Determinatie larve?

Gestart door vogelpietje, september 06, 2016, 16:58:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

vogelpietje


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/123341127
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2016-09-06 Delft - Tanthof
Foto's:




bij voorbaat dank Piet Gravestein

jan cuppen

Geen larf, maar een pop. Poppen zijn nauwelijks te determineren.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

vogelpietje

Oh. Ik zag zoiets voor het eerst dus vandaar. Bedankt voor je reactie.
Gr. Piet Gravestein

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

vogelpietje

Bedankt voor je reactie, Ton.
Gr. Piet Gravestein

Douwe van der Ploeg

Waarom zet je de waarneming vervolgens op Dytiscus?
Douwe van der Ploeg

vogelpietje

Ik heb contact gehad met een Kever - kenner die de pop mee heeft genomen om hem te laten uitgroeien tot kever. Die kwam vervolgens tot Dytiscus. Vandaar mijn aanpassing.
Gr. Piet Gravestein

Frank van de Putte

Maar als de kever inmiddels is uitgekomen, dan moet een "kever-kenner" toch vrij eenvoudig de precieze soort kunnen bepalen?
Groetjes,

Frank van de Putte

vogelpietje

Als hij al uitgekomen zou zijn wel maar dat is hij nog niet.

vogelpietje

Inmiddels een nieuwe foto bij de waarneming geplaatst van de ontwikkelingen.

Douwe van der Ploeg

Mogen we ook weten wie de kenner is? :P Van dat tenerale beest durf ik niks te zeggen, wel interessante foto!
Douwe van der Ploeg

Ton van Haaren

Interessant. Maar om hier Dytiscus van te maken  :huh:
Voorlopig hou ik nog een slag om de arm maar ik meen hier nog wel steeds een Hydrophilus in te herkennen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

vogelpietje

@Vogelpietje @Bos8ter @Vrijevogel56 @waarneming Het is de pop van een waterroofkever (Dytiscidae); ik vermoed van 't genus /Dytiscus/ (1/2)@Vogelpietje Door grootte, locatie (bij water) en vorm vermoedde ik Dytiscidae => https://t.co/FMvKjLI1Wl @Bos8ter @Vrijevogel56 @waarneming

vogelpietje

Laatste bericht is de letterlijke reactie/uitleg die ik kreeg van de kever - kenner. Haar naam is Aglaia Bouma.

Leon Olsthoorn

Wat me in ieder geval opvalt is dat je van een reactie met het woord "vermoed" een zekere Dytiscus maakt. Als degene die je helpt al een slag om de arm houdt, zou ik dat zeker zelf ook doen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

vogelpietje

Daar heb je een punt. Ik maak er onzeker van.

Ton van Haaren

Zelfs de familie is nogal onzeker....maar we wachten de verdere ontwikkeling af
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

bouma

Ik was diegene die de pop mee naar huis nam, maar heb mezelf nooit kenner genoemd hoor  ;D

De kever is nog niet uitgekleurd, maar de poten lijken inderdaad op Hydrophilus, zoals Ton van Haaren zei. Andere familie dus: Hydrophilidae.

Frank van de Putte

Citaat van: bouma op september 10, 2016, 11:03:41 AM
Ik was diegene die de pop mee naar huis nam, maar heb mezelf nooit kenner genoemd hoor  ;D

De kever is nog niet uitgekleurd, maar de poten lijken inderdaad op Hydrophilus, zoals Ton van Haaren zei. Andere familie dus: Hydrophilidae.

Welkom op het forum! En ik ben nog wel benieuwd welke soort dit is geworden, Hydrophilus piceus waarschijnlijk?

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

bouma

Ja, Hydrophilus piceus inderdaad. :)

jan cuppen

Voor een zekere Hydrophilus piceus moet er nog een foto bij van de onderzijde van het abdomen (achterlijf).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen