Vorkplaatrussula (Russula heterophylla)? => Ja!

Gestart door rietvanoosten, september 10, 2016, 22:11:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Deze viel gisteren op door de "aparte" kleur en de dikke steel.

Met de determinatiesleutel van Bart Buyck kwam ik bij nr. 152 op Regenboogrussula (Russula cyanoxantha)
Lamellen van te onderzoeken exemplaar voelen vettig aan, maar ook wel wat brokkelig ..... (en ik had verkleuring op steel met FeSO4), dus verder 153-154-163-164-165-166, toen keus uit Russula heterophylla (Vorkplaatrussula) en Russula grisea-groep.
Bij Vorkplaatrussula wordt gesproken over peenrode verkleuring en plaatjes die vaak aderig met elkaar vergroeid zijn tegen de steel en ........ dat klopt wel.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/123487454
onzeker Vorkplaatrussula - Russula heterophylla gezien op 2016-09-09 Ambt Delden - Hellecaterveld / Schijvenveld / Koematenveld
Foto's:






















Toelichting:
bij beuk en eik. Hoedbreedte 12 cm, steel 4 cm dik. Geen geur, smaak: mild. Sporee: wit. Sporenmaat 6.4-7.2 x 5.7 µm (moeilijk meten).
Geen hoedhuidpreparaat uit midden van de hoed kunnen maken, hoed was al behoorlijk aan het schimmelen.
Op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet

Jan Knuiman

Lijkt macroscopisch gezien sprekend op de vorige goedgekeurde Vorkplaatrussula op waarneming.nl  ;). Ornamentatie lastig te beoordelen door ontbreken kleuring met Melzer's reagens. Sporenmaten zijn in de range. Wat betreft de haren, misschien heb je hier wat aan: http://mushroomobserver.org/observer/show_observation/244551




Groet, Jan


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Riet, probeer de sporen eens in Melzer te bekijken en te fotograferen. Zonder Melzer is de ornamentatie van de sporen onvoldoende zichtbaar.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

#4
Henk, ik zal eens kijken of het inmiddels weer leverbaar is bij Mykoshop.
Lugol en Melzer zijn dus niet ongeveer hetzelfde, dacht dat ik ergens had gelezen dat ze vergelijkbaar waren.

Melzer is er weer, bestelling geplaatst.
Heb nog sporen dus wordt binnenkort vervolgd  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Lugol is een waterige oplossing van jood en kaliumjodide. De laatste stof is toegevoegd om het jood oplosbaar te maken in water. Jood kleurt eventueel aanwezige zetmeel blauwachtig (noemen we amyloid) en dextrine achtige stoffen roodbruin (dextrinoid). Bij Melzer reagens is aan lugol chloralhydraat toegevoeg om het preparaat op te helderen (meer doorzichtig te maken). Het aanwzige chloralhydraat kan bv. de verkleuring van het apicaalaparaat bij inoperculate ascomyceten beinvloeden, waardoor hier het gebruikte reagens wel degelijk van belang is en altijd genoemd dient te worden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

Dank je wel voor jouw duidelijke uitleg Henk!
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#7
Melzer's vandaag ontvangen  :blink:

In PdS bij Russula heterophylla ook afbeelding van spitse haren (D3) die voornamelijk in het hoedcentrum voorkomen, heb ik deze ook op de foto staan (1e 2 foto's van de hoedhuidharenfoto's).
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Hallo Riet, ik hoop dat je het met mij eens bent dat de ornamentatie zich in Melzer op een foto beter laat beoordelen. Ook de blik door de microscoop laat meer zien. Ik weet niet hoe je precies door de microscoop fotografeert, maar bij veel opnamen in het algemeen (dus niet alleen die van jou) valt op dat deze wat onderbelicht zijn. Het te fotograferen grote  lichte vlak levert bij gebruik making van de automatische belichtingsmeter een onderbelichte foto op. Probeer het eens met een half tot 1 stop overbelichting.

Mvgr.,
Henk Huijser


rietvanoosten

Inderdaad veel duidelijker Henk.
Foto's met ouder type Canon Powershot op "handmatig" en met belichting op "gloeilamp" (anders oranje foto's).
Ik ga morgen voor wat betreft de sporen in de herkansing met aangepaste belichting!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

108 foto's verder ......  :blink:

Al komt er geen soortnaam uit, weer heel veel geleerd, dank je wel Henk!
met vriendelijke groet, Riet

wimperzwam

Hoe was het ook al weer in die reklame "goed bezig". Wat hoedhuid, sporenmaten en ornamentatie betreft, is er voor mij niet veel meer te verzinnen wat tegen de Vorkplaatrussula pleit.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rietvanoosten

 ;D, daar ben ik heel blij mee Henk!
Nogmaals dank!  :blink:
met vriendelijke groet, Riet