Hoofdmenu

kiek zonder staart

Gestart door jeroenverburg, september 09, 2016, 23:20:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Ik zag vandaag deze gehavende kiek (bruine neem ik aan).
Staart volledig verdwenen, en een flinke hap uit de vleugel. Kan dit gewoon door rui veroorzaakt zijn, of is er meer aan de hand?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123454336
Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus gezien op 2016-09-09 Zevenhoven - Groene Jonker
Foto's:




bij voorbaat dank Jeroen Verburg

Adri Clements

Meest voor de hand liggend is dat een vos of andere predator 'm probeerde te pakken en de staart eraf heeft getrokken. Bij Kinderdijk vliegt er ook een aantal jaar een adult mannetje rond zonder staart, de staart is in die jaren niet meer teruggekomen.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

jeroenverburg

Ja, leek me ook al onwaarschijnlijk dat een vogel zijn volledige staart verliest door rui alleen. Maar gelukkig leek hij zich wel te redden zonder staart, wat die vogel uit Kinderdijk ook wel bewijst. Al lijkt het me lastig kiekjes dieven als je wendbaarheid niet 100% is.

Oenanthe

Citaat van: Adri Clements op september 12, 2016, 19:19:57 PM
Meest voor de hand liggend is dat een vos of andere predator 'm probeerde te pakken en de staart eraf heeft getrokken. Bij Kinderdijk vliegt er ook een aantal jaar een adult mannetje rond zonder staart, de staart is in die jaren niet meer teruggekomen.
Als een staart na jaren nog steeds niet aangroeit is er echt iets aan de hand met de vogel zijn gezondheid want normaal gesproken groeien veren die eruit getrokken worden direct weer terug. Dat mogen we ook verwachten van de vogel op de foto.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips