Goudoogje lijkt me... klopt dit? => ja

Gestart door Rayan Majoor, september 17, 2016, 17:22:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is... als ik naar de ogen kijk lijkt goudoogje me zeer waarschijnlijk. Klopt dit of zijn er ook andere gaasvliegen met deze 'gouden' oogjes?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123761115
onzeker Goudoogje - Chrysoperla carnea s.l. gezien op 2016-09-11 Bergen (NH)
Foto's:














Toelichting:
Als pop/cocon meegenomen op een brandnetel (op de brandnetel zat een rups en daarom nam ik de brandnetel mee). Thuis ontdekte ik de cocon maar besteedde er verder geen aandacht aan. Toen 4 dagen later er opeens een gaasvlieg in de bak zat bedacht ik me dat het de cocon van een gaasvlieg geweest zou moeten zijn.
bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Bedankt voor de bevestiging! :)
Het is trouwens ook wel echt bijzonder hoe erg zo'n gaasvlieg in de cocon opgepropt zit... als je op die laatste foto kijkt zou je echt niet denken dat die gaasvlieg in die cocon heeft gezeten...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Ja, die coconnetjes zijn echt klein  :o

Heb je ook nog een huidje gevonden? Uit het cocon komt de bewegelijke "pop" die rondloopt en een goed plekje zoekt om te vervellen naar imago. Er zou dus theoretisch ook nog het laatste vervellingshuidje van de pop te vinden moeten zijn.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Citaat van: arpwifi op september 17, 2016, 20:37:42 PM
Uit het cocon komt de bewegelijke "pop" die rondloopt en een goed plekje zoekt om te vervellen naar imago. Er zou dus theoretisch ook nog het laatste vervellingshuidje van de pop te vinden moeten zijn.
Dat wist ik niet... interessant zeg! :lol:
Maar er is mij, naast de cocon en de gaasvlieg zelf, niks opgevallen (zat in de bak met een rups dus heb de gaasvlieg eruit gelaten en gefotografeerd) maar misschien dat het huidje nog wel ergens in de bak te vinden is... zal morgen eens kijken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Inderdaad, op de stengel v.d. brandnetel zat de pophuid nog... dacht eerst dat het van een bladluis oid was :rolleye:
Ik heb trouwens zondag drie gaasvlieglarven gevonden (mijn camera is zo goed als vol en mijn computer ook, maar door school heb ik nauwelijks tijd om op te ruimen, dus kan geen foto's maken / laten zien).
Het probleem is echter dat ik ze nu graag wil opkweken, maar ik kan nergens bladluizen vinden (wel hier en daar stofluizen, maar ze lijken daar niet echt veel aandacht aan te besteden). Daarom mijn vraag: in welk stadium overwinteren gaasvliegen? Want als ze als larve kunnen overwinteren, kan ik ze op een koeler plekje buiten neerzetten zodat ze in ieder geval minder snel van de honger omkomen... en dan kan ik wat rustiger op zoek naar een plek waar nog wel bladluizen zitten (ik weet wel ergens in een tuin waar massa's bladluizen op de dahlia's zitten, maar diegene is vrijdag pas weer thuis dus daar kan ik voorlopig niet bij...)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Hoe ze overwinteren hangt af van de soort (dus toch foto's ;) )

Zolang je geen luizen vindt kun je ze in leven houden met druppeltjes honingwater (goed verdund, meer water dan honing!) of andere voedingsstoffen opgelost in water (hondenbrokje?). Doe een aantal kleine drupjes (geen "plassen" waar de larve in vast komt te zitten op een blad en laat de larve daarop lopen.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Bedankt voor de tips!
Ik zal morgen dan maar proberen tijd te vinden (eventueel maar even wat huiswerk niet maken) om toch proberen foto's te maken.
En kan het ook met kattenbrokjes ipv hondenbrokjes?  :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Het gaat erom dat ze het op kunnen zuigen met die "zuigtang".  Officieel zijn er recepten voor holle wasbolletjes met vochtig voedingsmiddel erin, zodat ze ook echt lekker ergens doorheen kunnen steken/knijpen en dan in het vocht komen, maar daar heb ik nog nooit mee geĆ«xperimenteerd.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Citaat van: arpwifi op september 19, 2016, 22:31:12 PM
Het gaat erom dat ze het op kunnen zuigen met die "zuigtang".
Ik dacht altijd dat dat gewoon een soort grijpkaken waren of zoiets... maar dat ze daarmee dus hun prooi leegzuigen verklaart waarom de tangetjes zo ver voor de plek zaten waar ik dacht dat de mond zou zitten :rolleye:
In ieder geval, ik heb geprobeerd de larven zo goed mogelijk op de foto te krijgen en heb op verschillende plekken wat druppels gelegd (voor het geval ze het een niet lusten heb ik brood, kattenbrokjes en graankorrels met een honinglaagje eromheen opgelost). Zo nu en dan zag ik ze er wel van drinken. De larven wilden echter met geen mogelijkheid dat ik hun dekje optilde maar uiteindelijk is het me gelukt (maar een van de larven is hierdoor nu wel zijn dekje grotendeels kwijt... :rolleyes:). Ik zal vanmiddag proberen de waarnemingen aan te maken.
Voor wat ik gezien heb zou ik denken dat het alledrie larven zijn van Chrysotropia ciliata (in ieder geval de grootste twee, de laatste deed echt moeilijk...)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Het verwijderde dekje is geen probleem - dat hebben ze alleen nodig om zich onzichtbaar/onsmakelijk te maken voor predaoren en die zitten denk ik niet in je bakjes ;)  Sterker nog: Voor identificatie kan het wel makkelijk zijn als het dekje weg is.

Van de wandelen vuilnisbeltjes overwinteren Pseudomallada spp. normaal gesproken als larve, maar Ch. ciliata als prepop (=ingesponnen larve). Je zult ze voor resultaat dus in elk geval over de winter heen moeten tillen en dat valt niet mee kan ik je vertellen  :'(
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

Ik bedacht me vandaag dat het zo moeilijk was om goede foto's te maken omdat ik de camera nog op een verkeerde instelling had staan... vandaag dus ff opnieuw foto's gemaakt en deze zijn een stuk beter.
Helaas heb ik het echt heel druk met school dus kom er niet aan toe de foto's over te zetten en in te voeren... hopelijk lukt het in het weekend.
En wat betreft het overwinteren als prepop: ik heb al wel wat lastige vlindersoorten door de winter heen gesleept (ook al een slakrups, welke ook als prepop overwintert). Ik ben dus benieuwd hoe het me met deze larven afgaat. In ieder geval ga ik de uitdaging aan ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Rayan Majoor

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=374908.new#new

Op waarneming.nl kan ik ze trouwens niet als Chrysotropia ciliata invoeren dus heb ze als Chrysopidia ciliata ingevoerd... ik neem aan dat dat een synoniem is?
En een van de larven dacht ik kwijt te zijn, maar op een gegevent moment vond ik zijn camouflagedekje half tussen het zand... heb hem opgepakt en toen zag ik dat hij aan de onderkant dicht was gemaakt met een spinseltje... heeft dus waarschijnlijk al zijn cocon gemaakt. Hopelijk heb ik de prepop hiermee niet teveel verstoord... maar voor de volgende twee weet ik in ieder geval dat ze dan dus hun cocon hebben gemaakt als ik ze zo aantref.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl