Hoofdmenu

Geluiden

Gestart door mozzer, oktober 07, 2007, 09:13:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

mozzer

Zou iemand ons kunnen helpen? Wij zijn pas verhuised naar het platte land en s'nachts horen wij wat wij denken een steen marter is. Kan iemand ons hier aan helpen? Alvast bedankt.

Leon Olsthoorn

Kun je allereesrt vertellen in welke omgeving je woont, waar vandaan je het geluid hoort (buiten, kelder, zolder, schuurtje, enz.) en vooral hoe het klinkt? Wellicht kunnen we je dan verder helpen
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

mozzer

Hoi Leon,
Wij wonen in omgeving voorst in Gelderland. De geluiden horen wij s'nachts buiten. De geluiden zijn korte felle kreetjes alof het beestje iets aanvalt. Te,te,te,te  mio,mio  te,te,te,te   te,te,te,te,   snel uitgesproken. Ik hoop dar wij een beetje duidelijkheid kunnen vinden. Ik zoek al een paar dagen op de web naar dieren geluiden zonder success. Bedakt

Nico Omlo

Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

vuurvlinder

#4
Sperwer, zou misschien ook kunnen. Toevallig dit voorjaar gefilmd en dat "te te te te" komt mij bekend voor.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

CiteerSperwer, zou misschien ook kunnen. Toevallig dit voorjaar gefilmd en dat "te te te te" komt mij bekend voor.
Er staat maar 1 geluidsfragment op waarneming.nl, de alarmroep die op mijn film staat klinkt iets anders, maar ja, die hadden jongen. En ik stond er natuurlijk te filmen. :rolleyes:

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

Staat jouw film of een deel daarvan online, Astrid? op YouTube ofzo, want ik ben wel benieuwd. Die te te te komt me van sperwer niet bekend voor
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

vuurvlinder

Nee, helaas nog niet! Ik heb de onversneden film van de camcorder op een dvd gezet. Helaas vertikt mijn computer het om deze dvd uit te lezen. Waar het aan ligt ben ik nog niet uit. De resultaten van de film vielen mij reuze mee, een stel jongen op het nest en 1 van de ouders (alarmkreten) die mij in de peiling had. Het was de bedoeling om de film op onze IVN site te zetten, maar dat is mij helaas nog niet gelukt. Het is bijna winter, dus het komt vanzelf een keer.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

mozzer

Bedankt voor jullie ideeen, maar volgens mij was het echt iets met vier poten. Ik heb gehoord dat maters veel geluid maken. Wat voor geluiden zijn dat??? Alvast bedankt.

vuurvlinder

Ik denk dat je dan beter even waarneming.nl doorstruind. Van heel veel beestjes zijn er ook geluiden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

mozzer

Ik heb deze site door gezocht maar kan niks vinden over geluiden van zoogdieren. Heeft iemand wat tips voor mij.
De Groeten,
                 Moz

Christian

CiteerSperwer, zou misschien ook kunnen. Toevallig dit voorjaar gefilmd en dat "te te te te" komt mij bekend voor.
Een roepende Sperwer 's nachts, lijkt me wat onwaarschijnlijk.
Misschien een idee het beest op te sporen?
Christian Brinkman

mozzer

Volgens mij heb ik het beestje vermoord. Ik hoor het weeken niet meer. Ik had wat ratten gif in het schuurtje neer gelegd en ik denk dat het beestje een vergiftigde rat heeft gevangen. Het is s'nachts erg stil!!!!!

grutto

Google in het duits gebruiken biedt ook wel eens een oplossing.

Laute Marder

en voila:

www.wildschweine.net/toene/marder.mp3

Volgens mij heb ik de marters ook wel eens ander geluiden horen maken.

Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

Robert Heemskerk

Ik zou geen rattengif maar een kruis met knoflook boven de deur hangen  :gap:  

vuurvlinder

Wat is er eigenlijk mis met een rat? :)  Ik heb ongeveer 2 jaar een gezinnetje onder de vloer van mijn fietsenhok gehad en vond het wel een grappig gezicht als ze om beurten, bij ons konijn in het hok glipten om wat te eten te halen.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grutto

CiteerWat is er eigenlijk mis met een rat? :)
Veel gemeentes hebben bestrijders lopen voor de bestrijding in het belang van de volksgezondheid !


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

michel.wissink

#17
Ratten kunnen inderdaad veel ziektes en bacteriën meedragen en verspreiden; die heb ik liever ook niet in de straat.
Om nog even op het geluid terug te komen: is het niet zo dat ook egels diverse rare geluiden kunnen maken (o.a. 'hoesten', weet ik)?
Verder roept de steenuil eerder 'kef kef' dan 'te te te'; maar het 'mio mio' dat je beschrijft lijkt wel weer op het meeuw meeuw', ook van steenuil.
Maar als het een steenuil is, zou je 'm ook overdag moeten zien (oude schuurtjes, wilgen, fruitbomen). Luister eens naar diverse geluiden op 'mijn' steenuilensite, zie de link hieronder.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

vuurvlinder

CiteerVeel gemeentes hebben bestrijders lopen voor de bestrijding in het belang van de volksgezondheid !


Groet,

Grutto
Met de verspreiding van ziektes valt het wel een beetje mee! Hooguit de ziekte van Weil, maar dat zit in de urine, dus bijna in elke sloot. De ratten zag ik dagelijks in het konijnenhok, maar het konijn heeft daar nooit iets aan overgehouden. Die is uiteindelijk overleden door ouderdom, we hadden hem al 12 jaar. Hoe oud hij precies was weet ik niet, ik had hem ooit gevangen in het Lauwersmeergebied, was daar kennelijk uitgezet "wegens omstandigheden".
Het konijn bleek schadelijker voor de ratten, want hij heeft er uiteindelijk toch 1 dood gebeten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

drspeeten

#19
Het feit dat ratten ziektes meedragen is een misvatting die nog stamt uit de tijd van de pest. Destijds droeg de zwarte rat inderdaad de pest over. Maar met het oprukken van de bruine rat, die nu veel talrijker is in Europa, werd de zwarte rat en daarmee ook de pest, verdrongen! We mogen ze dus wel dankbaar zijn! Die schattige beestjes.

Verder is de bruine rat zo'n beetje het meest succesvolle zoogdier ter wereld. Van subpolaire streken tot aan de rand van de woestijd, weten rattenpopulaties zich te handhaven.


grutto

CiteerHet feit dat ratten ziektes meedragen is een misvatting die nog stamt uit de tijd van de pest. Destijds droeg de zwarte rat inderdaad de pest over. Maar met het oprukken van de bruine rat, die nu veel talrijker is in Europa, werd de zwarte rat en daarmee ook de pest, verdrongen! We mogen ze dus wel dankbaar zijn! Die schattige beestjes.

Verder is de bruine rat zo'n beetje het meest succesvolle zoogdier ter wereld. Van subpolaire streken tot aan de rand van de woestijd, weten rattenpopulaties zich te handhaven.
Dan zou ik dat maar snel aan de gemeente Amsterdam door geven want die heeft een gehele buitendienst die niets anders doen dan Ratten en kakkerlakken dood maken met vergift.
Hoe kan het nu zijn dat de Gemeente Amsterdam niet weet dat ratten van die leuke beestjes zijn en dat we ze dankbaar moeten zijn ?


Groet,


Grutto
Groet
Tjeerd

Robert Heemskerk

''wikki-p'':

'De bruine rat staat bekend als een ziekteoverbrenger. In de Westerse Wereld hebben we hier niet veel last van, maar in de Derde Wereld, is het nog steeds één van de belangrijkste overbrengers van ziekten. Ziekten die de bruine rat kan overbrengen zijn o.a. de Ziekte van Weil, hantavirus, tularemie, pest, en rattenbeetkoorts. De pest komt gelukkig amper meer voor en ook al was de zwarte rat de grootste pestverspreider, de bruine rat is net zo goed in staat om deze ziekte over te brengen. Hier geldt ook dat toen de mens er een betere hygiëne op na ging houden, de ratten vanzelf ook minder van belang werden als ziekteverspreiders. Er worden ieder jaar nog enige gevallen van de ziekte van Weil geconstateerd in Nederland, (10-30) ca. 75% als import. Hantavirus is al jaren niet meer gezien, en dan uitsluitend als import. Ook tularemie is na de oorlog in Nederland slechts 1 x gesignaleerd. In praktische termen is de kans om een van deze ziekten in Nederland op te lopen dus minimaal.'

Het beste kun je natuurlijk voorkomen dat ongewenste knaagdieren bij je komen logeren door te letten op je huisvuil en voedselresten.

Inge van der Wulp

#22
CiteerHet beste kun je natuurlijk voorkomen dat ongewenste knaagdieren bij je komen logeren door te letten op je huisvuil en voedselresten.

Dat is wel wat lastig als de kat ermee thuis komt  :(

(Dit was overigens een woelrat)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Tim Asbreuk

Citeerneem een terrier (alleen als je van honden houdt en 'm goed opvoedt natuurlijk). Een andere optie die misschien veel praktischer is, is een vangkooi. En weer een andere oplossing is een ren bouwen en daarin een parelhoen stoppen.

Die van de terrier klopt half. We hebben er thuis 3 maar ratten in overvloed het klopt dat ze ratten vangen maar ze kunnen de reproductie niet bijbenen.

Een vangkooi is ook een goede methode zet hem altijd langs een muur ratten lopen namelijk niet graag door het midden van een ruimte. Alleen lopen de oudere ratten die wat meer ervaring hebben er gewoon langs heen.

Wat mij de beste oplossing lijkt is beginnen met de voedselbron weg te nemen. Kippen voer of een andere vorm van graan. Sluit het goed af of berg het zo op dat ratten er niet bij kunnen. Maar let op ratten zijn goede klimmers.


Enne die van die parelhoen zal ik eens aan mijn vader voorleggen.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk