Wat voor muis is dit?

Gestart door vuurvlinder, oktober 08, 2007, 19:52:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Van muizen heb ik geen kaas gegeten, dus wie het weet...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Maico Weites

misschien een rosse woelmuis?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grunsven

Citeermisschien een rosse woelmuis?

Dat is naar mijn idee niet heel overtuigend dus om dat meteen over te nemen is iets te kort door de bocht.
Ik moet wel zeggen dat ik ook aan rosse moest denkne maar misschien even wachten op iemand die er echt verstand van heeft.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

vuurvlinder

Helaas heb ik geen betere foto. Het diertje was ziek en liep langs een drukke polderweg. Geen plek dus, om rustig plat op je buik te gaan liggen voor een foto.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Zelf zou ik hier geen 100% zeker rosse van maken, wel heb een heel sterk idee, helaas krijg ik niet van deze foto het complete beeld van rosse woelmuis, Ik twijfel nog iets met aardmuis,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

CiteerHelaas heb ik geen betere foto. Het diertje was ziek en liep langs een drukke polderweg. Geen plek dus, om rustig plat op je buik te gaan liggen voor een foto.
Wat doe je dan verder als je zn beestje in die conditie aantreft ?

M.vr.gr.

Grutto

Groet
Tjeerd

vuurvlinder

CiteerWat doe je dan verder als je zn beestje in die conditie aantreft ?

M.vr.gr.

Grutto
Hoezo? Wat zou jij doen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Zelf niets, Bij jou heeft hij 0 overlevingskans, En het is de natuur!!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

CiteerZelf niets, Bij jou heeft hij 0 overlevingskans, En het is de natuur!!
Dat wou ik maar zeggen!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Het is misschien handig om te vertellen waar de foto gemaakt is.
Eergisteren heb ik ook een woelmuis gefotografeerd en door informatie te geven over de locatie, bleek het een Rosse te zijn. Op Terschelling zijn geen andere woelmuizen, dus dat was makkelijk, maar je hebt ook nog zoiets als een verspreidingskaarten die je misschien verder kunnen helpen. ;)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

#11
CiteerHet is misschien handig om te vertellen waar de foto gemaakt is.
Eergisteren heb ik ook een woelmuis gefotografeerd en door informatie te geven over de locatie, bleek het een Rosse te zijn. Op Terschelling zijn geen andere woelmuizen, dus dat was makkelijk, maar je hebt ook nog zoiets als een verspreidingskaarten die je misschien verder kunnen helpen. ;)
Ik heb het beestje in Lucaswolde (Groningen, ergens tussen Boerakker en Grootegast) op de foto gezet. Als het zou helpen, wil ik de exacte coordinaten er ook wel bij zoeken.  :)
Voor het muisje maakt het niet zoveel meer uit denk ik, de foto was van vorig jaar. Punt is, dat ik nu eigenlijk nog steeds niet weet wat voor muisje het is/was. En ik wil wel graag alles weten!
Habitat is (of voor het muisje was) grasland met melkvee.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Kijk nu wordt het wat duidelijker.
Ik heb zelf ook geen sjoege van muizen, maar locatie en biotoop kunnen misschien bepaalde soorten uitsluiten.
Afwachten of een expert er wat van kan zeggen.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

#13
Lodewijk,

bedankt voor je reactie. Maarre, zijn er ook nog muizenkenners op waarneming.nl aanwezig? Het bericht is inmiddels 112 keer bekeken en en blijf voorlopig met de muis (muizenissen) zitten.  :grin:
Edit: het bericht is nu 122 keer bekeken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Ik durf er zel geen uitsluitsel over te geven, in het biotoop kunen zowlwe aard als rossewoel voorkomen, en ook nog veldmuis, Maurice? of Wouter?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

Citeer
CiteerWat doe je dan verder als je zn beestje in die conditie aantreft ?

M.vr.gr.

Grutto
Hoezo? Wat zou jij doen?

Ik had me denk ik aan artikel 2 van de flora en faunawet gehouden en de muis minimaal op veilige afstand van de weg gebracht.

Groet,

Grutto


Artikel2 FF wet:

Artikel 2
1. Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende
dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.
2. De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een
ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of
nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt,
verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks
in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen
die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen
te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen,
deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Hij heeft geen kans en zal ook geen kans meer kunnen krijgen door hem verderop te zettenn,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

CiteerHij heeft geen kans en zal ook geen kans meer kunnen krijgen door hem verderop te zettenn,
En zo is het!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

kroonp

CiteerHij heeft geen kans en zal ook geen kans meer kunnen krijgen door hem verderop te zettenn,
Maar het is wel veiliger voor de aaseters, zoals de buizerd, als ze niet op de weg hoeven te gaan zitten.  :rolleyes:  
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

Naja gun de wezel ook een kans!! en dan niet alle insecten te vergeten!!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Citeer
CiteerHij heeft geen kans en zal ook geen kans meer kunnen krijgen door hem verderop te zettenn,
Maar het is wel veiliger voor de aaseters, zoals de buizerd, als ze niet op de weg hoeven te gaan zitten.  :rolleyes:
Dat kan wel zijn, maar er zitten zoveel muizen in bermen.  (middenberm snelweg) Vraag is nog steeds: wat voor muis is dit? En niet: wat had ik met die muis moeten doen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grutto

CiteerHij heeft geen kans en zal ook geen kans meer kunnen krijgen door hem verderop te zettenn,
Dat weet je nooit en in iedergeval zou dat dier op een natuurlijke manier kunnen worden opgegeten door een ander dier(en) op een veiliger plekje




Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

vuurvlinder

CiteerDat weet je nooit en in iedergeval zou dat dier op een natuurlijke manier kunnen worden opgegeten door een ander dier(en) op een veiliger plekje




Groet,

Grutto
Tjeerd,

dit geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Als jij graag dit soort discussies aan wil gaan, zou je dan misschien zelf ergens een topic willen starten?  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Aaldrik pot

Dag Astrid,

Het feit dat de oren zo duidelijk zichtbaar zijn pleit in mijn ogen voor veldmuis of rosse woelmuis. Ik kan op basis van de foto geen onderscheidende kenmerken zien voor de ene of andere soort. Gezien de omgeving van Lucaswolde, zou veldmuis iets logischer zijn maar dat is natuurlijk dikke duimenwerk. Ik heb in de houtsingels rond Noordwijk wel eens rosse woelmuis en veldmuis gevangen, dus beide soorten komen er voor. Aardmuis zit in het Westerkwartier vooral bij de petgaten. Zodra het droger wordt, dus meer richting grasland, vang je nauwelijks nog aardmuizen.

Groet Aaldrik Pot
Aaldrik Pot

mlahaye

Absoluut rosse woelmuis, hoewel de foto 'moeilijk' is. De vachtkleur geeft uitsluitsel: rossig grijs-bruin.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

vuurvlinder

Aaldrix en Maurice,

hartelijk dank voor de reacties! Ik hou het dus op Rosse woelmuis.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Astrid,

Zie je wel... Met wat meer informatie en een beetje geduld krijg je een bevestigend antwoord.
Ik reageer een beetje laat omdat er in het vakantiehuisje geen internetverbinding is. Ik fiets dus elke avond naar Hotel Paal 8, omdat daar een hotspot is.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.