Hoofdmenu

Welke roofvogel ?

Gestart door Floppy, november 19, 2005, 20:12:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Zag vanmiddag deze roofvogel in de duinen bij Domburg.
Grootte van een duif.
Welke is dit nou ?



met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

jasper


Antonie Blom

Ik ga ook voor torenvalk

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Floppy

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Freek Verkerk

Ik kan me misschien wel aansluiten op dit onderwerp.

Als ik nou een grote egaal donkerbruine roofvogel gezien heb, aan de rand van de stad, die achterna gezeten word door 2 kraaien die een derde van zijn grootte (breedte) hebben.

Wat zijn dan de mogelijkheden?

B)

En als ik hem weer zie, waar moet ik dan op letten?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

Buizerd

Voor plaatjes zou ik zeggen Google 'Buizerd' maar eens (en zijn gelijkende broertje de Wespendief)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

Er zijn wel meer gelijkende broertjes, maar Wespendief is in deze tijd uitgesloten.

Thijs
Thijs Fijen

RWester

CiteerEr zijn wel meer gelijkende broertjes, maar Wespendief is in deze tijd uitgesloten.

Helemaal correct Thijs (alhoewel, door alle zomervogels die nu nóg soms gemeld worden, zou ik er niet van staan te kijken...).

Arendbuizerd (zéér zeldzaam in NL), Steppebuizerd (idem) en Ruigpootbuizerd (zeldzaam) zijn de drie andere gelijkende broertjes/zusjes


Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Freek Verkerk

Ik zag hem vandaag weer, vrijwel op hetzelfde gebied. Buizerd is een voor de hand liggende keuze, maar ik twijfel omdat hij zo mooi donker egaal bruin is. Mogelijk is het ook een zwarte wouw. Ik zal als ik hem weer zie eens goed letten op zn start (wel of niet gevorkt) en of hij armbanden heeft.
Vandaag zweefde hij naar beneden en ging in het gras zit; onbekend wat hij daar deed.
(wormen eten?)

Misschien is het beest wel aan een gebied gebonden?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

RWester

Hallo Freek,

Buizerds kunnen ook mooi egaal bruin zijn. In de winter zie je Buizerds ook vaak wel op een akker 'kippen', ofwel wormen enz vangen. Je ziet ze dan huppelen over het veld, soms met meerdere teglijk.

Zwarte Wouw is er nu (bijna) niet meer, de waarschijnlijkheid van een Buizerd is vele malen groter.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Tukkerbird

#10
Is een bruine kiek vrouw niet mogelijk,al zal je die volgens mij niet zo snel te zien zijn aan de rand van de stad.
Wat grootte betreft komt die wel aardig overeen met een buizerd,alleen is deze niet drie keer zo groot als een kraai.

Freek Verkerk

Misschien heb ik die groote verkeerd ingeschat; het kan ook zijn dat hij 2 keer zo grootte spanwijdte had dan de zwarte kraaien die hem (haar) achtervolgden. Ik heb ze eigenlijk ook maar 5 seconden gezien. Ze kwamen tussen de bomen door en gingen weer achter de bomen weg. Ik vond het nog vreemd dat die kraaien (nu) zonder jongen, achter die vogel aangingen. Hij vloog met een rustige slag weg; trok zich weinig aan van die kraaien.
Vandaag kwam hij ook van achter de bomen zweefde naar beneden en ging in het gras zitten. Ik dacht eerst aan een kraai, maar zag dat het een roofvogel was.

Ik zoek eigenlijk steeds naar raven, daarom was ik geinteresseerd maar die zie ik (nog) niet.

Want groter dan een buizerd is er toch weinig?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Gerrit Kteu

Buizerds (en andere grote roofvogels) worden voortdurend belaagd door kraaien. Ik zie geen enkele reden om aan de hand van de beschrijvin aan een andere vogel dan Buizerd te denken. Zwarte Wouw gaat wel erg ver, ze lijken niet op elkaar. Probeer in de veldgidsen goed op de beschrijving van de Buizerd te letten.
De kleur varieert nogal van zeer licht tot behoorlijk donker, gevlekt of egaal maar dat is niet het enige waar je op moet letten.

Groet, Gerrit

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk