleermuis

Gestart door Coenagrion, oktober 08, 2007, 23:14:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Coenagrion

Het is al een oude waarneming, maar ik ben toch benieuwd of de determinatie klopt.

Wat voor een vleermuis is de bovenstevleermuis op de foto? Er zijn kenners die zeggen dat het een bechsteins vleermuis is, maar volgens Maurice La Haye klopt dat niet, volgens hem is het een Franjestaart. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. De foto is overigens gemaakt in de Caestert, een groeve net over de grens bij Maastricht.

gr coen
Coen Nengerman

BartNoort

Het bovenste dier zou ik als Franjestaart determineren, de overige als watervleermuis.

Franjestaarten hebben dit soort "zeiloren"

Jammer genoeg, is de foto erg klein, heb je een betere?
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

mlahaye

Bart bedankt!

Groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Coenagrion

Dankjewel bart! Maurice ook bedankt, ik zal de medewaarnemers melden dat het een franjestaart is.

Ik wil er wel aan toevoegen dat het determineren van vleermuizen toch nog lastiger is dan het lijkt, blijkbaar geldt dat ook voor mensen die er veel ervaring mee hebben, want degene die de vleermuis "uitschold" voor bechsteins zit vele uren in het veld om vleermuizen te inventariseren ;)
Coen Nengerman

BartNoort

#4
Was die persoon erbij?
Ik bedoel, ze kunnen flink op elkaar lijken, en één van de kenmerken zou de kleur vacht aan de basis van het oor kunnen zijn, en daar is hier wel iets van te zien, daar staat weer tegenover dat de oren bij franje vaak verder uit elkaar staan, en de kleuren op de foto zijn nou niet heel duidelijk. Al met al om van deze foto de veel zeldzamere bechsteins van te maken? Ik zou het niet doen.
Maar als er iemand naast je heeft gestaan met veel ervaring en die meldt dat het een bech is.......

Een andere foto van jouw dier is er niet begrijp ik?

Ter illustratie, een foto bijgevoegd, met rechtsboven een bech en de andere dieren franjestaart.

Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)