Wauw, wat is dit nu weer? (Kempense HL Leusden)

Gestart door Johannes Klapwijk, augustus 18, 2016, 09:35:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk


grunsven

Ja de laatste dagen zowel een mannetje als een vrouwtje gezien. In 2014 is hier ook al een Kempense gezien.
Het lijkt dus waarschijnlijk dat er een (kleine) populatie is.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

thijs_vdkamp

vandaag zijn op een iets andere plek 1 vrouw, 4 man gezien. Het lijkt dus steeds waarschijnlijker
Thijs
Mattheüs 6:26a

grunsven

Moet haast wel. De naam inundatiepad klinkt natuurlijk ook wel goed.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

debru050

Toevallig vond ik dit bericht, dat blijkbaar ging over de gevonden Kempense Heidelibel in de Schammer bij Amersfoort. Ik was degene die de eerste foto ervan maakte en op Waarneming zette met het idee dat het een Bloedrode Heidelibel zou zijn. En tot mijn grote verrassing te horen kreeg dat het een veel interessanter soort was. Toen ik daarna zag dat twee jaar eerder vogelaar (!) Bert Geelmuijden op dezelfde locatie ook al eens een Kempense Heidelibel had gezien, begon ik te vermoeden dat mijn vondst waarschijnlijk geen toevallige zwerver was, maar dat er misschien nu wel eens meer zouden kunnen zijn. Ik had me dan ook al voorgenomen om wat meer aandacht aan dit gebied (ik woon er 15 minuten fietsen vandaan) en aan libellen te schenken (in plaats van uilen, ijsvogels, slechtvalken, spinnen en hagedisjes). Maar het doet me genoegen te zien dat inmiddels een aantal deskundigen er al meer hebben gevonden, zodat het inderdaad waarschijnlijk is dat er een kleine populatie ter plekke is. Qua gebied is het ideaal : de getoonde weilanden op de GoogleEarth foto op Waarneming  zijn rond 2010 verbouwd tot natuurgebied : plasjes, rietlanden en natte schrale graslanden. De libellen hebben het gebied dus snel gevonden. Of ze er blijven moeten we nog zien; ik zal er in elk geval naar uit kijken. Mvrgr, Henny de Bruin   

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

JohanvantBosch

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 23, 2016, 08:51:35 AM
En weer een andere plek: http://waarneming.nl/soort/view/635?from=2016-08-22&to=2016-08-22

Leuk dat dit hetzelfde gebied is waar dit jaar ook de eerste Sierlijke witsnuiten in Friesland opdoken.

grunsven

Het is niet zo gek ver van de Weerribben en blijkbaar voor beide soorten een geschikt gebied.
Toch geinig dat je voor allebei ziet dat ze eerst een populatie opbouwen en dan ook ander plekken koloniseren. Dat is natuurlijk heel logisch maar wel een heel herkenbaar patroon.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

Ivm herkenbaarheid en (terug)vindbaarheid heb ik de topictitel aangepast.

Platbuik

Alle waarnemingen op deze locatie(s) zijn onder embargo gezet (m.u.v. die uit 2014). Iemand een idee wie en waarom?
Het staat hier, en op de site van NVL http://www.brachytron.nl/, dus echt geheim wordt het daar niet van :huh:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

petermeer

Citaat van: Platbuik op augustus 30, 2016, 21:47:23 PMAlle waarnemingen op deze locatie(s) zijn onder embargo gezet (m.u.v. die uit 2014). Iemand een idee wie en waarom?

Gedaan op verzoek van de terreineigenaar.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

hiskodevries

En de terreinbeheerder zag ook dat het geen zin meer had, dus al weer opgeheven
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

is er al zicht op wat een voortplantingslocatie zou kunnen zijn in/nabij het gebied in Leusden? Ik zie dat er gisteren 7 exemplaren zijn gezien.

debru050

Nu het embargo voor de Schammer blijkbaar weer is opgeheven (Het UtrechtsLandschap heeft het inmiddels zelfs op hun eigen website gemeld : https://www.utrechtslandschap.nl/k/n124/news/view/36236/1176/zeldzame-libel-in-de-schammer.html#.V8hJ8TVwJck), mogen dan ook de waarnemingen van vóór 20-8 weer zichtbaar worden ?  Mijn waarneming (de eerste) was van 13-8, maar er waren er nog een aantal tussen 13-8 en 20-8. Alvast bedankt. Mvrgr, Henny de Bruin

Tim Raats

Hoi Johan,

De hoofdzakelijke reden dat ik daar ben gaan kijken is om juist meer van de biotoop te leren. Nu ik hem gezien heb zit ie eigenlijk tussen De Plateaux hier in het zuiden en de Weerribben in (en niet alleen geografisch  B)) Vreemd genoeg kan ik me niet voorstellen dat het water net ten noorden van waar ik de meeste exemplaren bij elkaar heb gezien de voortplantingsbiotoop is dan zou het er hier in het zuiden niet zo slecht mee moeten gaan. Of de kwaliteit van het water speelt een veel grotere rol dan we denken/weten.

Ik meen op de wandelgangen gehoord te hebben dat er een onderzoek opgestart gaat worden waar het een en ander onderzocht gaat worden echter heb ik de opzet van het onderzoek (nog) niet gezien. Overigens jammer dat dat pas gebeurd nadat al jaren duidelijk is dat het hier in het zuiden zo slecht gaat, al hoewel we dit jaar niet mogen klagen. Maar goed beter laat dan nooit.

Persoonlijk denk ik dat de voortplantingswateren nog net iets noordelijker liggen, maar daar ben ik doel bewust niet gaan kijken aangezien ik dan echt vegetatie moest gaan vertrappen. Het water aldaar leek van een afstand wel meer op die van delen in de Weerribben en stukken aan de Belgische kant waar we enkele jaren terug nog grotere aantallen aantroffen.

Mogelijk dat lokale mensen iets af kunnen spreken met de beheerder om er een vinger achter te krijgen ze zullen nog wel even vliegen.

We moeten hier in het zuiden harder zoeken om de soort te zien dan in het noorden  ;)

Groeten,

Tim