Welke snuitkever is dit

Gestart door CokHarteveld, oktober 08, 2007, 12:22:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

CokHarteveld

In de provence in Zuid Frankrijk in de bossen van Larnas, kwam ik dit kevertje van ongeveer 8 mm tegen.
Na heel veel zoeken op het internet en foto hobby sites is mij verteld dat dit een Kastanjeboorder oftewel een Curculio Elephas is, .... , maar de kleur komt niet met een kastanjeboorder overeen.
Deze is namelijk grijs/wit, terwijl dit kevertje een witte kleur heeft.
Tijdens mijn waarneming bewoog het beestje heel erg langzaam, waardoor ik de indruk kreeg dat het een luiaard achtige-kever was.
Hopelijk komt dit kevertje bij iemand bekend voor.
Groeten, Cok Harteveld.

Arp

#1
Hoi Cok,

De echte kevercracks herkennen hem ongetwijfeld direct, maar zover ben ik nog niet.

Het is zeker een Curculio en elephas lijkt mij als geïnteresseerde leek heel plausibel, ook al vanwege de toch wel erg lange snuit, maar hoewel ik me onlangs zelf wat in die verschillende Curculio verdiept heb (of juist vanwege) durf ik met mijn ervaring (zo goed als nulkommanix) C. nucum en/of C. glandium niet helemaal uit te sluiten. De kleur is van allemaal voor zover ik begrepen heb wel enigszins variabel en er grijzige nucums lopen er dacht ik in elk geval ook wel rond. Wat nou precies grijs en wat wit is???

Belangrijke determinatiekenmerken zijn in elk geval het schildje en het wel/niet voorkomen van een haar/schubben-kam op de vleugelnaad in de buurt van de kont. Beide zijn op deze foto slecht/niet te zien. Heb je nog meer foto's? Let wel - dat is vermoedelijk alleen leuk voor mij en/of voor jezelf, want anderen komen er zonder die denk ik ook wel uit  :huh:

P.S. Oh ja, dat koddige slomo-voortbewegen is denk ik standaard voor het hele geslacht - mooi gezicht die kleine dappere Dodo's ... stap .... til ... zwaai ... plof ... stap  :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Lijkt mij ook de Curculio elephas.......maar ja........

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

CokHarteveld

CiteerHoi Cok,

De echte kevercracks herkennen hem ongetwijfeld direct, maar zover ben ik nog niet.

Het is zeker een Curculio en elephas lijkt mij als geïnteresseerde leek heel plausibel, ook al vanwege de toch wel erg lange snuit, maar hoewel ik me onlangs zelf wat in die verschillende Curculio verdiept heb (of juist vanwege) durf ik met mijn ervaring (zo goed als nulkommanix) C. nucum en/of C. glandium niet helemaal uit te sluiten. De kleur is van allemaal voor zover ik begrepen heb wel enigszins variabel en er grijzige nucums lopen er dacht ik in elk geval ook wel rond. Wat nou precies grijs en wat wit is???

Belangrijke determinatiekenmerken zijn in elk geval het schildje en het wel/niet voorkomen van een haar/schubben-kam op de vleugelnaad in de buurt van de kont. Beide zijn op deze foto slecht/niet te zien. Heb je nog meer foto's? Let wel - dat is vermoedelijk alleen leuk voor mij en/of voor jezelf, want anderen komen er zonder die denk ik ook wel uit  :huh:

P.S. Oh ja, dat koddige slomo-voortbewegen is denk ik standaard voor het hele geslacht - mooi gezicht die kleine dappere Dodo's ... stap .... til ... zwaai ... plof ... stap  :gap:
Hallo Arp,

Bedankt voor je reactie.
Jouw reactie is nog het meest uitgebreid geweest van de reacties die ik via diverse sites's heb ontvangen.
Ik heb echter nog steeds geen definitive bevestiging gehad of dit nu werkelijk een kastanjeboorder is.
Nergens heb ik een foto van dit beestje kunnen vinden, ook niet in diverse naslagwerken !!
Ik blijf doorzoeken en hoop een definitief antwoord te vinden.
Ik , eh,  weet op dit moment echter niet waar ik nu nog moet zoeken.

Groeten Cok.

CokHarteveld

CiteerLijkt mij ook de Curculio elephas.......maar ja........

Groet Joke
Hallo Joke,

Bedankt voor je reactie,
Zoals ik aan Arp heb verteld, ik weet het nog steeds niet, maar,.... , wie weet, ...., kom ik er toch nog eens achter.

Groeten Cok.

Th.Heijerman

Hou het ook op Curculio elephas ...

Theodoor