Grauwe amaniet?

Gestart door adinda, oktober 07, 2007, 19:14:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto 1

Vlees verkleurd niet rood, ruikt naar radijs.
Dominerende boomsoort Populier met daartussenin lage Hazelaar.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

De 1e foto laat een Grijze Slanke Amaniet (Amanita vaginata) zien, welke voornamelijk onder Populier wordt gevonden. Over de 2e foto durf ik geen uitspraak te doen, heb je misschien nog een foto van de steel?
Groeten,
Martin

adinda

#3
foto-3

U wordt op uw wensen bediend, nog een close-up van de beurs?
Ik moet zeggen dat de steel van het eerst exemplaar minder grof was bij de beurs.
Zal even kijken of ik daar een foto van heb genomen.


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Vind de kleur erg vreemd bij dit exemplaar, zijn dat velumresten op de hoed? Stonden ze vlak bij elkaar?
Groeten,
Martin

adinda

#5
foto-4

De beurs zit er helaas niet aan vast.
Deze hoort dus bij de Slanke Grijze Amaniet.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

Citeerfoto-4

De beurs zit er helaas niet aan vast.

Joop
Wat zijn dat dan voor (velum)resten die ik zie?
Groeten,
Martin

adinda

CiteerVind de kleur erg vreemd bij dit exemplaar, zijn dat velumresten op de hoed? Stonden ze vlak bij elkaar?
Dit exemplaar stond alleen en links zowel als rechts hiervan stonden op een afstand van ongeveer 10 meter meerdere exemplaren zoals op foto 1 is weergegeven.

Een kleine 100 meter vond ik nog wat zeer jonge exemplaren met ongeveer dezelfde kleur als de hoed van foto 2 en 3

Een jonger exemplaar van foto 1 is lichter van kleur ik zet ze wel even op het forum.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

foto-7

En de volgende twee stonden bij het exemplaar van foto 1
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Citeer
Citeerfoto-4

De beurs zit er helaas niet aan vast.

Joop
Wat zijn dat dan voor (velum)resten die ik zie?
Neem me niet kwalijk, dacht dat de beurs dikker zou zijn zoals op foto 2 is te zien.
Maar dit zijn resten van de beurs begrijp ik.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

#13
CiteerNeem me niet kwalijk, dacht dat de beurs dikker zou zijn zoals op foto 2 is te zien.
Maar dit zijn resten van de beurs begrijp ik.

Joop
De beurs is doorgaans een vrij dun vlies (wat je dus op de foto ziet), die van foto 2 is wel extreem dik...

De eerste foto en de foto's van de daar in de buurt exemplaren lijken mij in ieder geval de Grijze Slanke Amaniet.

Dat bruine exemplaar vind ik wel erg lastig... Deze moet denk ik toch in de hoek van de Roodbruine Slanke/Grijze Slanke Amaniet enz. gezocht worden.
Voor de duidelijkheid, deze bruine exemplaren stonden ook in de buurt (20 meter) van een populier?
Ik durf er nu in ieder geval nog niks van te zeggen, als ze bij jou in de buurt staan zou je dan foto's kunnen maken als de jonge exemplaren uitgegroeid zijn? Maar misschien heeft iemand voor die tijd al een goede suggestie gedaan.
Groeten,
Martin

adinda

#14
Citeer
CiteerNeem me niet kwalijk, dacht dat de beurs dikker zou zijn zoals op foto 2 is te zien.
Maar dit zijn resten van de beurs begrijp ik.

Joop
De beurs is doorgaans een vrij dun vlies (wat je dus op de foto ziet), die van foto 2 is wel extreem dik...

De eerste foto en de foto's van de daar in de buurt exemplaren lijken mij in ieder geval de Grijze Slanke Amaniet.

Dat bruine exemplaar vind ik wel erg lastig... Deze moet denk ik toch in de hoek van de Roodbruine Slanke/Grijze Slanke Amaniet enz. gezocht worden.
Voor de duidelijkheid, deze bruine exemplaren stonden ook in de buurt (20 meter) van een populier?
Ik durf er nu in ieder geval nog niks van te zeggen, als ze bij jou in de buurt staan zou je dan foto's kunnen maken als de jonge exemplaren uitgegroeid zijn? Maar misschien heeft iemand voor die tijd al een goede suggestie gedaan.
De grijze slanke amanieten stonden op enige afstand van de populier, het exemplaar van foto 2 en 3 en de kleine bolletjes met velum stonden nagenoeg tegen de populier aan.
Ik zal de kleine bolletjes even in de gaten houden in hun verdere groeiproces.

De roodbruine slanke heb ik overigens al eens gefotografeerd en zeker in een jong stadium zijn die mooi roodbruin van kleur en nagenoeg zonder velum.
Zie de foto.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

xenion

#15
Ik zei ook niet dat het de Grijze Slanke Amaniet zou zijn. Maar die soorten zitten in een subgenus genaamd Amanitopsis, welke geen ring om de steel hebben en wat kleiner zijn. In dit subgenus moet gezocht worden denk ik. Roodbruine Slanke Amaniet lijkt het mij in ieder geval ook niet te zijn gezien de hoedkleur.
Groeten,
Martin