Weer eens een micro.

Gestart door henkvanwoerden, oktober 07, 2007, 20:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Hier 3 foto's van een micro. De eerste van een dood exemplaar, maar met onbeschadigde vleugels en de laatste twee van een levend exemplaar, volgens mij dezelfde soort, maar met beschadigde cq. afgevlogen vleugels. Lengte circa 10 mm. De vraag is natuurlijk, welke soort ?

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 3
Met vriendelijke groet,

Henk.

han.endt

Gelechiidae en dan denk ik Bryotropha.

henkvanwoerden

hallo Han,

Ik heb inmiddels even verder zitten zoeken bij de Bryotopha. Er komen 9 soorten voor in Nederland. Ik heb van 7 soorten een afbeelding kunnen vinden. Hiervan lijkt Bryotropha affinus het meeste op mijn exemplaar. Is dit een aanvaardbare optie of is de onzekerheid te groot. Ik ben benieuwd naar jouw oordeel.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Hallo Han en Henk,

Gelechiden zijn nu vooral te vinden als rups en niet meer als vlinder, ik denk dat deze
soort vrij voor de hand liggend is maar door de donkere kleur niet als zodanig meteen
herkend zal worden: Hofmanniophila pseudospretella, en die vliegt het hele jaar door.

Mvg
Tymo
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

Hallo Tymo,

Een onverwachte wending, maar na vergelijking, lijkt het me de goede optie. De vliegtijden had ik al gezien op UKmoths, maar hoeft voor Engeland niet te kloppen met Nederland. In ieder geval bedankt. Hij gaat het boek in als H. pseudo..enz.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.