eikenboorder ?

Gestart door jos49, augustus 25, 2016, 11:47:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

jos49

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/122847125
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2016-08-08 BRD - Rureifel
Foto's:


bij voorbaat dank J Stoop

arpwifi

Hallo Jos,

Het is in elk geval een Curculio, maar dan wordt het lastig. Op buikgevoel zou ik deze bij venosus/pellitus zoeken en voor de vorm van het schildje (smal) kan ik enigszins fantaseren dat ik dat op de foto herken, maar de snuit is wel vrij lang ... dus misschien verkijk ik me op het schildje? Anders kom je bij glandium/nucum terecht.

Voor beide duo's moet je het achterste deel van de dekschildnaad scherp hebben om te kunnen beoordelen of er een haarkam op staat (die overigens ook versleten kan zijn).

Voor venosus/pellitus kan het ook helpen om de doorn onder de achterdijen goed in beeld te hebben en/of de richel op de snuit tussen ogen en antennebasis.

Kortom: Ik moet met zo'n foto niet pretenderen dat ik er een sluitend advies op kan geven anders dan Curculio spec., maar ik ben geen kenner, dus anderen durven misschien meer.

Alternatief meer foto's leveren:
- Scherpe foto/uitsnede van het schildje (witte vlek midden achter halsschild)
- Scherpe foto van eerste deel bovenkant snuit
- Foto van dekschildnaad bij de kont - liefst iets schuin over de kever heen zodat opstaande schubhaartjes herkenbaar zijn
- Zo mogelijk goede macrofoto van de tand onder een achterdijbeen

   
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jos49

Hoi Arp, alvast vriendelijk bedankt voor je hulp.
heb nog een paar foto`s toegevoegd en hoop dat je hiermee wat kan, gr jos

arpwifi

Jos, ik durf het niet aan zo, maar dat zal aan mij liggen ... schildje vind ik vleesch noch visch ... en ik heb momenteel geen tijd om er lang mee te puzzelen/ Sorry
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jos49

aub geen sorry, ik ben allang blij met iedere hulp die ik krijg.
ik vind het heerlijk om de natuur in te gaan en foto`s te nemen, en van alles vast te leggen wat beweegt.
maar ik blijf een leek om ze de juiste naam te geven,dus alles wat ik van jullie kan leren is meegenomen , gr jos