Acro spec. Maasvlakte 17 september

Gestart door Predator, september 18, 2016, 21:02:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Predator

Afgelopen zaterdag stootte ik in mijn eentje volgende foto op tussen de wat hogere bloeiende luzernes op het luzerneveld. In totaal heb ik de vogel 5x opgestoten, waarbij de vogel steeds na 5 tot 10 meter weer de begroeiing indook. Hierna raakte ik de vogel helaas kwijt. Tijdens het opstoten heb ik wat (bagger)foto's weten te maken. Hierop lijkt een afgeronde staart, erg korte vleugels en een lichte wenkbrauwstreep zichtbaar.
Al met al een mogelijk spannende waarneming en ik vraag mij af of hier nog iets over te zeggen valt.

http://waarneming.nl/waarneming/view/123748804
onzeker Bosrietzanger of Kleine Karekiet - Acrocephalus palustris / Acrocephalus scirpaceus gezien op 2016-09-17 Maasvlakte - Luzerneveld
Foto's:









Groet, Maarten

StevenGeurts

Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om tot 5 keer toe een vogel op te stoten?

(Misschien dat je naam die vraag al beantwoordt... maar toch)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankmeer

Citaat van: StevenGeurts op september 19, 2016, 17:38:42 PM
Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om tot 5 keer toe een vogel op te stoten?

Waarschijnlijk omdat het bij de eerste vier keer niet duidelijk was welke soort het betrof..
Frank van der Meer

Oenanthe

Om even op je vraag in te gaan: op basis van de foto's kan die niet beantwoord worden. Ik kan wel zeggen dat ze mij in de verte aan een sprinkhaanzanger doen denken maar daarmee suggereer ik iets wat ik niet kan waar maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: StevenGeurts op september 19, 2016, 17:38:42 PMMag ik vragen waarom je ervoor kiest om tot 5 keer toe een vogel op te stoten?

Citaat van: Jacob Molenaar op september 19, 2016, 18:38:17 PM
Waarom niet?

Citaat van: frankmeer op september 19, 2016, 18:44:35 PMWaarschijnlijk omdat het bij de eerste vier keer niet duidelijk was welke soort het betrof..

Oftewel: twitchen gaat boven het welzijn van individuele vogels. Blijkbaar is alles zo'n beetje alles toegestaan als het gaat om de waarneming van een eventuele zeldzaamheid... DAAROM DUS!
Met vriendelijke groet, Rob

HT

Ik snap het probleem van een vogel benaderen niet? Dat doen we toch allemaal? Word de vogel minder van opgestoten worden? Overdrijven is ook een vak.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

Rob Koelman

Citaat van: HT op september 19, 2016, 19:55:54 PMIk snap het probleem van een vogel benaderen niet? Dat doen we toch allemaal?

Precies, dat doen veel/de meeste vogelaars automatisch, zonder na te denken over eventuele consequenties voor de vogel in kwestie.

I rest my case...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: HT op september 19, 2016, 19:55:54 PM

Ik snap het probleem van een vogel benaderen niet? Dat doen we toch allemaal? Word de vogel minder van opgestoten worden? Overdrijven is ook een vak.

Vijf keer is inderdaad wat overdreven.
En wat is het resultaat? Vijf onbruikbare foto's.
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HT op september 19, 2016, 19:55:54 PM
Ik snap het probleem van een vogel benaderen niet? Dat doen we toch allemaal? Word de vogel minder van opgestoten worden? Overdrijven is ook een vak.

De andere "zevenhonderd" bezoekers hebben ook steeds geprobeerd die vogel in beeld te krijgen. Dus het opvliegen is voor dat dier een normaal natuurlijk gedrag waar het vogeltje niet onder lijdt, hij weet niet beter en heeft er de prima conditie voor.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

HPM

Citaat van: jfbouwmeester op september 19, 2016, 20:03:03 PM

De andere "zevenhonderd" bezoekers hebben ook steeds geprobeerd die vogel in beeld te krijgen. Dus het opvliegen is voor dat dier een normaal natuurlijk gedrag waar het vogeltje niet onder lijdt, hij weet niet beter en heeft er de prima conditie voor.

Jan Bouwmeester

Weet je dat zeker, Jan? Volgens mij ligt hij nu ergens op apegapen van uitputting.
Herman van der Meer

WJ

Een vogel vliegt hopelijk toch veel vaker dan 5x op een dag op :-X
Groeten,
Wouter

frankmeer

Citaat van: Rob Koelman op september 19, 2016, 18:54:17 PM
Citaat van: StevenGeurts op september 19, 2016, 17:38:42 PMMag ik vragen waarom je ervoor kiest om tot 5 keer toe een vogel op te stoten?

Citaat van: Jacob Molenaar op september 19, 2016, 18:38:17 PM
Waarom niet?

Citaat van: frankmeer op september 19, 2016, 18:44:35 PMWaarschijnlijk omdat het bij de eerste vier keer niet duidelijk was welke soort het betrof..

Oftewel: twitchen gaat boven het welzijn van individuele vogels. Blijkbaar is alles zo'n beetje alles toegestaan als het gaat om de waarneming van een eventuele zeldzaamheid... DAAROM DUS!

Wat jij wil Rob. Wat dit geval met twitchen te maken heeft, is me een raadsel maar het is nou eenmaal de menselijke natuur dat je wilt weten wat je ziet. Dat kun je Maarten moeilijk kwalijk nemen. DAAROM DUS! ;)
Frank van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: HPM op september 19, 2016, 20:06:30 PM
Citaat van: jfbouwmeester op september 19, 2016, 20:03:03 PM

De andere "zevenhonderd" bezoekers hebben ook steeds geprobeerd die vogel in beeld te krijgen. Dus het opvliegen is voor dat dier een normaal natuurlijk gedrag waar het vogeltje niet onder lijdt, hij weet niet beter en heeft er de prima conditie voor.

Jan Bouwmeester

Weet je dat zeker, Jan? Volgens mij ligt hij nu ergens op apegapen van uitputting.

Tuurlijk Herman, die 700 keer kan zowel op 1 dag zijn als in het hele leven. Bovendien vliegen ze niet alleen op voor mensen maar ook voor katten en vossen. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

StevenGeurts

Citaat van: jfbouwmeester op september 19, 2016, 20:03:03 PM
Citaat van: HT op september 19, 2016, 19:55:54 PM
Ik snap het probleem van een vogel benaderen niet? Dat doen we toch allemaal? Word de vogel minder van opgestoten worden? Overdrijven is ook een vak.

De andere "zevenhonderd" bezoekers hebben ook steeds geprobeerd die vogel in beeld te krijgen. Dus het opvliegen is voor dat dier een normaal natuurlijk gedrag waar het vogeltje niet onder lijdt, hij weet niet beter en heeft er de prima conditie voor.

Jan Bouwmeester

Over de conditie van vogels tijdens de trek op hun "bijtankplek" is vast het nodige geschreven, maar iedere verstoring lijkt me er één te veel.

Citaat van: Jacob Molenaar op september 19, 2016, 18:38:17 PM
Waarom niet?

Persoonlijk schrik ik van je reactie, Jacob. Is dat ook de manier waarop normaal gesproken naar vogels "gekeken" wordt? Als een beetje uit beeld is eropaf lopen totdat ie opvliegt? Wat is er mis met gewoon even wachten? En zelfs de "pech, ik vond hem niet meer terug?". Lijkt me niet verkeerd.

Bij een grote twitch blijft iedereen op afstand en worden mensen die te dicht bij komen aangesproken. Waarom je ook niet zo gedragen als er geen tientallen vogelaars meekijken?

Predator

sprinkhaanzanger is ook nog een optie inderdaad.
Met deze baggerfoto's zullen we er helaas niet uit gaan komen ben ik bang, volgende keer maar proberen het beest te vangen zodat we hem op ons gemak kunnen determineren.
Groet, Maarten

HPM

Herman van der Meer

Vincent Hart

Als je het verstoren een beetje professioneel wilt aanpakken is door zo'n luzerneveld lopen natuurlijk het toppunt van loseren. 1,5 verdwaalde rietvogel vliegt een paar keer op, raakt kwijt en gaat verder met zijn leven. Doe niet mee met die twitcher (bedankt voor de nieuwe definitie, Rob, ik dacht altijd dat dat het bezoeken van een reeds gevonden vogel was) ellende maar loop eens in de herfst een bos in: 100en soms 1000en lijsters *tegelijk* vluchten voor hun leven! Of ga een broedseizoen lang met camera's bij het nest van een tamme Blauwborst staan en voorkom nageslacht. Ook erg effectief: leg een nieuwe snelweg of woonwijk aan, intensiveer de landbouw nog wat meer of stem VVD/CDA (valt deels te combineren). Dát zet zoden aan de dijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OJGoreng

#18
Voor wat het waard is, art 10. van de Flora- en Faunawet heeft het over "opzettelijk verontrusten". Waar dat begint en ophoudt lijkt me enigszins open voor interpretatie, wat ertussen zit dan weer wat minder.

[Edit:] Grappig genoeg wordt het dan overigens wel belangrijk om de ID rond te krijgen, want boeterichtlijn voor het opzettelijk verontrusten van één exemplaar van een minder kwetsbare soort is €22, terwijl het voor één exemplaar van een kwetsbare soort € 660 is.
Met vriendelijke groet, Zainal

HT

Veel vogels vliegen een continent over in de herfst en het voorjaar. Hij sterft niet van uitputting als hij 5 keer een stukje weg moet vliegen. Iedereen op dit forum zal het met je eens zijn dat je gepaste afstand moet houden van groepen vogels of rustende vogels.
Hinderi Tamminga

"Echte natuurliefhebbers blijven thuis" - JWT

canoorlander

Op de tweede foto lijkt het of de buitenste handpennen een enigszins ronde rand hebben. Dit wijst op een Locustella en sluit een Acrocephalus uit. De staart lijkt ook breed. Ik vind Sprinkhaanzanger een prima optie. Maar de foto's zijn dermate slecht dat ik er geen 100% zekere determinatie van durf te maken.

Groeten
Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Rob Koelman

Het gaat er in dit geval natuurlijk niet om of de vogel na vijf keer opstoten zwaar verstoord zou zijn of niet (ga er maar van uit dat dat wel meevalt).

Waar het wél om gaat is de houding van de betrokken vogelaar. Veel vogelaars tonen geen enkele terughoudendheid als het gaat om het scoren van zeldzaamheden. Zo'n beetje alles lijkt geoorloofd...
Met vriendelijke groet, Rob

frankmeer

Frank van der Meer

Vincent Hart

Zou me niets verbazen als ze ook bij IS zitten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joost kaha

Citaat van: Vincent Hart op september 19, 2016, 21:22:29 PM
Als je het verstoren een beetje professioneel wilt aanpakken is door zo'n luzerneveld lopen natuurlijk het toppunt van loseren. 1,5 verdwaalde rietvogel vliegt een paar keer op, raakt kwijt en gaat verder met zijn leven. Doe niet mee met die twitcher (bedankt voor de nieuwe definitie, Rob, ik dacht altijd dat dat het bezoeken van een reeds gevonden vogel was) ellende maar loop eens in de herfst een bos in: 100en soms 1000en lijsters *tegelijk* vluchten voor hun leven! Of ga een broedseizoen lang met camera's bij het nest van een tamme Blauwborst staan en voorkom nageslacht. Ook erg effectief: leg een nieuwe snelweg of woonwijk aan, intensiveer de landbouw nog wat meer of stem VVD/CDA (valt deels te combineren). Dát zet zoden aan de dijk.
hilaaarisch  :duim:
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

Rob Koelman

Citaat van: joost kaha op september 20, 2016, 15:47:43 PMhilaaarisch  :duim:


Inderdaad HILAAAAAAAAAAAAAARISCH. Een echte dijenkletser!  Ik lach me dood... :wacko:
Met vriendelijke groet, Rob