Roodborsttapuit of gekraagde roodstaart..?

Gestart door Pascal Wolterman, september 09, 2016, 13:53:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pascal Wolterman

Op 28 augustus 2016 maakte ik met mijn gezin een fietstochtje in nat. park De Hoge Veluwe. Op een heistruik zagen we deze vogel, die ik niet direct kom thuisbrengen. Wél gefotografeerd - zij het niet erg scherp. Thuis de boeken er op nageslagen maar ik kom er nog niet uit. Het vermoeden was een roodborsttapuit, en zo staat-ie ook op de site: http://waarneming.nl/waarneming/view/123184585 (met bevesti)

Omdat ik de witte nekvlekken mis ben ik nog steeds niet overtuigd. Is het een Roodborsttapuit of gekraagde roodstaart..? Of toch nog een andere soort?

Groet,
Pascal.


Rijswijk †

Hallo Pascal,

Los van je opmerking over de nekvlekken, ik zie een duidelijk (zilver)grijze (en niet zwarte) kop. Ik zou dus zeggen: gekraagde roodstaart. Maar ik ben zeker geen "gevorderde", dus laten we het antwoord van een gevorderde afwachten.........

Groet, Minke.
Groet, Minke.

mgieskens

Hij is al goedgekeurd als roodborsttapuit.
En ik zie geen enkele reden om daaraan te twijfelen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Pascal Wolterman

#4
Dank voor de reacties!

Ik zie nu dat de herkenning gewoon in de naam zit... Gekraagde ROODSTAART... die hebben een rode staart! 

keesschreven

Citaat van: Pascal Wolterman op november 04, 2021, 12:03:05 PM
Dank voor de reacties!

Ik zie nu dat de herkenning gewoon in de naam zit... Gekraagde ROODSTAART... die hebben een rode staart!

Welkom terug op het forum Pascal! Na 5 jaar  B)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren