Gewone of grijze zeehond?

Gestart door mlahaye, september 24, 2007, 19:53:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

mlahaye

Een twijfelgeval, kan iemand mij uitleggen waarom dit een gewone of een grijze zeehond is? Ik vind het onderscheid in ieder geval erg lastig.

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=227475

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

grunsven

#1
Lijkt me een grijze, de kop loopt vrij recht door in de snuit. Gewone heeft daar een overgang en ziet er daardoor ook veel "liever" uit bijvoorbeeld deze foto van Reinder Dokter:
http://waarneming.nl/fotonew/5/120865.jpg
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Date Lutterop

#2
Vergeet niet dat leeftijd daarbij een grote rol speelt. De foto van Roy is een jonge Gewone zeehond. Die heeft inderdaad het bekende "lieve" uiterlijk. Maar volwassen mannen Gewone zeehond kunnen erg op Grijze zeehonden gaan lijken qua kopprofiel. Ook de fijne vlektekening op de foto van Maurice doet vermoeden dat dit best wel eens een Gewone zeehond zou kunnen zijn.
Grijze zeehonden hebben veelal een grovere vlektekening. Toch sluit ik een Grijze zeker niet uit. Vooral de plaatsing van de snorharen en de vrij kleine ogen (?) doen me denken dat het waarschijnlijk toch een Grijze is. Zijn er meer foto's van dit dier gemaakt?

Groet,

Date


grunsven

Inderdaad hoeft het niet zo duidelijk te zijn als op de link die ik gepost heb maar toch altijd meer dan deze foto naar mijn idee.
Het vlekkenpatroon is wel erg fijn voor een grijze maar of dat te fijn is weet ik niet. Verder is er de positie van de opgen. De afstand tussen neusgat en oog is duidleijk groter dan tussen oog en oor. Bij gewone zijn die afstanden gelijk.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

brazil4ever

weet je hoe je het ook kan zien?
grijze heeft wat lange snuit dan de gewoone.

brazil4ever

Date Lutterop

Ook bij Gewone zeehond is de afstand van oor tot oog kleiner dan van oog tot neus! Omdat het vlekkenpatroon toch wel erg atypisch voor Grijze is (ik heb vele 100-en van dichtbij gezien) en ook de kegelvormige snuit niet erg duidelijk zichtbaar is, blijf ik er bij dat het toch ook heel goed een Gewone zou kunnen zijn. Een foto van de voorzijde van de kop zou erg verhelderend zijn.

Groet,

Date