Eastern crowned warbler (kroonboszanger) Katwijk!

Gestart door laatvlieger, oktober 05, 2007, 09:20:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

#60
Eerdere gevallen in WP / Europa van Eastern-crowned Warbler Phylloscopus coronatus:

2004, Saturday October 23rd, Kokkola, Harbåda (W-Finland), Finland. 3rd record for WP  

2002, September 30th, Jæren, Norway. trapped and ringed. 2nd record for WP

1843, October 4th. Helgoland, Germany. trapped.  1st record for WP

Of dat eerste geval nog lang op de WP lijst zal blijven staan is twijfelachtig. De balg schijnt zoek te zijn dus er is weinig te verifieren.

foto's:

Finland 2004: http://www.tarsiger.com/gallery/index.php?...551960&lang=fin

Noorwegen 2002:
http://netfugl.dk/pictures.php?id=listpict...95&country_id=6

referentiefoto's:
http://www.orientalbirdimages.org/birdimag...d_Family_ID=162

Bas vd Burg

Op de soundgallery van www.dutchbirding.nl staat nu een opname van vermoedelijk de kroonboszanger. Als toelichting is bijgevoegd:

This recording was made at the site in Katwijk aan Zee ZH where the Eastern Crowned Warbler was present. The bird calling was not seen, although it was suspected to be the bird all the birders had come for.
Note the large variation in the tones this bird was uttering. It has been suggested that this actually was some kind of subsong. Young Phylloscopus warblers often produce these sounds during their migration stopovers.

Any suggestions or remarks are welcome at teus.luijendijk@dutchbirding.nl
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankmeer

Bijna 160 jaar niks en nu 3 gevallen in 5 jaar. :o  
Frank van der Meer


Henk de Waard

Zullen er geen plaatjes zijn van zn achterhoofd, dan kunnen we dat streepje daarop ook zien, want dat vond ik nog het leukste van het hele vogeltje.

Jaap Dijkhuizen

Er zijn door Marc Guyt foto's gemaakt waar duidelijk de kruinstreep op te zien is. Deze zijn (nog) niet gepubliceerd zover ik weet  
Jaap Dijkhuizen

BramtK

Wat een waarneming, je zal zoiets maar ontdekken, een hele prestatie! Ik was er vanavond ook, alles wijst erop dat de vogel tot in diepe schemer ter plekke was. Maar maakt dat dat hij er morgen nog zit!? Vast wel...

Markant getekende vogel trouwens. Vooral die lange oogstreep en donker oogmasker en kopkap, heel typisch (begrijpelijk de gedachte aan Noordse boszanger). Ik heb ook kruinstreep gezien, maar wel op het achterhoofd, vrij breed en wittig. Niet kunnen zien of die tot op het voorhoofd doorloopt. Ook nog niet op foto's kunnen terugvinden.

Oh ja, deze twitch was ook aardig uit te houden; iedereen gedroeg zich netjes...
^_^

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Henk de Waard

CiteerNiet kunnen zien of die tot op het voorhoofd doorloopt.
Nee, de kruinstreep loopt zeker niet door tot op het voorhoofd; stopt denk ik ongeveer ter hoogte van het oog. Recht van voren is de kruinstreep dan ook niet te zien.  

garryb

Citeer
Oh ja, deze twitch was ook aardig uit te houden; iedereen gedroeg zich netjes...

Nou ja, bijna iedereen. Zo was er een of andere zot die keihard in zijn handen begon te klappen van uitzinnigheid toen hij vlakbij zat terwijl er net mensen naast mij waren gearriveerd die 'm graag wilden zien. Dat duurde toen wel weer even. :gun:  

BramtK

Citeerstopt denk ik ongeveer ter hoogte van het oog.

Inderdaad, dat dacht ik ook al van die kruinstreep. Heb helaas niet de hele bovenkant kunnen zien om te bepalen hoe dat eruit ziet.

Die aardige jongen die foto's bleef maken van het vogelende volk vanaf een punt onder de boom waar de vogel in zat, viel ook ietwat uit de toon. Verder best oke...

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

dupont

De Kroonboszanger is vandaag nog niet gemeld!
Weet iemand hoeveel mensen daar op dit moment staan?

Ben natuurlijk erg blij dat ik gisteren direct ben gaan rijden  :D
Als ie echt weg is dan bewijst dat wel weer dat je direct moet gaan.  :rolleyes:

Heeft iemand onze vriend Ronald Nuiver daar nog zien staan?
Hij meldde op waarneming.nl een roepende (!) Kroonboszanger en een overvliegende Roodmus. Ik ken hem niet persoonlijk, maar ik heb viavia van de Noorderlingen begrepen dat ze hem niet gezien hebben. Als dit de werkelijkheid is dan vind ik heer Nuiver echt kansloos worden. Van mij mag hij dan definitief van waarneming.nl verwijderd worden.
Admins: reageert u eens, wat is er met zijn waarneming (die thans niet meer gemeld staat) gebeurd?

Groeten,

David Uit de Weerd


Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Wouter

Wat een zeldzaamheid! Ik wil er eigenlijk ook heen (ondankds dat ik niet echt een twitcher ben). Voor zo'n zeldzaamheid wil ik wel even naar katwijk!

Hoe waarschijnlijk is het dat de vogel er nog zit? want ik kan me voorstellen dat er al heel veel mensen naar aan het zoeken zijn. Zodra ik de eerste melding hoor, ga ik er direct heen.....

Wouter

TjeerdBurger

oei...nog steeds niet gemeld vandaag.  Er wordt gezocht neem ik aan, dat heeft dus nog niks opgeleverd?
En wat is die zeldzame soort die niet op de lijst staat?  

P1234

Citeer

Nou ja, bijna iedereen. Zo was er een of andere zot die keihard in zijn handen begon te klappen van uitzinnigheid toen hij vlakbij zat terwijl er net mensen naast mij waren gearriveerd die 'm graag wilden zien. Dat duurde toen wel weer even. :gun:
Ik was er één van (er waren meer enthousiastelingen). Ik had de vogel net een halve minuut vrij in beeld gehad, en wij dachten dat hij was weggevlogen. Maar een excuus is op zijn plaats. Bij zo'n soort verlies je soms een split second je zelfbeheersing :wub:

Voor wat betreft Ronald Nuiver. Ik zou hem willen vragen om eens drie personen te noemen die hij op de plek heeft gezien. Dan gaan we die personen vragen of zij Ronald gezien hebben. Ik ben heel benieuwd.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bram Rijksen

CiteerVoor wat betreft Ronald Nuiver. Ik zou hem willen vragen om eens drie personen te noemen die hij op de plek heeft gezien. Dan gaan we die personen vragen of zij Ronald gezien hebben. Ik ben heel benieuwd.
Dat is inmiddels al gebeurd...
Mogelijk was Ronald al weer weg toen 'de Noordelingen'bij de boszanger aankwamen; 's middags had hij uiteindelijk ook de Blonde Ruiter nog even meegepikt, dus dan is het logisch dat je niet te lang bij één soort stil kan blijven staan.
Misschien is het handig als Ronald zélf even reageert...?

Ronald..?

peter66

#75
Misschien handiger dat een admin Ronald per e-mail om een reactie kan vragen, dan dat hij reageert in dit topic. De waarneming is te uniek om er een mogelijkerwijs van emotie doorspekt zijspoor in te maken.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

garryb

#76
De vogel is dus vermoedelijk vertrokken. In principe kon je dat gisteren al een beetje zien aankomen. Ik herinner mij de stelling dat actief vretende vogels in combinatie met een heldere nacht een slecht voorteken zijn voor de hoopvolle bezoeker op dag twee. Maar misschien moet hier eens een meer kwantitatieve analyse op worden losgelaten om dit te onderbouwen.
Het dier was in ieder geval gedurende heel wat momenten te zien met sprinkhanen, rupsen e.d. en zich dus actief aan het volvreten om reserves aan te leggen. De heldere sterrenhemel lonkte vervolgens...

PS: Aha P1234, jij was dus die zot, altijd weer hetzelfde tuig he :P  

P1234

Citeer

PS: Aha P1234, jij was dus die zot, altijd weer hetzelfde tuig he :P
Ik beter mijn leven Garry, ik beloof het je ;) . Maar qua WP zwaarte stonden we misschien wel naar één van de beste soorten aller tijden te kijken!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

garryb

#79
CiteerMoet je zien, we hebben er nog heel wat te gaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zangers_van_de_Oude_Wereld

Nee was het maar waar. Zo werkt het niet. Het verschijnen van een Aziatische soort is van heel wat factoren afhankelijk. Broedgebied, overwinteringsgebied, trekroute, biogeografische barrieres, vetreserves, aandeel vogels in de populatie met aangeboren afwijking in het trekgedrag en, in veel mindere mate, lokale weersomstandigheden. Deze en andere factoren samen resulteren in een hypothetische waarschijnlijkheid dat een soort in het najaar in West Europa arriveert. Een en ander bekijkend houd je een lijstje met kandidaatsoorten over dat redelijk overeenkomt met de praktijk. Eastern Crowned Warbler staat in Vinicombe & Cottridge (1996) in het tabelletje 'unlikely vagrants', onder meer op grond van een noord-zuid georienteerde trekroute oost van Lake Baikal, waardoor de 'vagrancy shadow' niet over West Europa ligt. Drie gevallen de laatste paar jaar in Europa, plus gevallen van andere 'extreme' Aziatische dwaalgasten als Chestnut-eared Bunting, Daurische Spreeuw, Rufous-tailed Robin en niet te vergeten Steenortolaan, geven aan dat er misschien iets aan de hand is ten opzichte van 'vroeger'. De oorzaak zal vermoedelijk niet alleen liggen in een groeiend aantal vogelaars...

Tim de Boer

ik blij dat ik er gister al was en morgen niet meer heen hoef met vrienden maar we andere soorten kunnen gaan scoren :D
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

andrevanreenen

Waarnemingen binnen Europa

Bewezen gevallen in Europa van Kroonboszanger Phylloscopus coronatus (WP = Western Palearctic, het West-Palearctische gebied dat grofweg Europa en Noord-Afrika beslaat):

   * 2005, 5 oktober, Katwijk, Nederland (foto's, video- en geluidsopnamen).
   * 2004, 23 oktober, Kokkola, Finland.
   * 2002, 30 september, Jaeren, Noorwegen (gevangen en geringd).
   * 1843, 4 oktober, Helgoland, Duitsland (gevangen, eerste geval voor WP).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroonboszanger

2005?? het is toch 2007 heden ten dagen??

han.endt

Citeer2005?? het is toch 2007 heden ten dagen??
Is al aangepast.

gerdwichers8

#83
Ik zal hier wat gegevens van de soort typen zodat we beter weten wat we in Nederland hebben rondvliegen.

De KroonboszangerPhylloscopus coronatus broedt in Zuidoost Rusland (Amurland, Ussuriland), Noordoost en Centraal China (Noord en Oost Mantsjoerije: West Sichuan ), Zuid Sachalin, Korea en Japan. Buiten het broedseizoen gewoonlijk in Zuid Mayanmar in het oosten tot Zuid Laos en in het zuiden tot Sumatra en Java.
De vogel meet 10-12 cm;  en weegt 8-10,5 gr. Het is een vrij grote loofzanger met een enkele duidelijke vleugelstreep, en een lange wenkbrauwstreep. Heeft een lange, witachtige wenkbrauwstreep die geelachtig is voor de ogen, lange lichte streep over het midden van de kruin die niet tot aan het voorhoofd reikt; de zijkant van de kruin, de teugel en de oogstreep zijn donker olijfkleurig; de bovendelen zijn olijfgroen, de toppen van de grote bovenvleugeldekveren zijn geelwit (de prominente vleugelstreep is minder opvallend in een gesleten kleed; de  slagpennen hebben gelige randen, van onderen en op de oordekveren vinden we een witte kleur met een lichte gele 'wash' die citroengeel wordt op de anaalzone en onderstaartdekveren; de iris is donkerbruin; de bovensnavel is bruin, de ondersnavel is heldergeel; de poten een variabel blauwgroen tot grijs of grijsbruin. Verschilt van de Streepkopfitis P. reguloides voornamelijk door het  grotere formaat, langwerpiger vorm, grotere en langere snavel, enkele smalle vleugelstreep (de bases van de grote dekveren zijn ook groener en niet donker), wittere onderdelen behalve de gele onderstaartdekveren, ook is de wenkbrauwstreep witter achter het oog, de zijden van de kruin zijn niet zo donker. De geslachten zijn gelijk. Het juveniele kleed is bruiner op de bovendelen dan het adulte, heeft een minder scherp begrensde kruinstreep en een somberder geel onderstaartdek. Geluid. Zingt vanuit de boomtoppen van april tot begin juli  series van opgaande, heldere tonen, "pitschu-pitsch-wii" of een iets langer "tuweeu tuweeu tuweeu tsu-eet-tzaa" en eindigt met een rauwe of gebrabbelde noot, ook zachter "tjeroo tjeroo" en korter "tsi-it tsi-it tsyaa" of "tsjitsjip tsjitsjip-sii". De roep is een zacht "fit fit" ook wordt soms een hard, nasaal "dwee" of "zweet" ten gehore gebracht.
Het biotoop in de broedtijd zijn randen en kapvlakten van dichte, breedbladige bossen van de taiga boven 1830 meter; ook in Cederbossen, Sparrenbossen en rivierbossen. Komt buiten de broedgebieden voor in gemengde en altijdgroene bossen in lage bomen en bosjes en in mangrove; laagland en uitlopers van bergen en heuvels onder de 2000 m.
Het voedsel bestaat uit kleine insecten en spinnetjes. Fourageert alleen of in het broedseizoen met soortgenoten en met andere soorten in 1 groep. Fourageert in bosjes en in de kruinlaag van bomen.
De soort trekt. Alle populaties verblijven buiten het broedseizoen in Zuidoost-Azie; overwintert mogelijk ook in het noordoosten van India, maar zonder enige bevestiging. De trek geschiedt hoofdzakelijk via  Amurland en Noord China tijdens de tweede helft van augustus, voortgaand door Oost en Zuid China en Noord en Centraal Thailand (september) en Noord Laos; doortrekkers worden eerder, aan het eind van juli in Zuid China gemeld (Yunnan), mogelijk uit de zuidelijke broedpopulatie. Keert in maart terug naar het noorden, met trekkers in Centraal China en op de Koerilen midden april; bereikt in de derde week van april Zuid Ussuriland, met de hoofdmoot aan het eind van april tot het midden van mei en late migranten trekken nog altijd door aan het eind van mei; in de aangrenzende gebieden van Noordoost Siberie zijn de eerste individuen terug in hun broedgebied op het einde van mei en begin juni. Zeer zeldzame wintergast op Sumatra. Dwaalgasten zijn in Europa  gemeld uit Duitsland, Noorwegen en Finland en nu ook Nederland; ook Bangladesh en Cambodja.

Handbook of the birds of the world V11.

Guus Peterse

Citeerzodat we beter weten wat we in Nederland hebben rondvliegen.
hadden rondvliegen
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gerdwichers8

#85
Ik had zojuist een bericht ingevoerd wat ik gedelete heb. Het betreft het stuk op de vleugelstreep in deze HBW-tekst.
De HBW-tekst zou volgens mij kunnen suggeren dat de vogel maar een vleugelstreep heeft; iets wat op de vogel van Katwijk en vele andere foto's op het net niet te zien is, alsmede op de illustratie in HBW zelf, omdat die alle twee vleugelstreepjes laten zien.
Na de tekst nog even opnieuw beschouwt te hebben, kan de tekst ook geinterpreteerd worden 'distinctive single wingbar', betrekking hebbende op de zoom langs de grote vleugeldekveren en vervolgens 'single narrow wingbar (bases of greater coverts also greener, not dark)' betrekking hebbende op de zoom langs de middelste dekveren.

De eerste lezing zou dan een fout van mij inhouden.
Indien ik echter de tweede lezing als de juiste neem, wordt wel een hermeneutische regel overtreden met het tussen haakjes stellen van de bijzin die geen betrekking heeft op de middelste dekveren, maar op de grote.
Als ik mijzelf foutief houdt in de eerste lezing, zal ik noodgedwongen de tekst op een onnodige zwakte moeten vinden in de tweede lezing.

Ik sprak overigens in het gedelete bericht mijn verwondering uit over het feit dat de vogel, los van de te onderscheiden kenmerken, zeer veel op een Noordse Boszanger lijkt.
Het moet een geweldige ervaring zijn geweest voor de ontdekker en zij die de vogel hebben geidentificeerd. Geweldig.

frankmeer

Wanneer is er voor het laatst naar de vogel gezocht? Alleen gisterochtend, of ook later nog, en evt. vandaag? Kan iemand mij dit vertellen. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar de vogel kan plots weer opduiken. Al denk niet dat het nog zal gebeuren.
Frank van der Meer

oceanodroma

#87
ik zie de kroonboszanger weer staan bij de waarnemingen ik krijg hem alleen niet geopend...
grapje?

nou istie weer weg!
Dimitri Mulder
oceanodroma

Jos Welbedacht

#88
Hallo beste mensen,

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vermoed dat "onze" Kroonboszanger geen Eastern Crowned Warbler is maar een Western Crowned Warbler. Deze gedachte heb ik wel vaker bij mij op laten komen, maar vrij snel weer van mij af gezet. Ik kom tot deze conclusie omdat ik bezig ben met een profielwerkstuk over verschijningen van dwaalgasten in de WP, hierbij is aan de hand van "Reverse Migration" een opvallend detail door mij opgemerkt, daar kom ik later op terug.

Eerst de kenmerken van "ons" vogeltje aan de hand van "Warblers of Europe, Asia and North-Africa":
- Het vogeltje heeft twee vage vleugelstreepjes. Dit is een kenmerk dat voor Western en tegen Eastern pleit. Eastern heeft namelijk maar één vleugelstreepje, hoewel ik mij goed kan voorstellen dat er uitzonderingen zijn.
- De onderstaartdekveren zijn wel gelig, maar niet opvallend geel. Ik lees in het PDF'je van Birdclubkatwijk.nl dat de gele onderstaartdekveren pas na enige tijd gezien konden worden (en dus niet opvallend waren!). Ze contrasteren m.i. totaal niet met de onderdelen van het vogeltje, zie  deze foto.
- Vuilwitte onderdelen zijn prima voor beide soorten maar het boek zegt: "Near uniform white underparts" bij Western Crowned Warbler met "Faint yellowish streaking". Op deze foto zie ik inderdaad vuilwitte onderdelen met een wat gelige waas in het midden.
- De kruinstreep is echt opvallend, Zie deze foto. Dit is volgens het boek iets dat bij de meeste Western Crowned Warblers inderdaad meer uigesproken is dan bij de meeste Eastern Crowned Warblers.

Andere kenmerken vind ik moeilijk om te beoordelen. Op sommige foto's zijn duidelijk groene arm- en handpennen te zien. Duidelijk helderder dan de kleur van de mantel en schouderveren van de vogel. Opzich is dit goed voor Western Crowned Warbler, maar dit kan natuurlijk een effect van de lichtval zijn. Wel lijkt de vogel een duidelijke, donkere, contrasterende bovenkop te hebben. Ik doel dus op de veren tussen de kruinstreep en de wenkbrauwstrepen. Bij Eastern Crowned Warbler is dat contrast kenmerkend, maar Western Crowned Warbler heeft m.i. ook een opmerkelijk contrast. Zie daarvoor deze foto.

Het meest doorslaggevende argument zou het volgende kunnen zijn. Jullie zijn allemaal vast wel bekend met "Reverse Migration"? Dit houdt in dat vogels een afwijking hebben om exact de tegenovergestelde richting op te vliegen in plaats van de normale route wanneer de najaarstrek begint. Ik heb dit onderzocht bij veel vogelsoorten aan de hand van een globe. Een globe is een vereiste, want zelfs realistische tekeningen van aardbollen vertekenen een beetje. Nu heb ik het vermoeden dat de verschijningen van veel Phylloscopus soorten in de WP aan de hand van deze theorie verklaard kunnen worden. Het is namelijk perfect toe te passen op Bladkoning, Hume's Bladkoning, Pallas' Boszanger, Bruine Boszanger en Raddes Boszanger maar ook op soorten als Kleine Spotvogel, Woestijngrasmus etc. Zelfs Amerikaanse meeuwen lijken er "last" van te hebben want wanneer je de lijn Newfoundland - west Mexico in tegenovergestelde richting neemt kom je ongeveer uit bij Ierland, Engeland, Bretagne etc.
Aan de hand van deze theorie is het echter onmogelijk voor een Eastern Crowned Warbler om Europa te kunnen bereiken. Een Eastern Crowned Warbler die "Reversed Migrates" moet juist in Amerika uit komen, maar ik betwijfel of zo'n vogeltje uberhaupt deze noordelijke route durft te nemen, aangezien Phyllo's voornamelijk trekken over gebieden waar te fourageren is.
Maar kan Western Crowned Warbler dan wel Europa bereiken? M.i. wel. Pak een globe en een boek waarin de broed- en overwinteringsgebieden van de soort staan. Wanneer je de lijn tussen deze twee gebieden in tegenovergestelde richting neemt en iets laat afbuigen naar links (vanwege de kromming van de Aarde) kom je al in de richting van Europa. Het enige wat nog niet lijkt te kloppen is dat de normale trekroute net iets te kort is, waardoor de (weinige) afwijkende vogeltjes in Oost-Europa zouden moeten blijven hangen. Maar hoeveel is bekend over het broedgebied van Western Crowned Warbler? Broedt het vogeltje niet stiekem ook iets noord-westelijker, bij het Aralmeer bijvoorbeeld? Als dat het geval is moet het absoluut mogelijk zijn voor het vogeltje om West Europa te bereiken. Ook is het wellicht mogelijk dat de soort "gewoon" even wat verder trekt om bijvoorbeeld de juiste leefomgeving te vinden.

Al met al: is het niet waarschijnlijker dat we in 2007 met een Western Crowned Warbler te maken hadden (en wellicht geldt dat ook voor de andere WP gevallen?). De "Reverse Route" van de Western Crowned Warbler komt veel dichterbij Europa dan de "Reverse Route" van de Eastern Crowned Warbler. Ook zijn er kleedkenmerken die richting Western Crowned Warbler wijzen.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Justin Jansen

#89
CiteerHallo beste mensen,

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vermoed dat "onze" Kroonboszanger geen Eastern Crowned Warbler is maar een Western Crowned Warbler. Deze gedachte heb ik wel vaker bij mij op laten komen, maar vrij snel weer van mij af gezet. Ik kom tot deze conclusie omdat ik bezig ben met een profielwerkstuk over verschijningen van dwaalgasten in de WP, hierbij is aan de hand van "Reverse Migration" een opvallend detail door mij opgemerkt, daar kom ik later op terug.

Eerst de kenmerken van "ons" vogeltje aan de hand van "Warblers of Europe, Asia and North-Africa":
- Het vogeltje heeft twee vage vleugelstreepjes. Dit is een kenmerk dat voor Western en tegen Eastern pleit. Eastern heeft namelijk maar één vleugelstreepje, hoewel ik mij goed kan voorstellen dat er uitzonderingen zijn.
- De onderstaartdekveren zijn wel gelig, maar niet opvallend geel. Ik lees in het PDF'je van Birdclubkatwijk.nl dat de gele onderstaartdekveren pas na enige tijd gezien konden worden (en dus niet opvallend waren!). Ze contrasteren m.i. totaal niet met de onderdelen van het vogeltje, zie  deze foto.
- Vuilwitte onderdelen zijn prima voor beide soorten maar het boek zegt: "Near uniform white underparts" bij Western Crowned Warbler met "Faint yellowish streaking". Op deze foto zie ik inderdaad vuilwitte onderdelen met een wat gelige waas in het midden.
- De kruinstreep is echt opvallend, Zie deze foto. Dit is volgens het boek iets dat bij de meeste Western Crowned Warblers inderdaad meer uigesproken is dan bij de meeste Eastern Crowned Warblers.

Andere kenmerken vind ik moeilijk om te beoordelen. Op sommige foto's zijn duidelijk groene arm- en handpennen te zien. Duidelijk helderder dan de kleur van de mantel en schouderveren van de vogel. Opzich is dit goed voor Western Crowned Warbler, maar dit kan natuurlijk een effect van de lichtval zijn. Wel lijkt de vogel een duidelijke, donkere, contrasterende bovenkop te hebben. Ik doel dus op de veren tussen de kruinstreep en de wenkbrauwstrepen. Bij Eastern Crowned Warbler is dat contrast kenmerkend, maar Western Crowned Warbler heeft m.i. ook een opmerkelijk contrast. Zie daarvoor deze foto.

Het meest doorslaggevende argument zou het volgende kunnen zijn. Jullie zijn allemaal vast wel bekend met "Reverse Migration"? Dit houdt in dat vogels een afwijking hebben om exact de tegenovergestelde richting op te vliegen in plaats van de normale route wanneer de najaarstrek begint. Ik heb dit onderzocht bij veel vogelsoorten aan de hand van een globe. Een globe is een vereiste, want zelfs realistische tekeningen van aardbollen vertekenen een beetje. Nu heb ik het vermoeden dat de verschijningen van veel Phylloscopus soorten in de WP aan de hand van deze theorie verklaard kunnen worden. Het is namelijk perfect toe te passen op Bladkoning, Hume's Bladkoning, Pallas' Boszanger, Bruine Boszanger en Raddes Boszanger maar ook op soorten als Kleine Spotvogel, Woestijngrasmus etc. Zelfs Amerikaanse meeuwen lijken er "last" van te hebben want wanneer je de lijn Newfoundland - west Mexico in tegenovergestelde richting neemt kom je ongeveer uit bij Ierland, Engeland, Bretagne etc.
Aan de hand van deze theorie is het echter onmogelijk voor een Eastern Crowned Warbler om Europa te kunnen bereiken. Een Eastern Crowned Warbler die "Reversed Migrates" moet juist in Amerika uit komen, maar ik betwijfel of zo'n vogeltje uberhaupt deze noordelijke route durft te nemen, aangezien Phyllo's voornamelijk trekken over gebieden waar te fourageren is.
Maar kan Western Crowned Warbler dan wel Europa bereiken? M.i. wel. Pak een globe en een boek waarin de broed- en overwinteringsgebieden van de soort staan. Wanneer je de lijn tussen deze twee gebieden in tegenovergestelde richting neemt en iets laat afbuigen naar links (vanwege de kromming van de Aarde) kom je al in de richting van Europa. Het enige wat nog niet lijkt te kloppen is dat de normale trekroute net iets te kort is, waardoor de (weinige) afwijkende vogeltjes in Oost-Europa zouden moeten blijven hangen. Maar hoeveel is bekend over het broedgebied van Western Crowned Warbler? Broedt het vogeltje niet stiekem ook iets noord-westelijker, bij het Aralmeer bijvoorbeeld? Als dat het geval is moet het absoluut mogelijk zijn voor het vogeltje om West Europa te bereiken. Ook is het wellicht mogelijk dat de soort "gewoon" even wat verder trekt om bijvoorbeeld de juiste leefomgeving te vinden.

Al met al: is het niet waarschijnlijker dat we in 2007 met een Western Crowned Warbler te maken hadden (en wellicht geldt dat ook voor de andere WP gevallen?). De "Reverse Route" van de Western Crowned Warbler komt veel dichterbij Europa dan de "Reverse Route" van de Eastern Crowned Warbler. Ook zijn er kleedkenmerken die richting Western Crowned Warbler wijzen.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Wat zijn je bronnen? Allen dat ene boekje? Geen veldstudie of literatuurstudie?
M.v.g., Justin Jansen