De stelling dat je onder de 200 euro moet blijven of voor een topkijker gaan, is zeker wel achterhaald. Rond de 400-500 euro koop je echt fantastische kijkers. Ben voor mijn laatste aanschaf ook rond de 300 begonnen, de genoemde Eden gehad, een Pentax kijker gehad, maar uiteindelijk ook voor de Nikon Monarch 7 gekozen. Het ED glas maakt echt verschil, daar zou ik absoluut voor kiezen. Zowel de Eden als de Pentax hadden toch wat last van kleurrandjes en nog wat andere zaken, de Nikon absoluut niet en voor een prijs van iets boven de 400 steekt 'ie echt met kop en schouders boven de directe concurrenten uit, zowel optisch als ook qua specificaties. De Bushnell Legend en de Zeiss Terra zitten in hetzelfde segment, ook met ED glas, maar de Nikon ligt beter in de hand, is optisch nog beter en heeft een aanzienlijk breder blikveld voor de 10x kijker. Ook vergeleken destijds met de echte zgn. topkijkers, maar het prijsverschil zag ik in de kwaliteit niet dusdanig terug dat ik dat gerechtvaardigd vond. Overigens wordt ED glas ook steeds betaalbaarder, voor net boven de 200 euro heb je ook een Helios of B&S kijker met ED glas. Hoe die optisch echt zijn weet ik niet en hoe de bouwkwaliteit is, weet ik ook niet, maar qua prijs/specs wel interessant.