Hoofdmenu

welke kever is dit?

Gestart door ans, oktober 05, 2007, 19:48:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

ans

Per vergissing werd deze vraag bij de spinnen gesteld; het betreft een kever !
Er werd gesuggereerd dat het om een boktor zou gaan, daaraan twijfel ik.
Wie weet welke kever het is?
m.d. Ans.

Date Lutterop

Hoewel ik deze soort niet ken, toch alle kenmerken van een boktor hoor!

Groet,

Date


jan cuppen

Kun je misschien vertellen waar en wanneer deze foto gemaakt is?

Het is zeker een boktor!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Date Lutterop

Mogelijk Mesosa nebulosa? Geen idee of er soorten zijn die er veel op lijken, maar koleopterologie.de geeft deze naam aan een beest dat erg gelijkend is.

Groet,

Date


ans

#4
Deze kever kroop gisteren op de muur van mijn werkkamer.
Ik heb 'm gefotografeerd op mijn buroblad en daarna in de tuin gezet!
Ik schrik er wel van dat het een boktor is.
Ik heb bij Google de mesosa nebulosa opgezocht en moet zeggen dat de vergelijking treffend is.

In februari jl. nam ik een stuk boomstam mee naar huis met vraatbeelden van de iepenspintkever. Deze heb ik met wasbenzine "schoon"  gemaakt en  op mijn buro geplaatst . Zie bijlage.
( Over de vraatbeelden heb ik reeds eerder vragen gesteld).
Zou deze stam in verband kunnen staan  met de boktor?
Ans.

Date Lutterop

#5
Waarom schrikken? Beestje doet niets hoor! En je huis zullen ze ook niet opeten. Als het deze soort is, dan leven de larven in takken van eiken. Dus gewoon genieten van zo'n prachtbeest.
Die stam heeft overigens niets met deze kever te maken.

Groet,

Date


ans

Bedankt Date,
ik kan dus rustig gaan slapen.
Het beestje moet dan door het raam of door een kier zijn binnengekropen?
Een eikeboom is niet direkt in de buurt.
gr. Ans.

ans

T.a.v. Jan Kubben,

waarom vroeg je waar deze boktor voorkwam?
Begrijp ik goed dat deze soort niet de meest voorkomende is, staat ook niet in mijn insektenboekje en wordt ook niet door Wikipedia genoemd bij de bekende soorten.
Ik heb nog iets gelezen over een onderzoek in een natuurreservaat , Munsterbos, nabij Bilzen ( Vlaanderen), niet ver van mijn woonplaats in Zuid Limburg.
Er wordt gesproken over een rode lijst en daarop komt de mesosa nebulosa voor; Het onderzoek dateert wel van 2002 ! ( eerste waarneming in Vlaanderen).

Gr. Ans.

jan cuppen

Het is altijd aardig wanneer je een foto plaatst om daar wat relevante informatie bij te geven, zoals geografische vindplaats, biotoop, grootte van het dier en datum (zeker wanneer dat een foto van maanden terug is). Dit terzijde.

Mesosa nebulosa is inderdaad een vrij zeldzame soort met een beperkt aantal Nederlandse waarnemingen. Wel zijn er van de laatste jaren wat meer vondsten bekend geworden, mogelijk nemen de aantallen dus toe.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen