Spreeuw met witte staartveer

Gestart door jeroenverburg, september 07, 2016, 21:59:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenverburg

Ik zag vandaag een groepje spreeuwen waaraan mij twee dingen opvielen. Het eerste betreft een staartveer, vandaar dit subforum.

Een groepje kieviten zat in de plas, en op een gegeven moment probeerde er een groepje andere vogels tussen hen in te landen, wat overigens niet lukte. Een daarvan viel op vanwege iets wits in de staart, waardoor ik me afvroeg welke vogels het waren. Uiteindelijk viel het kwartje: spreeuwen, met één afwijkende.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123386276
Spreeuw - Sturnus vulgaris gezien op 2016-09-07 Alphen aan den Rijn - Zaans Rietveld
Foto's:


Hoe komt een spreeuw aan zo'n afwijkende veer? Ik neem aan dat het jonge spreeuwen waren, en daar komt ook mijn tweede vraag uit voort:

Waarom zou een groepje spreeuwen proberen te landen in een plas? Kan het zijn dat het jonge spreeuwen waren die gewend waren om in het weiland regelmatig tussen kieviten te zitten? Ze zien een groep kieviten, en denken daar weer bij aan te sluiten, totdat opeens blijkt dat deze in het water staan! De meeste stegen weer op vlak boven het water, enkele belandden in het riet aan de oever.
Wellicht een vraag waarop niemand een antwoord kan geven, maar ik ben benieuwd of dit een plausibele verklaring is voor dit opvallende gedrag.

tekenaar

zo'n witte staartveer kan komen door een erfelijke afwijking, een mutatie. Het kan ook het gevolg zijn van een beschadiging waarbij het deel van de staart waar de veer uit groeit flink beschadigd is geweest, een lidteken dus. De derde reden (voedingsgebrek) geeft doorgaands een witte band in een veer en geen helemaal witte veer, die reden lijkt me dus niet waarschijnlijk hier.

Ik heb wel eens een postduif gezien die midden "op" een kanaal probeerde te landen, en dacht toen ook aan onervarenheid, een andere verklaring heb ik ook niet voor dit gedrag.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Morten

Als het water nog iets lager had gestaan, hadden ze er wel kunnen landen. Ik heb ze zo wel eens tussen de kieviten zien landen om te gaan badderen. Ziet er inderdaad apart uit als de bodem niet zichtbaar is.
Groet, Morten


Rijswijk †

Hallo,

Was het helemaal vergeten, maar Pauls verhaal over die postduif activeerde mijn herinnering weer............

Een paar jaar geleden zat ik bij de (aangelegde) vijver bij ons stadhuis. Er zwemmen meerkoeten, waterhoentjes en wat eenden. Op diverse plaatsen in het water groeien waterlelies. Zag ineens een houtduif tot tweemaal toe proberen op het water te landen (dus niet op de waterlelies). Was wel duidelijk dat hij begreep dat het niet lukte en trok dus meteen weer op.
Het water is daar zeker een halve meter diep (zie er langs de kant wel reigers foerageren). Toen ook gedacht, he?????????? Ken duiven te weinig om te kunnen zien of het een jong was, maar vroeg me af: jong dat nog niet het verschil kent tussen land en water???? En het proefondervindelijk leert?
Daarna nooit meer zoiets gezien.

Groet, Minke.
Groet, Minke.

Oenanthe

Of het voor wilde vogels ook geldt durf ik niet te beweren maar toen ik nog op de boerderij werkte hadden we de gewoonte om kalveren die voor het eerst naar het weiland gebracht werden even vanaf de brug bij de boerderij de watering in te duwen. Daar konden ze het water zo weer uitstappen en dan wisten ze tenminste dat ze niet het water in moesten lopen. Deden we dat niet dan hoorden we vaak al plons als we net het hek achter de kalveren hadden gesloten. Ze liepen dan uit nieuwsgierigheid achter ons aan, achter elkaar de sloot in. Bij gebrek aan ervaring, dat was zeker.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips