Hoofdmenu

Kroatische meeuwen

Gestart door Jan Harteman, november 29, 2005, 23:16:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Op onze vakantie aan de Kroatische kust (Porec, Rovinj, Opatija) dit jaar hebben we diverse meeuwen gezien. Maar aangezien meeuwen niet mijn sterkste punt zijn heb ik geen flauw idee om welke soort(en) het nu eigenlijk gaat...
Vandaar dat ik de foto's hier heb geplaatst. Hopelijk kunnen jullie helpen?!
(Bob Woets had me al een stukje op weg geholpen, maar ben de namen van twee mogelijke soorten vergeten die hij noemde)

Meeuw 1


Meeuw 2


Meeuw 3


Meeuw 4


Meeuw 5


Meeuw 6


Graag jullie reacties!

Alvast bedankt,

Jan

han.endt

#1
Meeuw nummer 3 en 6 zou ik een Geelpootmeeuw noemen en nummer 4 en 5 een Pontische meeuw. Nummer 1 en 2 zijn lastiger, maar ik denk ook aan een Pontische Meeuw.

RWester

Hallo Jan,

Ik ben er ook niet zo thuis in, maar een handig hulpmiddel is deze site:

Kijk en vergelijk:

http://www.xs4all.nl/~daarruud/index_nl.html
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Wouter

Volgens mij zijn foto 1, 2, 3 en 6 allemaal geelpootmeeuwen. Foto 4 en 5 weet ik niet, misschien pontische meeuwen...
Wouter

Christian

Hmmm.... volgens mij is alleen nummer 3 een Pontische Meeuw (lange poten) en de rest Geelpoot maar durf het niet met zekerheid te zeggen.
Christian Brinkman

Guus Peterse

Als ik als niet-deskundige ook een gokje mag wagen: ik zou zeggen 1, 2 en 6 geelpootmeeuw: warmgele poten (hoewel bij 1 niet erg duidelijk), relatief donkere mantel (bij 6 natuurlijk niet te zien), gele ogen met roodachtige oogring.
Van 4 en 5 zou ik ook pontische maken: langgerekt, bijna mager beest, wat donkere, kleurloze ogen, vaal/bleekgele poten en voor zover al aanwezig lichter grijze mantel. De snavel lijkt me best lang en slank en het voorhoofd tamelijk plat.
Over 3 twijfel ik.
Maar ik ben benieuwd wat de kenners ervan maken en of ik geslaagd ben voor dit examen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Antonie Blom

Hallo allemaal,

De meeuwen 1, 2, 3 en 6 lijken mij allemaal geelpootmeeuwen, vanwege de relatief lange, donkergele poten, de zware snavel met redelijke gonyshoek, de lichte iris en de donkere kleur van de vleugels. Meeuwen 4 en 5 (is dit dezelfde meeuw, want daar lijkt het zeer sterk op?) weet ik niet zeker, beide meeuwen hebben een hele lichte iris wat een pontische meeuw tegen lijkt te spreken, de vleugels lijken mij ook erg donker voor een pontische meeuw (maar dat kan aan de lichtval liggen), de lange gele poten kunnen op pontische en op geelpootmeeuw duiden, de snavel daarentegen is erg lang, dun en zonder duidelijke gonyshoek, wat dus weer op een pontische duidt. Over de meeuwen 4 en 5 zou ik geen harde uitspraak durven te doen, 1, 2, 3 en 6 zijn naar mijn inzicht allemaal geelpootmeeuwen.

Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

edwin de weerd

Als ik het ook even mag proberen, 1 t/m 6 allemaal geelpootmeeuwen.
Groet Edwin.

Thijs Fijen

Ja dat leek mij ook.. allemaal geelpootmeeuwen
Thijs Fijen

RWester

Hallo allemaal,

Na vele plaatjes bestudeerd te hebben (ook weer eens goed voor de kennis), lijken me dit ook allemaal Geelpootmeeuwen,  alhoewel ik over nr. 3 twijfel. door z'n 'jizz' (lange poten)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jan Harteman

Pfoei ik ben allang blij dat ik niet de enige ben die er moeite mee heeft.. het ging me gewoon duizelen  :wacko:  toen ik foto's in boeken en op internet ging vergelijken met mijn eigen geschoten foto's.

CiteerMeeuwen 4 en 5 (is dit dezelfde meeuw, want daar lijkt het zeer sterk op?)

Meeuwen 4 en 5 zijn inderdaad beide dezelfde meeuw.

Ik weet niet precies meer in welke stadje ik elke foto heb gemaakt, maar de meeuwen waren volgens mij allemaal even groot. Het is me destijds niet opgevallen dat er vogels met langere poten bij zaten (Pontische eigenschap begrijp ik?). En de intensiteit van de pootkleur kan wellicht ook afhankelijk zijn van de leeftijd van de vogels en of ze in broedconditie zijn?

Hoe dan ook...dat de meeste Geelpootmeeuwen zijn staat dus wel vast. En eventueel nog een Pontische meeuw ertussen. Lastig is het dus. Daarom zijn meeuwen niet mijn specialiteit ;)