Bastaardkikker?

Gestart door Gertjan Klein, augustus 29, 2016, 16:01:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

In een vijvertje in het bos deze groene kikker. Hij lijkt me wat fors voor een poelkikker. Valt er met deze foto iets van te zeggen?

Alvast bedankt,
Gertjan.

Menno

Lijkt mij qua indruk een bastaardkikker, poelkikker is het zeker niet.
Heb je misschien een plaatje waar de achterpoten wat beter opstaan.

Waar ligt het vijvertje in het bos? De locatie kan al een aanwijzing zijn voor de soort.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Gertjan Klein

Citaat van: Menno op augustus 29, 2016, 16:17:56 PM
Heb je misschien een plaatje waar de achterpoten wat beter opstaan.

Nee, jammer genoeg niet, hij is nogal schuw, en wordt bovendien steeds gestoord door diverse vogels, en vandaag ook eekhoorns.  :blink: Ik blijf het proberen; ik neem aan dat de metatarsusknobbel de beste kans op (zekere) determinatie geeft?

Citaat van: Menno op augustus 29, 2016, 16:17:56 PM
Waar ligt het vijvertje in het bos? De locatie kan al een aanwijzing zijn voor de soort.

In het plaatsje Wateren (Boterpol om precies te zijn) in Drenthe. In de directe omgeving zijn geen Meerkikkers gemeld, wat Bastaardkikker ook waarschijnlijker maakt, neem ik aan.

Bedankt,
Gertjan.

Menno

Klopt, de matatarsusknobbel is het meest betrouwbare kenmerk.

Meerkikker is daar wel degelijk mogelijk, twee jaar terug heb ik daar in de buurt ineens een aantal meerkikkers gevangen die daar in voorgaande jaren niet zaten. Maar na nog een keer kijken denk ik dat je er wel een zekere bastaardkikker van kan maken.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Gertjan Klein

Citaat van: Menno op augustus 29, 2016, 16:39:34 PM
Maar na nog een keer kijken denk ik dat je er wel een zekere bastaardkikker van kan maken.

Dank je wel! In heb hem toch maar even ingevoerd. Op basis waarvan ben je nu zeker? Is het zinvol om nog een uitvergroting van de metatarsusknobbel (net-aan zichtbaar) bij de waarneming te plaatsen?

Bedankt,
Gertjan.

Menno

Bij een meerkikker verwacht ik een donkerder uiterlijk, een meer wratigger huid en een iets stompere neus.
Allemaal geen keiharde kenmerken maar de combi samen met de totaalindruk maken het voor mij een zekere.
Maar als je de metatarsusknobbel nog op een plaatje kan krijgen is dat altijd fijn voor de zekerheid
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Gertjan Klein

Citaat van: Menno op augustus 29, 2016, 17:14:40 PM
Maar als je de metatarsusknobbel nog op een plaatje kan krijgen is dat altijd fijn voor de zekerheid

Ik dacht hem op mijn foto te zien, maar dat witte bobbeltje is wat anders? Ik heb nog even geprobeerd, maar kon geen foto met toegevoegde waarde meer maken. Morgen probeer ik het opnieuw.

Gertjan.

Gertjan Klein

Hrmpf. Ik heb meerdere malen geprobeerd de metatarsusknobbel op de foto te krijgen, maar dat lukte niet. Uiteindelijk heb ik de kikker gevangen, en een foto uit de hand gemaakt. Die wilde ik uploaden, en toen zag ik dat dat niet is toegestaan... :( Begrijpelijk, maar jammer. Hoe dan ook, als ik het goed zie lijkt de knobbel het meeste op die van de Bastaardkikker (volgens de herkenningskaart groene kikkers).

Rob Koelman

Citaat van: Gertjan Klein op augustus 30, 2016, 15:44:19 PMUiteindelijk heb ik de kikker gevangen, en een foto uit de hand gemaakt. Die wilde ik uploaden, en toen zag ik dat dat niet is toegestaan...

Gewoon een uitsnede maken waarop de metatarsusknobbel goed te zien is, maar waarop niet te zien is dat je de kikker hanteert...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Gertjan Klein

Citaat van: Rob Koelman op augustus 30, 2016, 16:09:08 PM
Gewoon een uitsnede maken waarop de metatarsusknobbel goed te zien is, maar waarop niet te zien is dat je de kikker hanteert...  B)

Lastige daarbij is dat ik niet helemaal zeker weet of ik wel naar de goede knobbel zit te kijken... Is dit (de witte knobbel ongeveer midden-onder in de foto) hem?

grabbelton

op deze herkenningskaart zie je hoe de metatarsusknobbel te fotograferen, zorg dat je hem juist fotografeerd want alleen dan kan je goed zien of ie asymmetrisch is. Lukt dat je niet is er ook niks mis mee om hem als groene kikker spec. in te voeren...het is nou eenmaal een lastige groep die groene kikkers.

http://www.ravon.nl/Portals/0/Soorten/Herkenningskaart%20groene%20kikker%2028mei2014%20lowres.pdf

grtz,

Ingo
Ingo Janssen

Gertjan Klein

Ik heb er dan maar groene kikker spec van gemaakt, want ik wil hem niet nog een keer vangen - al leek dat weinig stress op te leveren. Ik heb hem heel voorzichtig uit de modder op de bodem van de vijver gevist, en de kikker verzette zich niet. Ook in mijn hand, tijdens het fotograferen, bleef hij rustig zitten. Toen ik hem, weer heel rustig, in het water liet zakken, zwom hij pas na enige tijd met één krachtige slag weg. Een tijdje later zat hij weer op de kant.

Maar is die witte knobbel midden onder in de foto nou de metatarsusknobbel? (Ik begrijp dat hij vanuit de verkeerde hoek is gefotografeerd, maar ik wil graag waten of dat hem inderdaad is.)

Menno

Het is die grote lange knobbel rechtsboven die witte knobbel die je bedoelt.
Het hanteren is verboden om de verspreiding van ziektes tegen te gaan.

De metatarsusknobbel kan je het beste zo op de foto zetten:




Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Gertjan Klein

Citaat van: Menno op augustus 30, 2016, 18:35:46 PM
Het is die grote lange knobbel rechtsboven die witte knobbel die je bedoelt.
Het hanteren is verboden om de verspreiding van ziektes tegen te gaan.

De metatarsusknobbel kan je het beste zo op de foto zetten: [...]

Bedankt, Menno, ik vind het zelfs met die twee foto's lastig om die vormen te rijmen met de plaatjes op de herkenningskaart. Maar het is lood om oud ijzer, ik zal geen kikkers meer vangen -- ik zou niet aan verspreiding van ziektes willen bijdragen!