Hoofdmenu

Oude Hamsters

Gestart door HPM, september 12, 2016, 16:43:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Dit laat ik zien omdat het de eerste keer is dat ik tijdens mijn zoektocht naar oude korhoenders ook op Hamsters stuitte, en het verder natuurlijk ook wel een schokkend bericht is.

"Osch. Gedurende 1901 schoten de heeren Jurgens, alhier, op de hun toebehoorende jachtvelden 5533 stuks wild, waarvan: 1906 patrijzen, 15 kwartels, 1676 hazen, 20 houtsnippen, 20 korhoenders, 891 konijnen, 142 fazantenhanen, 237 eenden, 607 snippen, 18 ganzen, 1 reebok.
Door 7 opzieners werden verder de navolgende 1053 roofdieren gevangen: 28 vossen, 17 dassen, 266 katten, 30 steenmarters, 96 bunzings, 55 wezels, 5 hamsters, 28 hermelijnen, 30 egels, 49 eekhoorns, 28 ratten, 62 grootere roofvogels, 180 zwarte kraaien, 100 eksters en 79 vlaamsche gaaien of meerkollen. In het geheel zijn er dus 6586 stuks wild en ongedierte bemachtigd
."
De Nederlandsche Jager 7(17):7, 18 januari 1902

Helaas is 'de jachtvelden van de heren Jurgens alhier' te vaag om die hamsters als waarneming in te kunnen voeren.
Opmerkelijk is ook dat eekhoorns hier in Noord-Brabant als ongedierte werden aangemerkt, terwijl die in hetzelfde jaar in het noorden van het land werden uitgezet. Waarschijnlijk kon je maar nooit genoeg ongedierte in je jachtveld hebben.
Herman van der Meer

hiskodevries

De familie Jurgens, rijk geworden door margarinefabricage, streek vanuit het industriestadje Oss neer in de lommerrijke omgeving van Nijmegen. Zo liet Frans Jurgens op het landgoed Heyendaal een nieuw landhuis bouwen in de stijl van de Hollandse Renaissance, tegenwoordig bekend als het 'Kasteeltje Heyendaal', onderdeel van de Radboud Universiteit. Victor Jurgens kocht Huis Brakkenstein en bouwde er een stallencomplex naast.
http://www.huisvandenijmeegsegeschiedenis.nl/info/24_Landgoederen_en_buitenplaatsen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Jurgens kocht Heijendaal pas in 1912. Ze hadden gronden in Oss en ook nogal wat in Limburg. Er zal nog wel meer te vinden zijn. Voor 7 jachtopzieners moet je ook wel aardig wat jachtgrond hebben en dat hoeft niet eens eigendom te zijn.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op september 12, 2016, 16:43:55 PM
Dit laat ik zien omdat het de eerste keer is dat ik tijdens mijn zoektocht naar oude korhoenders ook op Hamsters stuitte, en het verder natuurlijk ook wel een schokkend bericht is.

"Osch. Gedurende 1901 schoten de heeren Jurgens, alhier, op de hun toebehoorende jachtvelden 5533 stuks wild, waarvan: 1906 patrijzen, 15 kwartels, 1676 hazen, 20 houtsnippen, 20 korhoenders, 891 konijnen, 142 fazantenhanen, 237 eenden, 607 snippen, 18 ganzen, 1 reebok.
Door 7 opzieners werden verder de navolgende 1053 roofdieren gevangen: 28 vossen, 17 dassen, 266 katten, 30 steenmarters, 96 bunzings, 55 wezels, 5 hamsters, 28 hermelijnen, 30 egels, 49 eekhoorns, 28 ratten, 62 grootere roofvogels, 180 zwarte kraaien, 100 eksters en 79 vlaamsche gaaien of meerkollen. In het geheel zijn er dus 6586 stuks wild en ongedierte bemachtigd
."
De Nederlandsche Jager 7(17):7, 18 januari 1902

Helaas is 'de jachtvelden van de heren Jurgens alhier' te vaag om die hamsters als waarneming in te kunnen voeren.
Opmerkelijk is ook dat eekhoorns hier in Noord-Brabant als ongedierte werden aangemerkt, terwijl die in hetzelfde jaar in het noorden van het land werden uitgezet. Waarschijnlijk kon je maar nooit genoeg ongedierte in je jachtveld hebben.

Holy sh*t. Dat zijn nog eens aantallen afgeknalde dieren. En ze zijn er nog trots op ook...  :(
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op september 12, 2016, 19:56:38 PM

Holy sh*t. Dat zijn nog eens aantallen afgeknalde dieren. En ze zijn er nog trots op ook...  :(

Dit soort opsommingen kom ik regelmatig tegen, uit verschillende delen van het land. Net nog een van Twickel over 1902. Daar werden 1716 stuks 'nuttig wild' bemachtigd en 527 stuks 'rooftuig'. Onder 'nuttig' waren ook 32 Damherten, die daar kennelijk recent waren uitgezet, want ik was er nog geen eerdere vermelding van tegengekomen.
Meestal zie ik resultaten over een of enkele dagen, maar pas bij zulke seizoensverzichten besef je pas hoe massaal het allemaal was.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op september 12, 2016, 20:30:56 PMOnder 'nuttig' waren ook 32 Damherten, die daar kennelijk recent waren uitgezet, want ik was er nog geen eerdere vermelding van tegengekomen.

Eén ding moet je de schietgrage heren van destijds nageven: ze wisten wel hoe af te rekenen met ongewenste invasieve exoten...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op september 12, 2016, 20:58:47 PM
Citaat van: HPM op september 12, 2016, 20:30:56 PMOnder 'nuttig' waren ook 32 Damherten, die daar kennelijk recent waren uitgezet, want ik was er nog geen eerdere vermelding van tegengekomen.

Eén ding moet je de schietgrage heren van destijds nageven: ze wisten wel hoe af te rekenen met ongewenste invasieve exoten...  ;)

Ja, en dat deden ze zeer effectief. Eerst uitzetten en dan afknallen om exoten te bestrijden of om de populatie gezond te houden. Als hun jachtveld een beetje uitgeput raakte vulden ze het gewoon aan. Met fazanten en patrijzen gebeurde dat zeker. Dan hoefden de jachtvrindjes tenminste niet platzak naar huis.
Herman van der Meer

maurice.lahaye

Gezien de geschiedenis die Hisko en Herman oplepelen lijkt het mij dat het stukje in de Nederlandsche Jager op velerlei wijze is uit te leggen en dat (historische) jachtstatistieken nou niet bijster betrouwbaar zijn. Geen woorden aan vuil maken en lekker later verstoffen.

Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

HPM

Citaat van: maurice.lahaye op september 12, 2016, 21:54:31 PM
Gezien de geschiedenis die Hisko en Herman oplepelen lijkt het mij dat het stukje in de Nederlandsche Jager op velerlei wijze is uit te leggen en dat (historische) jachtstatistieken nou niet bijster betrouwbaar zijn. Geen woorden aan vuil maken en lekker later verstoffen.

Maurice

Goed hoor, Maurice. Als jij betere weet hoor ik het wel. De Zoogdiervereniging zal het vast niet zijn.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Citaat van: maurice.lahaye op september 12, 2016, 21:54:31 PM
Gezien de geschiedenis die Hisko en Herman oplepelen lijkt het mij dat het stukje in de Nederlandsche Jager op velerlei wijze is uit te leggen en dat (historische) jachtstatistieken nou niet bijster betrouwbaar zijn. Geen woorden aan vuil maken en lekker later verstoffen.

Maurice
Herman is aan het zoeken naar oude bronvermeldingen van (bijna) uitgestorven soorten (Kuifleeuwerik, Korhoen). Volgens mij gaat het daarbij niet zozeer om de aantallen, maar meer of de soort op een bepaalde plek is waargenomen (in dit geval afgeknald).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op september 13, 2016, 09:39:34 AM
Citaat van: maurice.lahaye op september 12, 2016, 21:54:31 PM
Gezien de geschiedenis die Hisko en Herman oplepelen lijkt het mij dat het stukje in de Nederlandsche Jager op velerlei wijze is uit te leggen en dat (historische) jachtstatistieken nou niet bijster betrouwbaar zijn. Geen woorden aan vuil maken en lekker later verstoffen.

Maurice
Herman is aan het zoeken naar oude bronvermeldingen van (bijna) uitgestorven soorten (Kuifleeuwerik, Korhoen). Volgens mij gaat het daarbij niet zozeer om de aantallen, maar meer of de soort op een bepaalde plek is waargenomen (in dit geval afgeknald).

En in dit geval schreef ik er ook gelijk bij dat de vermelding te vaag is om die hamsters als waarneming in te voeren. Hetzelfde geldt voor de genoemde andere dieren, inclusief korhoenders. Als ik zou moeten gokken kwamen die hamsters uit de omgeving van Elsloo in Limburg en niet uit het noordoosten van Noord-Brabant.
Het gebeurt heel weinig dat vermeldingen echt onvoldoende zijn te lokaliseren. In het geval van die hamsters vind ik dat echt jammer. De oudste in Waarneming is van 1890 uit 's-Graveland [NH], wat mij een rare locatie lijkt. http://waarneming.nl/waarneming/view/72278329 Wellicht een foute determinatie. De rest is vanaf 1975, allemaal uit Limburg.
Ondertussen heb ik ook wat latere oude vermeldingen van Hamsters gevonden, die ook onbruikbaar waren.
Herman van der Meer

HPM

Ik ben even snel gaan snuffelen naar Hamsters. De eerste vermelding kwam ik tegen in 1877. Het volgende bericht was van twee jaar later, dat alle kranten haalde en er werden zelfs kamervragen over gesteld.
Ik wist niet dat Hamsters zich vermoedelijk pas rond 1870 in Limburg hadden gevestigd.

Algemeen Handelsblad 01-12-1877
"De landbouwers te Wijlré (Limburg) hebben veel last van de koanwolf of hamster. Deze dieren verzamelen voor den winter verbazende hoeveelheden graan in hunne onderaardsche verblijven. Dezer dagen werd door een hond dusdanig dier opgedolven en afgemaakt."

De Tijd 16-09-1879
"In de nabijheid van Maastricht, te Heer, heeft een landbouwer eene talrijke familie hamsters (cricetus frumentarius) ontdekt. Deze meest beruchte graandieven van 't gansche knaagdierengeslacht, eenigszins gelijkende op groote ratten, met korten staart, klauterden behendig langs de liggende of staande tarweschoven en keerden telkens met een goede vracht naar hunne magazijnen terug; want de winter nadert en 't is de oogst. De hamster begeeft zich tegen 't einde der maand October ter winterrust, ontwaakt weder in 't voorjaar kraakmager, en leeft dan verder van den voorraad, dien hij nu vergadert. Wij maken melding van deze ontdekking, omdat zelfs onze zoölogen niet vermoeden, dat er hamsters in Nederland gevonden worden. Men vindt ze evenmin in Engeland als in Frankrijk, Zwitserland of Belgie, wel echter en vooral in Rusland, Centraal-Duitschland en Westphalen. Sedert eenige jaren leefde er een kolonie in de gemeente Wylré (Limburg), maar elders had men ze nimmer aangetroffen. Niemand weet hoe of wanneer de eerste hamster-kolonisten zich te Wylré gevestigd hebben."

