groene rups met eitjes

Gestart door Piet Schuttelaar, september 19, 2016, 19:33:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Ik vond hem vanmiddag in Midden Limburg onder de pluimen van de aspergesplant.
Weet iemand welke rups dit is en wat de eitjes betekenen?
thx Piet

Rayan Majoor

Het is een groente-uil en die eitjes zijn van parasitaire wespen waarvan de larven de rups van binnenuit opeten terwijl de rups leeft om uiteindelijk als ze volgroeid zijn en/of de rups leeg is de rups dood of stervend achterlaten om zich dan te verpoppen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Piet Schuttelaar


JeroenVoogd

Het zijn geen eitjes maar larven van een sluipwesp een ectoparasitoide van het geslacht Euplectrus (mogelijk bicolor). Deze larven doen iets bijzonders als ze gaan verpoppen ze kunnen geen spinsel maken en scheiden een anale secretie uit die verhardt als het in aanraking komt met de lucht en dan een soort spinsel vormt. Google maar eens op Euplectrus bicolor

Jeroen

Rayan Majoor

Interessant! Ik had niet goed genoeg naar de foto gekeken, anders had ik ook gezien dat het mogelijk geen eitjes waren... maar dat het ectoparasieten zouden zijn zou ik niet zo snel opgekomen zijn. :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Ha Rayan,

het zijn parasitoiden en geen parasieten. Het grote verschil tussen beide: een parasiet is alleen vervelend voor de gastheer (vlo, lintworm) ene parasitoide doodt de gastheer altijd.

Jeroen

Rayan Majoor

Ah, vroeg me altijd al af waarom het de ene keer parasieten en de andere keer parasitoiden genoemd werden... weer wat geleerd ;D
Bedankt voor de uitleg! :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl