pop van de perzikkruiduil??

Gestart door corma, augustus 27, 2016, 23:17:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

corma

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/122946888
onzeker Perzikkruiduil - Melanchra persicariae gezien op 2016-08-26 Harderwijk
Foto's:




Toelichting:
achterste deel bewoog, bezig uit de pop te kruipen
bij voorbaat dank Corry Pul

Rayan Majoor

De perzikkruiduil is het niet (die is sowieso groter en anders gevormd).
Dit is sowieso van een microvlinder, hoogst waarschijnlijk een bladroller (daar ben ik 99% zeker van). Verder durf ik het zo niet te zeggen (zoals je hier http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Fotouebersicht_Archipini_Gesamt_1_Puppen ziet zijn er veel met deze vorm en de stekeltjes op elk achterlijfssegment. Naar de kleur moet je niet echt kijken, aangezien die verandert naarmate de pop ouder wordt). sowieso zijn veel poppen van nachtvlinders (zeker de micro's omdat die zo veel nauw verwante soorten hebben meestal) moeilijk te determineren en is uitkweken meestal de beste optie om erachter te komen. Mocht je hem toch willen determineren dan is een foto van het cremaster (de haartjes op de achterlijfpunt) erg handig.
En dat de pop bewoog komt niet omdat hij bijna gaat uitkomen (dan zou je ook wat meer ruimte tussen de achterlijfssegmenten zien) maar omdat hij blijkbaar doorhad dat je in de buurt stond: in zo'n geval zal elke soort als pop met het achterlijf gaan bewegen en zo proberen zijn 'belager' af te schrikken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

corma

Beste Rayan,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Weer wat geleerd. Erg fijn, als iemand de moeite neemt e.e.a. uit te leggen.
Ik heb de pop niet meer gezien, w.s. van het blad afgerold. Dan gaat de foto bij de bladrollers als onbekend pop.
Groet, Corry

corma

De pop zou dan best van een brandnetelbladroller kunnen zijn, want die zitter er veel in mijn tuin. Maar voorlopig houden we het op een onbekende pop  ;D
Groet, Corry

Rayan Majoor

Citaat van: corma op augustus 29, 2016, 17:39:23 PM
De pop zou dan best van een brandnetelbladroller kunnen zijn, want die zitter er veel in mijn tuin. Maar voorlopig houden we het op een onbekende pop  ;D
Hmm... dat zou inderdaad best kunnen. Hoe de pop dan op dit vrouwenmantel-blad is gekomen... :huh:
Maar sowieso is dit denk ik nog niet met deze foto's met zekerheid te zeggen zo
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

corma

Er gebeuren soms vreemde dingen in een tuin. Ik laat hem  op pop bladroller onbekend staan. Kan hij dan van de waarneming af?
Groet, Corry