Hoofdmenu

Lichtval.

Gestart door Zonnekoning, oktober 05, 2007, 23:38:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Bij een onderdeel van een excursie in het kader van "De nacht van de Nacht" heb ik een kleine lichtval nodig.
Er zijn natuurlijk vele soorten en maten en ik heb er zelf geen ervaring mee.
In het Engelse Werk wordt een soort van speurtocht gehouden en dit is één van de onderwerpen.

Mijn idee is een kleine lichtval te maken die op een één of andere manier afgeschermd is van de wandelroute, zodat die niet al te veel opvalt c.q. stoort. Het doel ervan is om aan het eind van het verhaal en een zoekopdracht te laten zien wat de nadelige gevolgen kunnen zijn van lichtvervuiling.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Ik kan alleen 's avonds reageren, omdat ik een week op Terschelling ben en gebruik maak van de hotspot van hotel Paal 8 (geen gast). Ook leuk leuk, maar wel duur... € 24,95 voor een weekkaart. <_<

Bij voorbaat dank.  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Robert Heemskerk

#1
Ik snap niet helemaal wat je wilt gaan doen maar een kleine lichtval zou je kunnen bestellen bij:
http://www.vermandel.com

Verder zou je als alternatief kunnen denken aan een accu met een lamp en laken? In mijn vakantie heb ik zo ook nachtvlinders gelokt. Een laken over een hekje (over prikkeldraad) en gedeeltelijk onder de lamp over de grond(anders gaan de nachtvlinders onder de lamp in het gras zitten waar je ze niet ziet).
Laken met punaises aan het hekje prikken zodat ie niet wegwaaid.
Ik gebruikte zelf UV-lampje van 35watt.
Deze opstelling - die je zo groot kunt maken als je zelf wilt - is alleen niet bestand tegen de regen.

groetjes Robert

Zonnekoning

#2
CiteerVerder zou je als alternatief kunnen denken aan een accu met een lamp en laken? In mijn vakantie heb ik zo ook nachtvlinders gelokt. Een laken over een hekje (over prikkeldraad) en gedeeltelijk onder de lamp over de grond(anders gaan de nachtvlinders onder de lamp in het gras zitten waar je ze niet ziet).
Laken met punaises aan het hekje prikken zodat ie niet wegwaaid.
Ik gebruikte zelf UV-lampje van 35watt.
Deze opstelling - die je zo groot kunt maken als je zelf wilt - is alleen niet bestand tegen de regen.
De bezoekers worden in 6 groepen verdeeld en moeten een speurtocht doen in een deel van het Engelse Werk (zie bijlage). Op de route zijn 6 thema's en dit is er één van.
Hoe mijn onderdeel ga doen weet ik nog niet precies, maar een lichtval is er een onderdeel van.
Om hiervoor ruim € 200 te investeren is een beetje veel van het goede.

Heb je een foto van de opstelling (liefs zonder laken) , zodat ik een indruk krijg van hoe het er uitziet?
De meeste onderdelen zijn denk ik binnen IVN-Zwolle wel te vinden, behalve de UV-lamp. Ik neem aan dat het laken oplicht. Bepaalde kleding doet dat ook als er blacklight-lampen hangen.
Ik heb al wel een idee om dat op te lossen.

Edit:

De bijlage werkt niet omdat het een tiff-bestand is.
Het gaat niet om de uiterwaarden, maar het park ernaast.
http://waarneming.nl/gebied_informatie.php?id=6779
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Robert Heemskerk

#3
CiteerHeb je een foto van de opstelling (liefs zonder laken) , zodat ik een indruk krijg van hoe het er uitziet?
De meeste onderdelen zijn denk ik binnen IVN-Zwolle wel te vinden, behalve de UV-lamp. Ik neem aan dat het laken oplicht. Bepaalde kleding doet dat ook als er blacklight-lampen hangen.
Ik heb al wel een idee om dat op te lossen.

Ik zou toch een laken aanraden als je geen vlinderval gebruikt.
Het laken werkt als reflectie en deze kun je het beste verticaal gebruiken.
Je kunt het ook goed tussen twee bomen in spannen. (of tussen paaltjes in het weiland, is wel wat lager.., hoe hoger hoe beter natuurlijk!)

Het moet als een soort 'light-box' werken.
Een felle lamp op het laken werkt als een magneet!
Vaak wordt de lamp net onder de bovenrand van het laken gehangen (zie foto)


van de Vlinderstichting:
''Een felle lamp bij een opgespannen laken werkt bijna als een nachtvlindermagneet. Zo'n groot licht oppervlak zal door weinig vlinders over het hoofd worden gezien. Een felle gloeilamp of spaarlamp werkt al, maar voor echt goede resultaten zijn er speciale lampen verkrijgbaar, zoals HPL-lampen, ML-lampen of kwikdamplampen.
Vanaf de schemering zullen nachtvlinders op het licht af komen, hoewel de meeste soorten pas na middernacht zullen verschijnen. De meeste vlinders zullen op het laken gaan zitten waar ze goed te bekijken zijn.''

Verder nog;
Als je een accu gaat gebruiken (ik gebruik 36AH), heb je ook een omvormer nodig. Dit is een Schakelapparaat dat de spanning van 220 V naar 12 V brengt.
Hoe grotere accu, hoe langer de lamp kan branden. Een grotere lichtbron trekt wel meer stroom dan een kleinere lichtbron waardoor de accu eerder op zal zijn.  

Zonnekoning

Beste Robbert,

Bedankt voor de informatie en ik denk dat ik er nu wel uitkom.
De excursie is van 19.30 tot 22.00 uur, dus de lamp hoeft niet zo lang te branden.
Alles wat op de lichtval komt is welkom en gaat niet alleen om nachtvlinders. Het doel is om te laten zien wat licht voor invloed heeft op dieren.
Nu maar hopen dat het weer een beetje meezit.

Ik neem aan dat de omvormer de spanning van 12 volt naar 220 brengt.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Robert Heemskerk

#5
CiteerIk neem aan dat de omvormer de spanning van 12 volt naar 220 brengt.
Ja, je hebt gelijk.
Het is precies andersom.., ik ben niet zo technisch..

Ik hoop dat het een beetje bewolkt is en overdag niet te koud.
Dan heb je grote kans op aktieve nachtvlinders, insekten en andere beestjes..
Als het onbewolkt is, dan kan het snel afkoelen en heb je minder resultaat.

Veel succes  :duim: