Nou ik dan toch bezig ben ....

Gestart door Floppy, november 17, 2005, 22:11:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Hieronder plaats ik nog een paar exemplaren uit m'n flinke voorraad onbekenden

Foto 1   ???


Foto 2   Groot Langlijfje ?


Foto 3   Menuetzweefvlieg ?


Foto 4  ??


Foto 5  Groot Langlijfje ?


Foto 6  Kustbijvlieg ? Onvoorspelbare bijvlieg ?


Foto 7  Wollig Gitje ?


Foto 8  ???


Foto 9  Bessenzweefvlieg ?


Foto 10

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

#1
We gan gewoon door :)

1.
2. Sphaerophoria rueppelli (Ik denk dat die het is. Ik heb hem echter nog nooit gezien)
3. klopt
4. langlijfvrouwtje (lijkt mij een Groot Langlijfje, maar vrouwtjes niet goed op naam te brengen)
5. Moeilijk te zien, maar ik dacht wel dat het lijfje langer is dan de vleugels en dan klopt het.
6. vrouwtje Kust- of Kleine Bijvlieg. (scheen 2 wijst op Kleine Bijvlieg?)
7. klopt, vrouw.
8.
9. Kleine of Bosbandzwever (Syrphus vitripennis of torvus, loupewerk)
10. vrouwtje Kust- of Kleine Bijvlieg.

Floppy

Je bent nog sneller dan ik dacht. :D
Ik heb na foto 7 een wijziging aangebracht. Maar jij hebt in die tussentijd al geantwoord,  waardoor de antwoorden vanaf Foto 8 mogelijk niet meer corresponderen. :rolleyes:
Klopt een en ander nog?
Alvast veel dank voor de weer geweldige hulp. :)


met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland


Robert Heemskerk

1. Lijkt me een graafwespje (Ectemnius?). Welke (van de 25) is erg moeilijk vast te stellen lijkt me.

groet, Robert

Mark van Veen

CiteerWe gan gewoon door :)

1.
2. Sphaerophoria rueppelli (Ik denk dat die het is. Ik heb hem echter nog nooit gezien)
3. klopt
4. langlijfvrouwtje (lijkt mij een Groot Langlijfje, maar vrouwtjes niet goed op naam te brengen)
5. Moeilijk te zien, maar ik dacht wel dat het lijfje langer is dan de vleugels en dan klopt het.
6. vrouwtje Kust- of Kleine Bijvlieg. (scheen 2 wijst op Kleine Bijvlieg?)
7. klopt, vrouw.
8.
9. Kleine of Bosbandzwever (Syrphus vitripennis of torvus, loupewerk)
10. vrouwtje Kust- of Kleine Bijvlieg.
1 is inderdaad een graafwesp, Ectemnius. Zoals Robert zegt, niet verder vanaf de foto te determineren.

2 is inderdaad S. rueppelli: te kort en iets te breed achterlijf voor een S. scripta en ietsiepietsie ingesnoerd aan het begin. De gele zijstreep op de zijrand van de borststukrug alleen op het voorste deel. Op de schorren goed te vinden.

bij 6 en 10 krijg ik niet goed de scheen in beeld, niet goed genoeg om de mate van zwart te bepalen.

9 lijkt me een man, zodat bessenzweefvlieg in beeld blijft naast bos- en kleine bandzwever. Mannen hebben ook zwart op dij 3.

groet,

Mark van Veen

Floppy

Allen zeer bedankt voor de intensieve hulp! :)
Ik ben er weer erg mee geholpen.
BTW: Niemand een suggestie voor nummer 8 ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Ik weet eigenlijk te weinig van bijen, maar om eens een gooi te doen: probeer het eens bij de Gewone sachembij, Anthophora plumipes.  

Floppy

Hij lijkt daar wel veel op.
Ook lijkt íe (voor mij) sterk op de Pluimvoetbij.  :rolleyes:
Wat denk jij ?
Helaas zijn de achterpoten op deze foto niet te zien. :o
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Die vind die toch een stuk rossiger op de rug en fijn gestreept op het achterlijf.

Mark van Veen

CiteerIk weet eigenlijk te weinig van bijen, maar om eens een gooi te doen: probeer het eens bij de Gewone sachembij, Anthophora plumipes.
kan ook een mannetjes hommel zijn met die lange antennen (voor een hommel dan). Soort weet ik niet.
groet,

Mark van Veen

Robert Heemskerk

#11
of.., afgezien van die antenne, achterlijf en waarnemingsdatum zou het misschien ook een Melecta albifrons - Bruine Rouwbij kunnen zijn toch?   :P


groet , Robert Heemskerk