Er komen al snel meer berichten

Algemeen Handelsblad 23-09-1879.
"Omtrent de Hamsters of buidelratten waarvan onlangs werd melding gemaakt, wordt nog het volgende meegedeeld. Deze graandieven hebben zich sedert lang in de provincie Limburg opgehouden, vooral in de gemeente Schaesberg, Eijgelshoven en Ulbach over Worms zyn die dieren niet zeldzaam, terwijl men ze even over het riviertje de Worm, dus op pruisisch grondgebied in de Kreitzen Geilenkirchen en Julich menigvuldig aantreft. Voor circa 10 jaren heeft men in de nabijheid van Benzenrade (gehucht op 1/2 uur afstand van Heerlen), een hamster uitgegraven, in wiens magazijn meer dan een HL. granen, vooral veel paardenboonen gevonden werden.
Naar men algemeen oordeelt, zijn die graanverdelgers uit Duitschland tot ons gekomen; te Eysden werden ze voor drie jaren geleden ontdekt, doch niemand kende deze dieren.
"

Dat zijn meldingen waar je wat aan hebt. Ik ga er later wel verder mee.
Herman van der Meer

HPM

Ik kon het niet laten om toch nog een klein stukje verder te lezen.
Al in 1880 wordt in Limburg een premie van 20 cent uitgeloofd voor iedere ingeleverde hamster, waar gretig gebruik van wordt gemaakt, maar de hamsters niet uitroeit. De jagers hebben weer iemand om de schuld te geven van hun lege jachtvelden omdat de hamsters alle patrijzennesten leegroven.
Datzelfde jaar slaat de verschrikkelijke korenwolf ook toe in de Graafschap, met meldingen uit Varsselveld, Dinxperlo, Etten en Sinderen.
Een exemplaar uit Varsseveld bleek inderdaad een hamster te zijn, maar twee exemplaren uit Etten waren Woelratten. En dan zeg iemand dat in Sinderen beide soorten voorkomen.
Ritzeman-Bos van de Landbouwhogeschool vraagt om meer toezendingen uit Gelderland, maar daar ben ik (nog) geen resultaten van tegengekomen.
Was dit gewoon een hype, waarbij dat exemplaar uit Varsseveld in werkelijkheid van elders kwam? Meestal zijn hypes niet zo lokaal.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: HPM op september 13, 2016, 11:54:06 AM

Ik wist niet dat Hamsters zich vermoedelijk pas rond 1870 in Limburg hadden gevestigd.

Trek je nu niet de verkeerde conclusies? Lees het derde stuk:
"Deze graandieven hebben zich sedert lang in de provincie Limburg opgehouden, vooral in de gemeente Schaesberg, Eijgelshoven en Ulbach over Worms zyn die dieren niet zeldzaam, terwijl men ze even over het riviertje de Worm, dus op pruisisch grondgebied in de Kreitzen Geilenkirchen en Julich menigvuldig aantreft."
Waarin men volgens mij aangeeft dat de soort daar al veel langer zat. De andere berichten duiden eerder op een uitbreiding van het areaal.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HPM

#14
Tja, wat is 'sedert lang'? Het is iets waar je weinig mee kan, maar in plaats van 1877 heb ik als begin rond 1870 genoemd. In zulke gevallen is dat denk ik al aardig lang. Ik vind dat er te weinig grond is om het bijvoorbeeld op 1850 te stellen. Er is wel ook een vage vermelding van het voorkomen van hamsters bij Venlo van vóór 1842.
Feit is dat ze rond 1877, in ieder geval op veel plaatsen, als nieuw werden ervaren, dus of ze kwamen plaatselijk al voor zonder dat 'de wetenschap' dat wist en hebben zich plotseling sterk uitgebreid, of het was een Duitse invasie. Bij mijn weten heeft niemand het meer concreet kunnen krijgen. Later is er zeker een verdere uitbreiding geweest. Ook in België, waar ze uiteindelijk de grens van Noord-Brabant naderden maar die kennelijk nooit hebben bereikt.

PS. Tot 1866 was Limburg geen provincie en had Nederland dat wormvormig aanhangsel nog niet.
Als daar toen al hamsters voorkwamen, was dat dus niet in Nederland.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Erg mooi werk, Herman, interessant leesvoer dit!
Douwe van der Ploeg

jva

Citaat van: HPM op september 14, 2016, 09:44:53 AM
Ook in België, waar ze uiteindelijk de grens van Noord-Brabant naderden maar die kennelijk nooit hebben bereikt.

Is er niets uit historische literatuur bekend (van de grensstreek) uit de ons omringende landen? Zou wellicht ook meer licht kunnen werpen over het (mogelijke) voorkomen in Nederland (ook i.r.t. het korhoen). Boeiende en leerzame materie.
Jelle

HPM

Citaat van: jva op september 15, 2016, 08:55:00 AM

Is er niets uit historische literatuur bekend (van de grensstreek) uit de ons omringende landen? Zou wellicht ook meer licht kunnen werpen over het (mogelijke) voorkomen in Nederland (ook i.r.t. het korhoen). Boeiende en leerzame materie.

Duitsland en Belgie zijn al genoemd, maar dat is een heel andere wereld om uit te zoeken. Een paar nu beschikbare 'punt'gegevens (zowel van Hamster als van Korhoen) zeggen alleen maar dat ze in aangrenzende streken ook voorkwamen, en erg weinig over de ontwikkeling. Voorlopig beperk ik me maar tot Nederland.
Herman van der Meer

Merel

Citaat van: HPM op september 13, 2016, 14:33:57 PM
Al in 1880 wordt in Limburg een premie van 20 cent uitgeloofd voor iedere ingeleverde hamster, waar gretig gebruik van wordt gemaakt, maar de hamsters niet uitroeit.

Ik kan me voorstellen dat niet iedere ingeleverde 'hamster' er ook daadwerkelijk een was. Vraag me af in welke aantallen de dieren toen voorkwamen. Bijvoorbeeld x dieren per hectare.
Geweldig dat je dit allemaal opzoekt, ik ben benieuwd wat je nog meer kunt vinden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op september 13, 2016, 14:33:57 PMAl in 1880 wordt in Limburg een premie van 20 cent uitgeloofd voor iedere ingeleverde hamster, waar gretig gebruik van wordt gemaakt, maar de hamsters niet uitroeit.

Citaat van: Merel op september 18, 2016, 16:15:11 PMIk kan me voorstellen dat niet iedere ingeleverde 'hamster' er ook daadwerkelijk een was.

Voor 20 cent (indertijd een heel bedrag; een gemiddeld dagloon voor mannen bedroeg ongeveer fl. 1,25) hadden ze vast wel personeel in dienst dat wist hoe een hamster er uit zag en niet automatisch voor alle ingeleverde knaagdieren uitbetaalde...
Met vriendelijke groet, Rob

hiskodevries

Citaat van: Rob Koelman op september 18, 2016, 16:28:41 PM
Citaat van: HPM op september 13, 2016, 14:33:57 PMAl in 1880 wordt in Limburg een premie van 20 cent uitgeloofd voor iedere ingeleverde hamster, waar gretig gebruik van wordt gemaakt, maar de hamsters niet uitroeit.

Citaat van: Merel op september 18, 2016, 16:15:11 PMIk kan me voorstellen dat niet iedere ingeleverde 'hamster' er ook daadwerkelijk een was.

Voor 20 cent (indertijd een heel bedrag; een gemiddeld dagloon voor mannen bedroeg ongeveer fl. 1,25) hadden ze vast wel personeel in dienst dat wist hoe een hamster er uit zag en niet automatisch voor alle ingeleverde knaagdieren uitbetaalde...
dat denk ik ook, de ambtenarij is default zuinig
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Citaat van: HPM op september 14, 2016, 09:44:53 AM
Tja, wat is 'sedert lang'? Het is iets waar je weinig mee kan, maar in plaats van 1877 heb ik als begin rond 1870 genoemd. In zulke gevallen is dat denk ik al aardig lang. Ik vind dat er te weinig grond is om het bijvoorbeeld op 1850 te stellen. Er is wel ook een vage vermelding van het voorkomen van hamsters bij Venlo van vóór 1842.
Feit is dat ze rond 1877, in ieder geval op veel plaatsen, als nieuw werden ervaren, dus of ze kwamen plaatselijk al voor zonder dat 'de wetenschap' dat wist en hebben zich plotseling sterk uitgebreid, of het was een Duitse invasie. Bij mijn weten heeft niemand het meer concreet kunnen krijgen. Later is er zeker een verdere uitbreiding geweest. Ook in België, waar ze uiteindelijk de grens van Noord-Brabant naderden maar die kennelijk nooit hebben bereikt.

PS. Tot 1866 was Limburg geen provincie en had Nederland dat wormvormig aanhangsel nog niet.
Als daar toen al hamsters voorkwamen, was dat dus niet in Nederland.
Kranten zijn notoir onzorgvuldig met hun berichtgeving. Iedereen die weleens iets gelezen heeft over een zaak waar hij/zij nauw bij betrokken was kan daarover meepraten. Mededelingen in een 19e eeuwse krant over de verspreiding van hamsters mogen we dus wel met een hele grote korrel zout nemen. De bron is onbetrouwbaar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op september 19, 2016, 12:43:10 PM
Kranten zijn notoir onzorgvuldig met hun berichtgeving. Iedereen die weleens iets gelezen heeft over een zaak waar hij/zij nauw bij betrokken was kan daarover meepraten. Mededelingen in een 19e eeuwse krant over de verspreiding van hamsters mogen we dus wel met een hele grote korrel zout nemen. De bron is onbetrouwbaar.

Dan heb je het over de journalistiek van nu. Het lijkt mij mogelijk dat de berichtgeving in vroegere tijden zorgvuldiger kan zijn geweest dan nu.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: Oenanthe op september 19, 2016, 12:43:10 PM

Kranten zijn notoir onzorgvuldig met hun berichtgeving. Iedereen die weleens iets gelezen heeft over een zaak waar hij/zij nauw bij betrokken was kan daarover meepraten. Mededelingen in een 19e eeuwse krant over de verspreiding van hamsters mogen we dus wel met een hele grote korrel zout nemen. De bron is onbetrouwbaar.

Een in de Staatscourant gepubliceerde, door de in opdracht van de gouverneur van Limburg opgestelde lijst van het voorkomen van Hamsters per gemeente is hoogstens onvolledig maar niet onbetrouwbaar. Ook niet als hij door andere kranten wordt gepubliceerd. Van die lijst komt de meerderheid van de waarnemingen die ik heb verzameld en grotendeels al heb ingevoerd. Het is ook een belangrijke bron geweest voor publicaties over de hamster in Nederland.
Vooropgesteld dat de determinatie juist was, zijn andere vermeldingen in kranten ook niet onbetrouwbaar. Met wat er verder nog in de kranten werd geschreven moet je, net als tegenwoordig, voorzichtig zijn, maar dat is niet relevant voor de waarnemingen (soort, plaats, datum) zelf. De genoemde lijst bevestigt ook het voorkomen in eerder en later in de kranten genoemde plaatsen.
Je moet gewoon kritisch zijn, Maarten, en niet zomaar aannemen dat kranten alles maar verzinnen.
Herman van der Meer

HPM

Ik heb 68 oude hamsterwaarnemingen ingevoerd. De meeste uit het eind van de 19e eeuw vanaf 1870 en enkele uit het begin van de 20e tot 1929.
http://waarneming.nl/soort/maps/402?from=1800-01-01&to=1930-01-01&count_ex=0&grid=5000

De meldingen uit de Graafschap (Varsseveld, Dinxperlo, Etten en Sinderen) heb ik wegens de mogelijke twijfel aan de juistheid als escapes ingevoerd. Op die manier zijn ze in blauw op de kaart zichtbaar. Als onzeker zouden ze niet zichtbaar zijn.
Zoals eerder gezegd werd een exemplaar uit Varsseveld gedetermineerd als Hamster, maar twee exemplaren uit Etten als Woelratten. Varsseveld als hoax bestempelen en alles dumpen zou de simpelste oplossing zijn, maar dit lijkt me toch beter.

Er was door 'VWG van Stad en Ambt Doesborgh' al een waarneming op basis van een krantenartikel uit 1880 over een in 's-Graveland gevangen Hamster ingevoerd. Een hamster daar lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar ik heb er een waarneming overheen gezet met een wat completer citaat. En als escape, zodat hij nu ook in blauw op de kaart staat.

Wat betreft België. Volgens enkele berichten kwam de Hamster aanvankelijk voor in het oosten van de provincie Luik en zou daar afkomstig zijn uit Nederlands Limburg.
In 1902 wordt hij zonder nadere aanduiding ook ten westen van de Maas gemeld en in 1903 veel westelijker, in het dal van de Nete(n), op enkele kilometers van de Nederlandse grens, maar nog wel ten zuiden van het Kempisch Kanaal.
De huidige verspreiding in Vlaanderen vorm een band tussen ruwweg Luik en Brussel
http://waarnemingen.be/soort/info/402
http://waarnemingen.be/soort/maps/402?from=1800-01-01&to=2016-09-20&count_ex=0&grid=5000
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op september 20, 2016, 11:45:43 AM...
De huidige verspreiding in Vlaanderen vorm een band tussen ruwweg Luik en Brussel
http://waarnemingen.be/soort/info/402
http://waarnemingen.be/soort/maps/402?from=1800-01-01&to=2016-09-20&count_ex=0&grid=5000

Die 'huidige verspreiding' zoals getoond op de kaartjes is nogal achterhaald. De soort is in België inmiddels vrijwel verdwenen...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op september 20, 2016, 12:11:19 PM

Die 'huidige verspreiding' zoals getoond op de kaartjes is nogal achterhaald. De soort is in België inmiddels vrijwel verdwenen...

50-100 jaar na de periode die ik heb bekeken vind ik huidig genoeg als illustratie.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op september 20, 2016, 12:11:19 PMDie 'huidige verspreiding' zoals getoond op de kaartjes is nogal achterhaald. De soort is in België inmiddels vrijwel verdwenen...

Citaat van: HPM op september 20, 2016, 12:28:30 PM50-100 jaar na de periode die ik heb bekeken vind ik huidig genoeg als illustratie.

De getoonde verspreiding is die van tot zo'n 10-15 jaar geleden. Dat is binnen de context van het verhaal inderdaad op te vatten als 'huidig'. Wat is aangeef is dat de Belgische populatie de afgelopen jaren fors is gekelderd.
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: HPM op september 19, 2016, 14:52:38 PM
Citaat van: Oenanthe op september 19, 2016, 12:43:10 PM

Kranten zijn notoir onzorgvuldig met hun berichtgeving. Iedereen die weleens iets gelezen heeft over een zaak waar hij/zij nauw bij betrokken was kan daarover meepraten. Mededelingen in een 19e eeuwse krant over de verspreiding van hamsters mogen we dus wel met een hele grote korrel zout nemen. De bron is onbetrouwbaar.

Je moet gewoon kritisch zijn, Maarten, en niet zomaar aannemen dat kranten alles maar verzinnen.

Ik ben ook kritisch, maar dan wel in de zin dat ik niet zomaar aanneem dat kranten altijd de waarheid spreken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op september 20, 2016, 13:57:13 PM
Citaat van: HPM op september 19, 2016, 14:52:38 PM
Citaat van: Oenanthe op september 19, 2016, 12:43:10 PM

Kranten zijn notoir onzorgvuldig met hun berichtgeving. Iedereen die weleens iets gelezen heeft over een zaak waar hij/zij nauw bij betrokken was kan daarover meepraten. Mededelingen in een 19e eeuwse krant over de verspreiding van hamsters mogen we dus wel met een hele grote korrel zout nemen. De bron is onbetrouwbaar.

Je moet gewoon kritisch zijn, Maarten, en niet zomaar aannemen dat kranten alles maar verzinnen.

Ik ben ook kritisch, maar dan wel in de zin dat ik niet zomaar aanneem dat kranten altijd de waarheid spreken.

Maar kranten verzinnen niet zomaar ineens het verschijnen of het voorkomen van een diersoort.
Herman van der Meer