Dit lijkt op een overgewaaid Vals muizenoor - Hieracium peleterianum van

Gestart door Kiewiet, september 19, 2016, 11:41:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Kiewiet

Deze week verscheen er een gezellig artikel in "De Amelander' van de hand van Joke Mosterman over de vondst van Vals muizenoor op Ameland.
Meteen na het lezen ervan werd Joke Mosterman gebeld door mevrouw Elgersma, die haar vertelde dat er Vals muizenoor bij haar in de tuin in Nes groeit.... :o

Haar man Simon Elgersma, inmiddels 96 jaar, vond Vals muizenoor (ruim) meer dan 10 jaar geleden al op dezelfde plek, nam toen een stuk mee en vond toen zelf uit dat het Vals muizenoor moest zijn, doch hij heeft er verder geen ruchtbaarheid aan gegeven. (Het betreffende natuurgebied viel toen onder Rijkswaterstaat en is pas recent in beheer van it Fryske Gea gekomen.)
Simon was in zijn tijd zo'n beetje de enige Amelander die zich hiermee bezig hield. 
Het onderzochte stuk van de plant heeft hij in eigen tuin geplant en daar zou het nog te vinden moeten zijn volgens zijn vrouw.
Binnenkort spreek ik met hen af om te zien of ik een 2e lokatie van Vals Muizenoor op Ameland vast kan leggen.
Deze keer wel een lokatie waarvan we zeker weten dat het door mensenhand is verricht.
En wellicht weet Simon persoonlijk nog meer te vertellen?
Wordt  vervolgd.  :blink:
Met vr groet, Theo.

Rien Ondersteijn

Ik hoop dat Simon alles nog goed op een rijtje heeft[en waarom niet..] en dat je leuke weetjes te horen krijgt.
Wat ik opvallend vind:Als deze Simon zo goed op de hoogte was van de zeldzaamheid[hij besloot tot nadere determinatie toen ie 'm vond]-waarom dan geen ruchtbaarheid?
[lijkt me wel hartstikke leuk om zo'n man te spreken!]
Groene groe[n]tjes.Rien.

tvanheusden

Erg leuk om te horen! Dat zou betekenen dat vals muizenoor al tien jaar op het eiland voorkomt. Dan zou het mij niks verbazen als hij toch ook elders staat, maar dat er gewoon nooit gericht gezocht is.

Ik had al een artikel klaarliggen voor in de levende natuur en heb net een stukje extra erbij geschreven dat de vondst in Ameland bevestigd is. Dat wordt in de januari (2017) issue gepubliceerd.
Ik zou het stukje uit de Amelander ook graag lezen, maar kan het online niet vinden. Heb jij het toevallig Theo?

grt,
Tom

Kiewiet

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 25, 2016, 20:57:01 PM
Ik hoop dat Simon alles nog goed op een rijtje heeft[en waarom niet..] en dat je leuke weetjes te horen krijgt.
Wat ik opvallend vind:Als deze Simon zo goed op de hoogte was van de zeldzaamheid[hij besloot tot nadere determinatie toen ie 'm vond]-waarom dan geen ruchtbaarheid?
[lijkt me wel hartstikke leuk om zo'n man te spreken!]
Beste Rien, Simons vrouw, die een jaar of 10 jonger is, vertelde me dat hij overwogen had it Fryke Gea er over in te lichten, doch die had dat terrein toen niet in beheer en om nou te zeggen dat die uitblinken in belangstelling met wat er buiten hun gebied op Ameland staat... B) :-\ En veel andere instanties waren er niet behalve de vogelwachten.
Met vr groet, Theo.

Kiewiet

Citaat van: tvanheusden op oktober 25, 2016, 21:02:26 PM
Erg leuk om te horen! Dat zou betekenen dat vals muizenoor al tien jaar op het eiland voorkomt. Dan zou het mij niks verbazen als hij toch ook elders staat, maar dat er gewoon nooit gericht gezocht is.

Ik had al een artikel klaarliggen voor in de levende natuur en heb net een stukje extra erbij geschreven dat de vondst in Ameland bevestigd is. Dat wordt in de januari (2017) issue gepubliceerd.
Ik zou het stukje uit de Amelander ook graag lezen, maar kan het online niet vinden. Heb jij het toevallig Theo?

grt,
Tom

Een digitale versie heb ik alleen op foto Tom, doch als ik die hier plaats is 't niet leesbaar, hoe kan ik je mailen?

:blink:

Met vr groet, Theo.

tvanheusden

Dankje!
t.v.heusden@hotmail.com kan het naartoe. :)

Erg leuk inderdaad, een gesprek met Simon. Zal ongetwijfeld interessant zijn.

Kiewiet

Citaat van: tvanheusden op oktober 25, 2016, 21:51:02 PM
Dankje!

Erg leuk inderdaad, een gesprek met Simon. Zal ongetwijfeld interessant zijn.
Is verstuurd.  :right:
Met vr groet, Theo.

tvanheusden

Ik heb hem. Hartelijk dank! Erg leuk stukje! Ik zal er in m'n artikel een verwijzing naar maken.
En top dat de stip doorgevoerd is! Volgend jaar als hij bloeit kom ik naar Ameland om een aantal vegetatieopnamen te maken.

Rien Ondersteijn

Ik hoop dat je 'de valse' in zijn tuin vind Theo !
En dat t een onderhoudend gesprek mag worden [en wij rekenen erop ervan te horen..]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Kiewiet

Citaat van: Rien Ondersteyn op oktober 25, 2016, 22:16:55 PM
Ik hoop dat je 'de valse' in zijn tuin vind Theo !
En dat t een onderhoudend gesprek mag worden [en wij rekenen erop ervan te horen..]

Gistermiddag ben ik op bezoek geweest bij Simon Elgersma en zijn vrouw. 
We zijn erachter gekomen dat Simon het Vals Muizenoor in 2006 heeft ontdekt en dat het er toen al heel wat jaren stond.
Het waren toen wat losgroeiende stuken, niet één tapijt, zoals nu.
Het stuk determinatieplant dat jarenlang in hun tuin groeide, is helaas verdwenen door lichtgebrek.
De bomen in die hoek van de tuin groeiden te goed...  :-[

We kunnen nu met zekerheid aannemen dat Vals Muizenoor al  minstens 15 jaar op Ameland groeit.  :right:
Met vr groet, Theo.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.