Het is maar de vraag of Wolven ooit een rol van betekenis kunnen gaan spelen in de Oostvaardersplassen. M.i. zijn de Oostvaardersplassen maar matig geschikt voor Wolven. Ook Wolven hebben gebieden nodig waar ze zich kunnen terugtrekken en die aan hun biotoopeisen voldoen. Ik denk dat die in de OVP of directe omgeving niet aanwezig zijn. Het gebied ligt verder nogal geisoleerd ten opzichte van optimalere biotopen, zoals de Veluwe. Verder is de Oostvaardersplassen aan alle kanten omgeven door Wolfonvriendelijke biotopen, zoals verstedelijkte gebieden, het Markermeer, snelwegen en grootschalige agrarische gebieden. Het gebied ligt dan ook nog eens in een polder die alleen over bruggen te bereiken is (alleen in een winter met voldoende ijs zijn er meer mogelijkheden). Ik denk dat de OVP en omgeving veel te klein is en te weinig geschikt achterland heeft om een levensvatbare populatie Wolven te herbergen.
Voorlopig verwacht ik via grote predatoren in ieder geval geen oplossing voor de problemen m.b.t. de grote grazers, nog los van de vraag of die predatoren überhaupt al een invloed hebben op de populaties van de grote grazers, wat door sommigen hier wordt gesteld. Verder zou je je af moeten vragen waarom predatoren moeten worden ingeschakeld om problemen met een te grote hoeveelheid gehouden dieren binnen een afgerasterd terrein op te lossen.