roofwants heidegebied, Coranus woodroffei? => C. subapterus

Gestart door Frank van de Putte, augustus 20, 2016, 20:51:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Deze roofwants vond ik vanmiddag in een heidegebied, ik denk Coranus woodroffei, maar ik ben deze soort nog niet eerder tegengekomen, hopelijk kan iemand deze bevestigen  :blink:

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/122695002
onzeker Valse kortvleugelige roofwants - Coranus woodroffei gezien op 2016-08-20 Bergen op Zoom - Boslust e.o.
Foto's:






Toelichting:
forse wants,~12mm

bij voorbaat dank, Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Ter info; dit bleek toch Coranus subapterus te zijn, met dank aan Berend Aukema.

Van beide soorten zijn maar weinig waarnemingen, terwijl ze toch niet bepaald klein zijn, dit was in elk geval mijn eerste :blink:

groetjes,


Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Frank van de Putte

Toch heb ik zelf nog wel een paar vraagtekens..  :rolleye: ik kwam zelf op Coranus woodroffei o.a vanwege de verhouding van de antennesegmenten 2 en 3, bij de soortinfo staat hierover;

"Het 3e antennesegment  van de C. subapterus is nauwelijks langer dan het 2e, terwijl het 3e antennesegment  van de C. woodroffei beduidend langer is dan het 2e".

Op mijn laatste foto staan de antennen mooi gestrekt, en dus is de verhouding goed af te meten, en dan lijkt segment 3 toch zeker 30% langer dan segment 2. dat lijkt me beduidend langer, of klopt die informatie niet..:rolleyes:

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

rietvanoosten

Als "beduidend" de aanduiding van de maat van de lengte van segment 4 zou zijn, zou je het lengteverschil tussen 2 en 3 "nauwelijks" kunnen noemen, lastig hoor!  :rolleye:
met vriendelijke groet, Riet

thijsdegraaf

#5
Ik ben verantwoordelijk voor de tekst Frank. Ik was vergeten om de bron er bij te zetten. Die heb ik nu toegevoegd bij de informatie. http://waarneming.nl/soort/info/20558 (onder 'Bronnen')
Hij komt van de uitleg van Berend in dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=13398.msg107512#msg107512
Zelf ben ik geen expert natuurlijk en heb voor de informatie bij de wantsen alle betrouwbare teksten afgezocht. Misschien kan Berend nog wat meer uitleg geven. Mooi beest trouwens. Staat er goed op. En dan toch nog lastig.  :-\

Wat betreft de vindplaats was de kans op C. woodroffei minder groot: Niet in de duinen van de kustprovincies, behalve één langvleugelig vrouwtje (hoogstwaarschijnlijjk een dwaalgast).

Frank van de Putte

Hoi Thijs, ten eerste bedankt voor het toevoegen voor al die soort-info bij de wantsen, dat is echt heel mooi werk! :duim: :duim:
Ik maak er nu regelmatig gebruik van, het is voor mij zeker nuttig, zoals bijvoorbeeld de verschillen met gelijkende soorten, de afmetingen, biotoop etcetera.

Zonder die info had ik bij dit beestje sowieso geen idee gehad, op British Bugs staat slechts een summiere beschrijving.

Wellicht kan Berend nog toelichting geven op dit beestje, dat zou mooi zijn.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

Bedankt Frank. Een kritische blik op de teksten kan nooit kwaad. Er kan atijd een foutje ingeslopen zijn. Als iemand iets opvalt hoor ik het graag. Laten we afwachten of Berend nog langs komt, anders kan ik hem een mailtje sturen.

arpwifi

Kijk vooral ook naar de PDF van Strauss & Günther die in de soortinfo gelinkt is - het is echt een koppijndossier die Coranusjes
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Frank van de Putte

Nog bedankt Arp, ik heb dat document nog proberen door te lezen, maar helaas in mijn Duits niet erg best... :-[ De meeste info uit dat document staat volgens mij ook bij de soortinfo, de volgende keer zal ik proberen ik de onderkant op de foto te zetten, dat kan blijkbaar nog helpen.

Deze soorten worden ondanks hun formaat niet vaak gevonden geloof ik, ik mag denk ik al blij zijn als ik er nog 1 vind :blink:

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte