Dit is zo'n typische reactie van de media op "iets" dat er gebeurd moet zijn op dat fietspad . Mensen zullen wel gestoken zijn maar niemand weet er het fijne van , ook de soort niet . Mijn ervaring met hoornaars zijn er twee : op de Brunssummerheide was een nest in de vork van een boom , dat ben ik benadert tot op 2 meter en toen ben ik rustig foto's gaan maken . Ze vlogen langs me in en uit en ik ben niet één keer gestoken . Ik was wel op mijn hoede . De tweede ontmoeting was vorig jaar september toen twee hoornaars van een boombast aan het snoepen waren , met de camera en 100mm macro er zo dicht mogelijk op , ze gaven geen krimp :-) Naar andere insecten toe zijn het ware killers , ze bijten hun kop eraf en peuzelen het op . Het nest op de Brunssummerheide moet ik eens navragen bij Natuurmonumenten : het is er dit jaar niet meer en ik vrees dat het geruimd is omdat het langs een pad ligt waar honderden mensen per dag passeren . Maar dan nog : ik ben best wel boos als dat gebeurd is . Dieren moeten het veld ruimen voor onnozele dagjesmensen ? Ik kan alleen maar zeggen dat het een geweldig mooi dier is en beslist niet agressief , tenzij je het verstoord natuurlijk