Noord Spanje - Bombus sp. --> Bombus ruderarius (man)

Gestart door bartvanhoof, september 11, 2016, 14:43:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/123504040
Bumblebee - Bombus spec. observed at 2016-09-10 Spain - Mazcuerras
Photos:

thanks in advance Bart van Hoof

Tja, deze heeft me een beetje op het verkeerde been ... en kom er dus niet uit:
- B. pratorum ... kan, maar is wat laat en deze was aan de groete kant voor wat ik gewend bed.
- B. lapidarius ... zou kunnen, hier nog nooit gezien, dacht begrepen te hebben dat die hier alleen op hoogte voorkomt (waarneming is rond de 110m).
- B. ruderarius ... nog nooit gezien hier, ook aan de late kant misschien ... en het kan qua kleur voor man, maar is dit niet een vrouwtje?
- B. rupestris ... tja, als B. lapidarius hier niet voorkomt dan hoe komt deze soort hier, en waar gaat die dan bij in?

Hulp zou fijn zijn. Helaas niet meer fotos ... vloog hierna rap weg en kon het niet volgen.

dank,
bart.

Martijn Dijkhuizen

Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

bartvanhoof

Ha Martijn,

Geweldig! dus toch ... nieuwe soort voor me en ben erg blij om deze hier te zien (stond in het weiland al een huppeldansje te doen na het maken van de foto's ... had een flauw vermoeden maar bleef toch cautious tot eventuele bevestiging van een kenner). Locatie is niet ver van mijn huis ... volgend jaar op zoek naar vrouwtjes! :)  Haha, zie er nu al naar uit.

gr,
b.

bartvanhoof

Martijn,

Ik wil je kennis niet in twijfel trekken, dat weet je ... ik kreeg dit commentaar van L. Castro (pers. com.)  ... "I can't be sure about this one, without close examination, but I have a suspicion this is actually the "black" form of B. sylvarum (ab. nigrescens), because of the shortish hair and the hint of tergal yellowish apical bands."

Ik kan er niet veel over vinden behalve ... http://www.bwars.com/bee/apidae/bombus-sylvarum en http://www.atlashymenoptera.net/pagetaxon.asp?tx_id=1325 (Turkey) ... en op Observado staat 1 observatie (Remco Hiemstra) zonder foto.

Uiteraard ook een leuke vondst, een wat aparte vorm dus. Misschien heb je commentaar/ideƫen over dit commentaar? :)

Dank voor de moeite,
bart.

Martijn Dijkhuizen

Dat is inderdaad ook een optie, helemaal niet aan gedacht.
Zelf heb ik op vakantie zowel sylvarum als ruderarius mannetjes bij elkaar gezien (geen donkere vorm sylvarum) en de ruderarius mannetjes zijn een stuk groter. Misschien helpt dat bij de determinatie.

Van de donkere vorm van sylvarum weet ik erg weinig, nooit geweten dat ook mannetjes ook eventueel donker kunnen zijn, en dat er ook tussenvormen tussen licht en donker kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten van Martijn Dijkhuizen

bartvanhoof

Dank Martijn,

Tja, ik moet zeggen dat het groot over kwam op mij ... als ik het vergelijk met deze B. t. lusitanicus van dezelfde dag op dezelfde plek op nagenoeg dezelfde bloem ... http://observation.org/waarneming/view/123526978 ... en dan met deze B. pascuorum (http://observation.org/waarneming/view/123527173), dan neig ik richting formaat B.t.l. dan de kleinere B.p.
Zag toevallig ook B. sylvarum die dag ook op die bloemen, maar niet op de foto gezet ... doh!

Tevens heb ik onlangs veel B. sylvarum gezien, nabij m'n huis, en fotos van gemaakt (maar nog niet op Observado gezet, geen tijd, zijn er veel om door te zoeken voor de beste). Daar zaten mannetjes tussen en enkelen waren echt mini-formaat, voor mijn gevoel kleiner dan een honingbij, dacht zelfs eerst dat het een andere soort bij was zo klein waren ze!
Als ik die ervaring naast deze leg, dan is het formaat verschil toch duidelijk.

Anyway, laat het hierbij, met aantekeningen bij de observatie ... komend jaar zal ik er wat vaker op uit gaan met een netje en wat tubes zodat ik de bijtjes wat langer kan bestuderen/fotograferen. (en ze weer los laten uiteraard ... ben nog collectionist, nog bioloog).

Nogmaals, dank!
bart.

bartvanhoof

Hallo Martijn,

Om even het verhaal compleet te maken ... dhr. L Castro was zo aardig om mij vandaag een lijst te sturen van Bombus uit de provincie Cantabria (waar ik dus woon) ... is een wirwar van subspecies ... waarvan ik niet weet welke aanvaard is en hoe er die dan uit moeten zien ... maar da's voor een andere dag. :)
Ook een lijstje met welke soorten op elkaar lijken om mij een beetje te helpen met IDen.
Tevens toonde hij interesse in m'n waarnemingen en ik denk dat hij die met foto naloopt. We zullen eens zien wat een rommeltje ik er van heb gemaakt. :)

Anyway, bijgevoegd de lijst van hem, en een Excel van mij die ik gebruik om er een beetje orde in te houden (lukt niet zo goed) (te groot formaat, gaat dus niet). Mocht je ooit in de buurt zijn om te hommelen (de Picos schijnen leuk te zijn daarvoor) dan heb je al een paraat lijstje. :)

gr,
bart.

ps - ga zaterdag de bergen in, even kijken wat ik op hoogte tegenkom (zo rond de 1800-2000m). Hopelijk werkt het weer mee en zie je de waarneming wel langs komen waar ik moeite mee heb.