Stengelluizen. Welke?

Gestart door boogey55, september 22, 2016, 11:28:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Zelfs de soort is mij onbekend, geen bladluis, dat lijkt duidelijk.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

arpwifi

Microphysidae, zou heel goed Loricula coleoptrata kunnen zijn lijkt me, maar ik ben geen kennert
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

boogey55

Loricula coleoptrata lijkt het meest. Ik zet 'm er in (onzeker)
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

arpwifi

Ik had voor mezelf beslist dat het knietjes waren, maar de foto is niks te groot ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

boogey55

#7
sorry  :angel:
Groet, Pim Frijling
Wolvega

arpwifi

Dat zijn zeker wel bladluizen, maar weet je zeker dat het dezelfde zijn? Houding antennes en volgens mij ook de habitus op de eerste foto is anders ...

heb je het origineel van de eerste foto nog? Of meer/grotere foto's/uitsnedes van die sessie?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

boogey55

Halaas niet nee.
Zijn de zelfde, zelfde stengels, alleen monnikskap.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

arpwifi

Die onderste zijn luizen, daar kunnen we kort over zijn. Microphysidae zijn in principe rovertjes die ook luizen uitzuigen, dus in dat opzicht zou beide kunnen - onderaan op de eerste foto zou je je nog voor kunnen stellen dat het onderste beestje een luis is die te grazen genomen wordt. Maar als het Loricula zouden zijn, dan zijn het ook per se vrouwtjes en juist voor de vrouwtjes zou zo hoog op een stengel wel weer een beetje een vreemde plek zijn.

Dus ga er inderdaad maar vanuit dat het toch luizen zullen zijn en dat ik me in de luren heb laten leggen door de kogelronde lichaamsvorm en de stand van de antennes - dat juist die twee op de eerste foto de antennes naar voren hebben staan, terwijl luizen ze normaal naar achteren dragen  :rolleye: Ergens zit ik er nog steeds vreemd naar te kijken, maar ook de vorm van de halspartij lijkt wat te rimpelig voor Loricula .... pfffff  :-X
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

boogey55

Ik wist niet dat het zo ingewikkeld zou zijn
:duim:
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

boogey55

Ik heb liever nachtvlinders en motten  :angel:
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Henk Soepenberg

Citaat van: boogey55 op september 25, 2016, 11:59:51 AM
Ik heb liever nachtvlinders en motten  :angel:

Nou, ben ook zeker geen kenner van bladluizen Pim, maar op monnikskap zit niet zoveel en als het mijn waarneming was zou ik 'm invoeren als (onzekere) Brachycaudus napelli.

Die soort lijkt echter niet bekend te zijn uit Nederland, weet daarom niet of Arp wel bereid is de soort te activeren. Zo niet, dan had ik een probleem ...  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Je zou hem ook kunnen opsturen naar Nederlands soortenregister. Ze nemen weer foto's aan. Misschien weten die meer. http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/search/nsr_search.php?search=Brachycaudus++

spinnenvrouw

Ik ga ook voor Brachycaudus napelli.  De habitus is echt Brachycaudus (en verwante genera), en dat rode kontje doet 't hem.
Jacomijn Prinsen